• mammatillvictor

Någon som har barn som fått glasögon?

Min son har en ögonbottenspåverkan pga att han är prematur (född i v 28) och han är närsynt också. Nu har han fått glasögon via Syncentralen som kom med posten nyss, jag tänkte bara höra hur ni andra har fått era barn att behålla dem på? Ska jag bara sätta på honom dem om och om igen när han tar av sig dem? Han vill gärna ha dem i händerna, sätta på dem men han tar av sig dem med en gång. Han är 20 mån så det är lite svårt att prata med honom om varför han ska ha dem på sig. Hur har ni gjort? Hur lång tid tog det för era barn att vänja sig vid dem och förstå att de ser bättre med dem än utan dem?

• Svar på tråden Någon som har barn som fått glasögon?
  • zara83

Hej! Min dotter fick glasögon när hon var 17 månader, har haft dom 2 månader nu. Hon är väldigt översynt.(ser dåligt på nära håll.) De har gått bra från första stunden, hon verkar tycka att det är skönt att ha dom på.Frågar efter dom själv. men visst åker dom av då och då, men bara o sätta på dom om och om igen...

• knäppisen

envishet lönar sig, Första dagarna hade han de max 30 min o vi ar tvungna att distrahera honom hela tiden för att ha inte skulle ta av dom. Tiden utökade vi sen succesivt. Vi har aldrig bråkat om det så blir han förbannad på dom så låter vi dom vara av nån timme. Nu funkar det oftast bra även om dom åker av ett antal gånger varje dag fortfarande.
    Han är 1 år och 9 mån o fick glasögonen för 3 månader sen.

• mammatillvictor

Ok, jag är osäker på hur dåligt vår son ser, han kisar ju och tittar under lugg för att fokusera eller ställa in skärpan på något sätt, han har -1 och brytningsfel så det känns ju inte som om han har jättedålig syn, jag har själv -4,75 och utan glasögon ser jag ju bara konturer. När jag sätter på honom glasögonen har han dem på sig i 5 sek innan han tar av sig dom, och så vill han sätta på sig dem igen och så gör han så fram och tillbaka....

• Jojo 28

Hejsan mammatillvictor. Jag själv var 2år när jag fick glasögon. Jag tror mina föräldrar satte ett gummiband på mina glasögon då satt dem på. Ett tips kanske.

Noah 6år Theo 3år Mio 1mån
  • mammatillvictor
    Jojo 28 skrev 2008-06-23 07:18:05 följande:
    Hejsan mammatillvictor. Jag själv var 2år när jag fick glasögon. Jag tror mina föräldrar satte ett gummiband på mina glasögon då satt dem på. Ett tips kanske.
    ja, kanske det! Ska kontakta syncentralen idag och höra med dem. Tack för tipset
  • zara83

vi har små extra grejer på våran dotters glasögon, som sitter bakom öronen, små bågar som går runt hela.

• Myror i brallan

Hej! Jag har inga barn med glasögon men är nyfiken på hur man vet vilken styrka barnen ska ha på glasögonen när de inte kan tala om själva när de ser bra och dåligt som en vuxen gör!?

• zara83

dom hade någon sorts apparat o mätte synen. fråga mig inte hur de fungerar,men så gjorde dom iaf. :)

• Kina79

Myror i brallan:
    Min dotter fick droppar i ögonen och sen mäts detta i en apparat. Så de gör ingen synundersökning bara som vi vuxna.

Jag hoppas det fixar sig för dig TS. Jag har inga tips att ge dig, min dotter var 4 när hon fick glasögon, så det var nog lite lättare för mig.

• mammatillvictor
    zara83 skrev 2008-06-23 19:04:52 följande:
    vi har små extra grejer på våran dotters glasögon, som sitter bakom öronen, små bågar som går runt hela.
    Ja, det har min sons glasögon också, för att hålla dem bättre på plats bakom öronen. Fick glasögonen inställda idag, det var bra, men inte vill han ha dem på sig! Verkar bli kämpigt värre detta!
  • zara83

jag vet att de ska finnas något sorts band att sätta runt hela huvudet. kanske går de bättre?

• Myror i brallan

Jaha, tack så mkt har funderat många ggr då det kanske blir aktuellt här med med brillor till lillan!!!

zara83 skrev 2008-06-23 19:13:41 följande:
    dom hade någon sorts apparat o mätte synen. fråga mig inte hur de fungerar,men så gjorde dom iaf. :)
  • mammatillvictor
    zara83 skrev 2008-06-23 19:17:19 följande:
    jag vet att de ska finnas något sorts band att sätta runt hela huvudet. kanske går de bättre?
    ja, fast han vill ju inte ha dom på, kanske blir panikkänsla om han inte får av sig dom, de sitter ju bra på som det ser ut nu men han vill ju ta av dem hela tiden *suck* Men men, det är bara att vara envis och sätta på dem tills han tröttnar och behåller dem på
Svar på tråden Någon som har barn som fått glasögon?