• ysla

Råd om tygblöjor

Funderar på att starta med tygblöjor, men vet inte vad man ska välja.

Ni som använder tygblöjor, vilken sort gillar ni bäst? Var köper man dem?

Många verkar gilla vikblöjor bäst. Var hittar man de bästa vikblöjorna? Vilka tillbehör behöver man?

• Svar på tråden Råd om tygblöjor
  • ysla

Tjodjuret, var köper du dina vikblöjor? Vad har du använt för material till blöjbyxorna?

• Git

Ysla: Jag har köpt de flesta vikblöjorna på Tradera och Blocket. Ett paket (4st) har jag faktiskt köpt nytt. Till blöjbyxorna har jag Pul-tyg i polyester. Har köpt det från Usa, diapercuts.com men finns att få tag på i Sverige med, men är då lite dyrare.

• Mamma till tre kottar
    ysla skrev 2008-06-24 21:27:30 följande:
    Tjodjuret, var köper du dina vikblöjor? Vad har du använt för material till blöjbyxorna?
    Det går utmärkt att använda Fleece till ytterbyxor. Fleece finns i olika varianter, en del släpper igenom vätska och andra ät helt vattentäta. Jag har sytt av en gammal fleecejacka som gått sönder - helt tätt.
  • ysla

Hur mänga gånger kan man tvätta vikblöjor, formsyda resp allt-i-ett-blöjor med bevarad uppsugningsförmåga?

• Git
    ysla skrev 2008-06-29 09:05:44 följande:
    Hur mänga gånger kan man tvätta vikblöjor, formsyda resp allt-i-ett-blöjor med bevarad uppsugningsförmåga?
    De suger upp bättre ju äldre de blir. Så länge de inte tvättas med mjukmedel...
  • Suskiv
    ysla skrev 2008-06-29 09:05:44 följande:
    Många. Jag har tre vikblöjor från 50-talet och helt gäng som är inne på sitt 7:e barn (fast nu börjar de bli lite trådslitna)
  • Mamma till tre kottar
    Suskiv skrev 2008-06-29 18:40:57 följande:
    Många. Jag har tre vikblöjor från 50-talet och helt gäng som är inne på sitt 7:e barn (fast nu börjar de bli lite trådslitna)
    Jag har ett gäng från tidigt 70-tal som använts flitigt till minst 5 barn. De suger fortafarande bra, men det är inte alltid så mycket kvar som kan suga
  • Virriga familjen

Hade rutvävda vikblöjor med PUL blöjbyxor från Imsevimse frånbörjan. Super bra med vikisar då man måste byta så ofta. Sen gick vi över till Bum Genius pocket då sonen blev fem månader. Pocket blöjorna köpte vi från barnshop.se

• ysla

Ett par frågor om tvätt av tygblöjor:

Har hört lite olika om tvättmedel. En del säger att det går bra med vilket kulörtvättmedel som helst, andra att det ska vara någon speciell tvättsåpa. Vilket gäller?

Har också hört att man kan tvätta med bara ättika. Hur doserar man då? Fungerar det i maskin?

• BunnyBrown
    ysla skrev 2008-08-03 13:56:26 följande:
    Ett par frågor om tvätt av tygblöjor:Har hört lite olika om tvättmedel. En del säger att det går bra med vilket kulörtvättmedel som helst, andra att det ska vara någon speciell tvättsåpa. Vilket gäller?Har också hört att man kan tvätta med bara ättika. Hur doserar man då? Fungerar det i maskin?
    tygisar.se/tygblojor.php
  • ysla

Tack för tips! Det var där jag läste det där om ättika, och började fundera över soeringen. Någon som vet?

• Miisun

här puffar jag på för e nyfiken på hur det funkar =) ska börja med tygblöjor =)

Svar på tråden Råd om tygblöjor