• Anonym

*Jag är som sagt tillsammans med min kusin.

Jag är som sagt tillsammans med min kusin.

Vi har aldrig umgåtts förrän vi träffades för 1½ år sedan. Båda två kände direkt att vi hade hittat rätt.
    Ingen av oss hade tidigare haft lust att skaffa barn, men nu ville båda.
    Så om ungefär en vecka så tittar vår lilla bebis ut.

Vet att det är "lagligt" med barn och äktenskap mellan kusiner.
    Men jag får ändå en olustig känsla av vad andra människor tycker. Vågar inte berätta för såna som inte redan vet.

Har ett par bekanta som också är kusiner som är tillsammans, men de tänker inte skaffa barn.

Finns det fler som har erfarenhet av detta?

Trots att detta kanske verkar vara ett problem, så är jag överlycklig och längtar jättemycket efter vårt lilla barn!

• Svar på tråden *Jag är som sagt tillsammans med min kusin.
  • Fru Längtan

Jag har en nära vän vars föräldrar är kusiner. De har i omgångar (i ungdomens dagar) försökt att inte leva tillsammans, men det har inte gått. Nu har det 4 barn tillsammans och har vairit gifta i många år. Innan jag fick reda på att de var kusiner så tyckte jag inte att de var en konstig familj på något vis. Nu när jag vet att de är kusiner så kan jag tänka på det ibland. Jag skulle inte vilja vara tillsammans med någon av mina kusiner, men som sagt det är lagligt och älskar man varandra så gör man ju.

• Anonym (ingen fara)

Flera i min släkt är gifta och har barn med kusiner, det är inget du ska oroa dig för!
    är anonym eftersom det trots allt tyvärr är ett känsligt ämne.
    Min farmor och farfar var kusiner som ett exempel!

• Lizza

man kan ju inte hjälpa vem man blir förälskad i

• Karpet

I Sverige är det väl mer ovanligt än i till exempel länderna i mellanöstern. Fast det är ju inget fel även om jag tror att det blir mer och mer ovanligt. Personligen har jag aldrig sett på mina kusiner som någon jag skulle vilja leva med på det sättet, utan mer som mina systrar och bröder.

• Anonym (ingen fara)

Vi är svenskar kan jag ju tillägga

• Yiskah

Min sambo påstår att man i de nordiska länderna får lov att gifta sig inte bara med kusiner utan även med t.ex sin faster eller morbror, vilket jag har svårt att tro, men hon insisterar.

• Karpet

Jag tror inte att man får gifta sig med fastrar osv, de är ju ännu närmare släkt och kusiner är vad jag vet det närmaste släktband man får ha i ett äktenskap

• ajnas

Så vitt jag vet är det endast förbjudet att gifta sig med såna i samma släktled (dvs son, pappa, farfar etc) och syskon.

• ReRant

Tja, vill man knulla sin morförälders/farförälders barnbarn får man väl göra det. Men när man tar steget vidare och skaffar barn passerar man gränsen. Det är oerhört egoistiskt att skaffa barn med sin kusin eftersom riskerna för utveckingstörda barn och andra genetiska skador är väldigt stora.

Dessutom är det i all ärlighet rätt sjukt att tända på en såpass nära släkting.

• biomedbonus

jag skulle inte kunna bli i hop med min kusin ,nu när man har egna barn så förstår man verkligen hur nära en kuin är,(mina barn får barn deras barn gifter sig) jag tror inte att det är så bra. men det posetiva i eran situation är ju att det är lagligt och då måste det betyda att det inte är någon större fara med att föda fram barn.

min förra kille, hans farföräldrar var kuiner och hade *avlat* fram massa barn o barnbarn de var inget fel på dem och för länge sen i Sverige när vi inte kom så långt var kusingifte vanligt , vi har en liten ö härute (muskö) där en boende berättade att om man skaffar barn och är uppväxt på ön så får man göra vissa prov under gravidetetn för o s om barnet är friskt pga all inavel som varit där för länge sen. så det är väll kanske inte det bästa om era barnbarn oxå gifter sig

äh du ska se att allt går bra med er

Svar på tråden *Jag är som sagt tillsammans med min kusin.