• Tvåbarnsmorsan

Vilket smör eller olja är bäst att ha i barnmat/välling?

Som rubriken!

♥Pierre & Saga♥
  • Svar på tråden Vilket smör eller olja är bäst att ha i barnmat/välling?
  • mogreta

Rent vanligt smör eller bregott!

• Tvåbarnsmorsan

Okey men olja då?

• Tvåbarnsmorsan
    sandras81 skrev 2008-06-22 14:25:54 följande:
    Raps olja tror jag...
    Vad bra för det har jag hemma!
  • Beckah82

Du kan ta i princip vad som helst utom extrasaltad Bregott (och andra extrasaltade sorter).

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Nennegumman

Rapsolja är bäst sa de på mitt bcv.

• Tvåbarnsmorsan

Tack alla för era svar!

• mapo51

Det ska vara fett i flytande form, olja eller flytande margarin.
    Fett i fast form innehåller för mycket mättat fett och det bidrar till åderförfettning som i sin tur leder till hjärt- och kärlsjukdomar. Åderförfettningen börjar med en gång så det är bra att ge barnen bra vanor och använda flytande fett så mycket det går.
    Även den som är smör- och rapsolja är bra och den tycker jag ger bra smak.

• Suskiv
    mapo51 skrev 2008-06-22 20:10:39 följande:
    Det ska vara fett i flytande form, olja eller flytande margarin.Fett i fast form innehåller för mycket mättat fett och det bidrar till åderförfettning som i sin tur leder till hjärt- och kärlsjukdomar. Åderförfettningen börjar med en gång så det är bra att ge barnen bra vanor och använda flytande fett så mycket det går.Även den som är smör- och rapsolja är bra och den tycker jag ger bra smak.
    Mättat fett är INTE farligt utan nått vi fått itutade från margarinbolagen.
  • Flickan och kråkan

Det spelar väl ingen roll vilken kallpressad vegetabilisk olja man använder, det är väl mer en smakfråga (rapsolja = neutral smak), eller?

• Ilena

Ge absolut inte flytande margarin!!! Ohälsosamt ju!!! Ge riktigt smör samt rapsolja. Inga bebisar blir åderförfettade! Hjärnan växer mycket och behöver bra fetter - inte skräp som margarin!

• mapo51

Vad är det som är så ohälsosamt med flytande margarin?

Visst bebisar blir inte åderförfettade, men åderförfettningen börjar redan hos bebisar och man vet att mättat fett bidrar till åderförfettning som bidrar till hjärt- och kärlsjukdomar som är en stor döds- och ohälsoorsak i Sverige.
    Enligt SLVs kostråd så ska barn ha mjuka (flytande fetter exv flytande margarin och olja) fetter i maten.

Jag går efter de råd vi fått från dietisten och SLVs kostråd för barn och småbarn dvs flytande fett i maten till barn.

• Suskiv
    mapo51 skrev 2008-06-23 10:35:09 följande:
    Vad är det som är så ohälsosamt med flytande margarin?Visst bebisar blir inte åderförfettade, men åderförfettningen börjar redan hos bebisar och man vet att mättat fett bidrar till åderförfettning som bidrar till hjärt- och kärlsjukdomar som är en stor döds- och ohälsoorsak i Sverige.Enligt SLVs kostråd så ska barn ha mjuka (flytande fetter exv flytande margarin och olja) fetter i maten.Jag går efter de råd vi fått från dietisten och SLVs kostråd för barn och småbarn dvs flytande fett i maten till barn.
    Margarin innehåller tranfetter, vilket leder till bla hjärsjukdommar. SLV's fettexpert är avlönad av margarinbolaget såklart rekommenderar de margarin då.

Mättat fett ger inte åderförfettning. I folkgrupper där man äter stora mängder mättat fett så finns inte åderförfettning.
  • MKAsson

Själv väljer jag att ge tjejen som är 9 månader enbart kallpressad ekologisk olja. Dock olika sorter, raps, oliv och solros.

Men när hon allt mer och mer säkert kommer börja äta även av vår mat kommer hon ju då också få lite vanligt ekologiskt smör i maten.

Det viktigaste tror jag är att välja kallpressat och utan transfetter.

Svar på tråden Vilket smör eller olja är bäst att ha i barnmat/välling?