• Marlene B

Varför får inte era barn leka med leksakspistoler?

Ja varför? Jag förstår det verkligen inte så jag hoppas på svar som kan få mig att förstå.

Under min uppväxt på 80-talet så hade alla någon gång lekt med leksakspistoler. Polis och bov, Cowboy och indianer och jakt är ju helt omöjliga att leka utan leksaksvapen. Och vad jag vet så har ingen blivit knäpp eller en skjutgalning pga av de leksakerna.

Hur kul är det att aldrig få dränka någon med en välladdad vattenpistol? Det hör ju till barndomen tycker jag.

Sedan så var ju svärd också hur kul som helst och det räknas ju också som vapen.

Förklara gärna ni som är så emot leksaksvapen, vad är det som är så farligt?

• Svar på tråden Varför får inte era barn leka med leksakspistoler?
  • Jazmina

Det här är något jag oxå undrar över. Så puffar lite..

• norgesessan

Svarta vapen gör att jag mår illa, det r ingen leksak...typ gula/oranga vattenpistoler kan jag köpa, men inte vapen som r verklighetstroende..

Emil 03 och Jonathan 05
  • Busbellan

Nu har jag inga barn som någonsin intresserat sig för att leka med vapen (ja förutom vattenpistoler då) men hade de velat det så hade de fått.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Erik

Jag vet faktiskt inte... Men jag skulle bara inte köpa en leksakspistol, kniv eller svärd till mina barn. Det finns så många andar trevliga leksaker. Inte för att jag direkt tror att det är "farligt" för dom men...

Erik -04, Elias -07
  • Busbellan
    Erik skrev 2008-06-22 09:28:04 följande:
    Jag vet faktiskt inte... Men jag skulle bara inte köpa en leksakspistol, kniv eller svärd till mina barn. Det finns så många andar trevliga leksaker. Inte för att jag direkt tror att det är "farligt" för dom men...
    Hur skulle du göra om dina barn tjatade och tajatade om en leksakspistol eller ett lasersvärd. Om det var det de hellst av allt ville ha, skulle de ändå inte få det?
    Jag är enbart nyfiken
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Pysse

Jag har heller aldrig köpt vapen eller krigsleksaker till min son. Han fick en vattenpistol i present en gång och den fick han naturligtvis behålla. Kände mig lite stolt faktiskt, när sonen kommer hem efter att ha varit hos en kompis och berättar om alla vapen kompisen hade. Då frågade jag honom, om han ville ha något sådant. Då sade han: - Men mamma sånt skräp har vi ju inte i vår familj - krig är ju inget roligt.

• ludenben

vattenpistoler är okej för de liknar inte riktiga. Men de som ska likna riktiga vapen får han inte ha. Han får inte ha svärd eller andra saker som är relaterat till våld heller. Sambon jagar och jag vill att sonen ska se vapen som ett jaktredskap, inte nåt man leker att man dödar andra människor med. Finns så mycket trevliga lekar, allt behöver inte gå ut på att låtsasdöda.

• Marlene B
    Pysse skrev 2008-06-22 10:08:43 följande:
    Jag har heller aldrig köpt vapen eller krigsleksaker till min son. Han fick en vattenpistol i present en gång och den fick han naturligtvis behålla. Kände mig lite stolt faktiskt, när sonen kommer hem efter att ha varit hos en kompis och berättar om alla vapen kompisen hade. Då frågade jag honom, om han ville ha något sådant. Då sade han: - Men mamma sånt skräp har vi ju inte i vår familj - krig är ju inget roligt.
    "Jo att leka krig är ju jätteroligt" skulle du sagt då, -"samla ihop ett gäng kompisar och smyg på varann i skogen så ska du få se".

Så han tyckte att hans kompis hade en massa skräp att leka med och att ni var "finare" på något sätt eftersom ni inte hade det?...ehh, okej...
  • mortillsju

Tja, de får helt enkelt inte leka med mordvapen som pistoler, garotter, hängsnaror och liknande.

• Jennie med ie

Att leka krig varken kan eller vill jag förbjuda, leken är bl a ett sätt att bearbeta även jobbiga saker. Däremot ser jag ingen anlending att tillhandahålla verklighetstrogna och realistiska vapen för detta ändamål, det går lika bra med och gynnar fantasin med att andra saker får tjänstgöra som vapen. Pinnar, leksaksspadar eller andra leksaker t ex.

Svar på tråden Varför får inte era barn leka med leksakspistoler?