• vem83

ja har ätit rosa kött!!

vi grillade på midsommar o då vart köttet inte helt genomstekt, alltså lite rosa fortfarande i mitten.. nu har ja jätteångest o får för mig diverse saker som kommer drabba mitt barn nu.. e i v 28.. ja e mest rädd för att bli smittad av toxoplasma el va det heter.. ger det några symtom på mamman? kan nån lugna mig..?

• Svar på tråden ja har ätit rosa kött!!
  • Emerun

Toxoplasma får man av kattlådor och dåligt sköljda el osköljda grönsaker, den finns i jorden, risken att du fått nåt av lite rosa kött är rätt liten.

• La Lola

Vad var det för kött du åt?

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Whilda

Min Bm sa till mig att om man haft/har katt så är man ofta immun mot  toxoplasma ....
    Sen tror jag att risken är mkt liten att bli smittad.
    Har oxå råkat äta råsa kött ett par gånger under mina graviditeter....

• J71

Min barnmorska sa att det är OK att äta nötkött som inte är genomstekt.

• Mrs Anna

Det är nog ingen fara om det är lite rosa så länge det är nötkött förståss. Köttet räknas ju egentligen som genomstekt vid en speciell temperatur och kan då fortfarande vara lite rosa.

• Pilla72

Om köttet varit fryst till -20 grader dör toxoplasmos-bakterien.

Men som min BM sa, det är jätteovanligt med toxoplasmos i Sverige.

• Linny

Jag äter jämt rosa kött när jag är gravid (förutom fläsk och kyckling alltså)   Du bör inte äta helt rått förstås, men lite rosa är ingen fara. Man behöver inte äta en torr skosula..

• En till gul

Det är extremt ovanligt, oroa dig inte. Jag har ätit rosa/rött kött flera gånger (och också haft ångest efteråt) både förra gången jag väntade barn och denna. De flesta gravida har nog ätit det någon gång.

• Linny

Men rosa nötkött är ingen fara!!! Det är genomstekt när det är rosa och räknas som klart. Hade det varit fläsk/fågel hade det varit en annan sak..

• Pilla72

Bara för att förtydliga:
    "Om köttet varit fryst till -20 grader dör toxoplasmos-bakterien."
    Alltså om det nu mot förmodan skulle ha smugit sig in någon liten rackare... vilket inte är så troligt.

• Leilani

Min bm sa att om man inte blivit dålig själv inom ett par dar (hög feber osv) så är det ingen fara.
    Men om man är jätteorolig kan man kolla med blodprov.

• Mamma Anna

jag har ätit massor med rosa kött (nöt) under den här graviditeten. Rosa är inte farligt det är väl om det är blodigt som det kan finnas eventuella bakterier kvar. Rosa fläskkött ska man däremot aldrig äta.

Svar på tråden ja har ätit rosa kött!!