• EmmyLinn

Tennerife, Los Cristianos, nån som varit där???

Vi funderar på att åka dit i jan-feb och undrar hur det är.
    Vi tittar på fritidsresor men är det nån som har nåt bra förslag på hotell med annan resebyrå vore det bra. Barnen kommer var 5 åch ca 1 år när vi åker.

• Svar på tråden Tennerife, Los Cristianos, nån som varit där???
  • Hanakana

Hej Fridelina!

Vad bra att jag kom i kontakt med en "Teneriffa-expert"!
    En sak som alla vänner säger, när man nämner att man ska till Teneriffa nu på sommaren är att det är så kallt i vattnet.
    Ja, det är ju inte Medelhavet, men jag hoppas att man kan bada lite i alla fall. Det var det som var tanken med resan.

Och tyvärr läste jag ju att det var 20 grader och moln i Playa de las Americas nu. Går det att klä sig (och lilla dottern) i kortärmat och shorts, eller måste man ha långbyxor?
    Förresten, om det inte finns skötbord på restaurangerna, var byter man då på barn? Är det vanlig kissblöja är det ju inga problem eftersom man har byxblöjor, men jag vill gärna kunna torka och göra rent ordentligt om det är bajs i blöjan...

De här affärerna, Mercadona, finns de överallt, eller är det bara typ i huvudstaden eller i de stora städerna?

Och så undrar jag det här som en tidigare läsare skrev, hur kommer det sig att en del stränder är så dåliga att man inte kan bada där? Jag trodde att det skulle vara vita, fina sandstränder. De sade de på resebyrån till oss iallafall. Nu kanske man blev lurad på en fin sol- och badsemester...

• blingblingdeluxe

jag och sambon var på las americas i teneriffe. DEt var så underbart vackert. perfekt nära till precis allt! bästa stället och hotellet vi vart på, och vädret helt otroligt, fast vi var där i sep-07. Och shoppingcentrat är helt one of a cind. lite som att komma till hollywood, superfräscht...
    poolerna var enorma och det var salvatten, ett stort +.

• Hanakana

Tack för ditt inlägg! Nu känns det lite bättre... Resan är ju redan bokad och vi är så inställda på att få åka. vår dotter pratar bara om att få bada och åka flygplan! Tänkte väl att allt kan väl inte vara så himla hemskt...

• Lilith74

Fast det är säkert bara VI som tycker det!!! Det är ju en jättepopulär destination, massor av svenskar åker ju dit. Jag skriver inte mer nu om vår vistelse för jag vill inte förstöra sin glädje - ni får det säkert härligt.

• Fridelida

visst kan man bada i havet. min äldste son fullkomligt bor i vattnet när vi är på stranden. stränderna är inte helt vita då de edgentligen är svarta av lava, men blivit ljusare då man tagit hit vit sand från sahara. den blir dock riktigt varm så det gäller att ligga nära vattnet eller ha badtofflor. min son går på dagis i los cristanos (ligger ihopvuxet med playa las americas) och har då inte sett att det varitmulet de senaste veckorna... så vi kör shorts o t-shirt allihop men på kvällarna kan det bli lite kyligare och skön med tröja och en filt till barnen.
    Jag byter oftast blöja i vagnen med plastskydd utifall att.
    mercadona finns flera stycken i los cristianos och las americas, även hipertrebol är ok matvarubutik.
    om du talar om vilke hotell ni ska bo på kan jag tala om vad som finns närmast.

• Hanakana

Vi bor på Sun Sol Beach, ville inte åka till Ving-hotellet där "alla svenskar" bor. Hoppas att det är ett hyfsat hotell...
    Undrar vilken strand som är närmast (och bäst, med ljus sand) hotellet som även små barn kan vara på? Skulle vara snällt om du tipsade om närmaste Mercadona. Och öppettider??? Vi hade inte tänkt att ta med några blöjor ner, endast de man har på flyget + lite extra till kvällen/morgonen därpå.
    Kan man som turist äta glass (även "kul-glass") och färskpressad juice? Och sallad? Vi vill helst slippa dålig mage, har tyvärr haft erfarenhet av det på just resor. Bläää. Tack för att du tar dig tid att svara!

• Fridelida

Jag tror att jag vet vilket hotell du menar, det ligger precis vid Playa Fañabe stranden som är toppen för barn med plan strand (dock lite svartare än Playa del duque, tar typ 10 min att gå dit åt höger sett) och nära till massa restauranger efter den mysiga strand promenaden. Vet ej hur hotellet är, men det ser fräscht ut (jobbar inte så långt därifrån) och är relativt nytt ttror jag (hela fañabe området är relativt nytt och fräscht)
    Närmaste Mercadona ligger på andra sidan motorvägen (tar väl typ 15 min att gå dit men bökigt att komma över på andra sidan) jag hade tagit en taxi. Det är öppet mån-lör 9:15-21:15. Skulle det behövas, säljer även apoteken blöjor (dock dyrare) och det finns ett i närheten öppet 2h om dygnet.
    Ni kan äta glass, dricka juice sallad etc utan problem. (Skulle bara vara försiktig med majonäs om den ser ut att ha stått framme länge... gäller typ alioli vitlöksmajonäs etc.)
    Jag tycker definitvt ni ska hyra bil och besöka LoroParque i Puerto de la cruz. En jättefin djurpark!!!
    Hör gärna av dig om du har fler frågor. Jag önskar er en trevlig semester!!!

• Hanakana

Tusen tack för ditt svar!
    Jag tror hotellet heter Sol sun beach (kastade om orden...).
    Finns det inga övergångsställen med trafikljus så att bilarna stannar? Då menar jag över till andra sidan motorvägen där Mercadona finns. Vad kostar det att ta taxi till/från hotellet?
    Är prisnivån hög i matvaruaffärerna, då menar jag t.ex om man ska köpa lite mat/snacks. Kan du rekommendera någon bra restaurang? Dels lite enklare restaurang som man kan äta lunch på, och dels en lite bättre middagsrestaurang. Vad ligger priserna på generellt?
    Jag är jätteglad att du har tagit dig tid till att svara.
    Du måste ha ett härligt liv, när du bor och jobbar där nere!

• Lilith74

Det måste jag ändå berömma Teneriffa för: Mat i butiker typ Mercadona är URBILLIGT. Vi hade lägenhet och handlade allt till vårt julfirande för typ 300 kr - kasse efter kasse med festmat och färska skaldjur, fin frukt, roliga efterrätter, vin (till maken, jag var gravid!). Hur billigt som helst. Men akta dig för småbutiker i anslutning till hotellen, vid vårt hotell fanns en butik där fem blöjor kostade ?5.

Det finns miljoner restauranger i alla prisklasser.

• Fridelida

Det går att gå under motorvägen via en tunnel (finns trottoarer) och sedan gå runt för att komma in, finns i källarplan på köpcentret Gran Sur. Annars taxi kostar typ 5 euro/väg.
    Mercadona är också klart billigast när det gäller vatten, läsk, snask, mat, ja allt som finns på typ ica hemma, schampo etc.

Restauranger ligger ganska lika sverige i prisklass, finns ju givetvis allt men vin är billigare än i sverige.

på gångavstånd nere vid havet finns en massa restauranger där man kan äta lunch helt okej mat men inget speciellt. lite finare restauranger då behöver ni ta taxi. I La Caleta (liten by i närheten man kan gå cirka 30 min strandpromenaden) om ni gillar fisk; La Vieja.
    Bra köttrestauranger är El Torito (5 min taxi) eller La Brasa (15 min taxi). Inne i Los Cristianos Parque Santiago området ligger en massa köpcentrum, restauranger och barer. Ganska mysigt att strosa runt på kvällen. Tar drygt en timme att gå dit (en trevlig strandpromenad om man gillar att promenera) annars 10 min med taxi typ 10 Euro.
    Jag åker alltid bil eller taxi, bussarna funkar jättedåligt.

• orzia1

Älskar teneriffaoch rekommenderar det verkligen

Har bara varit där 2 gånger a veckor varav den första semestern fick ett trakiskt slut för oss,men trots detta åkte vi dit igen o vikommeråka dit igen o igen

Precis som tidigare folk har rekommenderat så rekommenderar jag att ni handlar på mercada (osäker på stavningen)

Ska ni hyra bil eller bara hålla till i Los Cristanos?

Det bästa man kan ha i sin tass, Är en annan tass.
  • Hanakana

Tack för all information!
    Nu börjar jag verkligen att längta tills vi åker...
    Det enda "orosmolnet" är att på Vings hemsida står det
    att det "bara" är 22 grader och (visserligen sol).
    Vi hade för oss att det skulle vara varmare, det står ju
    i tabellerna att det ska vara runt 26-27 grader i juni/juli.
    Undrar bara, för jag badar verkligen inte här i Sverige,
    det är för kallt, även de varmaste sommardagarna här.
    Vill inte att det ska vara så när vi åker bort...

En liten fråga bara, finns det myggor i Teneriffa/ i städerna
    som t.ex Playa de las Americas. Bits de isåfall "bara" på kvällarna när mörkret faller på, eller bits de under dagen
    i skuggan också? Vore tacksam för svar!

Tänkte också fråga om det finns en bra taxfree shop på
    flygplatsen i Teneriffa? Med bra priser?
    Eller ska man förbeställa till hemresan? Då menar jag
    både smink och sprit.

Vad finns det annars för prisvärt att köpa på plats?
    Finns det mycket kläder och skor billigt?

Vore tacksam för svar!

• Fridelida

vi har drygt 30 grder så det är inte speciellt kallt...
    tyvärr är inte teneriffa så billigt längre sedan vi bytte till euron. men sprit och cigaretter är än så länge billigare då vi har lägre skatt än resten utav spanien. vissa elektronik artiklar kan var abilligare, men det gäller att kolla ordenligt. finns många utlänningar som har små butiker men där säljs mycket kopior, falska produkter och defekta. så ibland kan det vara värt att åka till huvudstaden och betala lite mer men få garanti etc.
    kläder; ja det finns alla möjliga prisklasser, zara ligger på samma gata som chanel (zara = spaniens HM ungefär)
    taxfree är inget billigare på flygplatsen direkt och har inte så stort utbud. parfym sprit etc kan likagärna handlas inne is tan. men jämför priser i olika butiker!!!
    myggor; har knappt sett en enda inne i stan. bor lite utanför vid ett berg och här har vi mycket mygg speciellt nattetid. men finns bra elektriska myggmaskiner (på mercadona tex) att sätta i vägguttagen på natten som funkar hur bra som helst.

Svar på tråden Tennerife, Los Cristianos, nån som varit där???