• Nintendo

Kryper i benen på kvällarna! Normalt?

Är det bara jag eller har fler det så? Vet inte om det är det folk kallar för myrkrypningar men jag blir helt rastlös i benen och det känns som att det "kryper". Det kommer mest på kvällarna och då är det så jobbigt att jag inte kan sitta eller ligga ner utan måste gå omkring. Jag blir snart helt galen! Det är verkligen jättejobbigt, jag blir snart galen! Finns det något man kan göra åt detta? Är gravid i vecka 26 och har haft detta i lite mer än en vecka men på sistonde har det blivit värre.

• Svar på tråden Kryper i benen på kvällarna! Normalt?
  • tea1982

Det heter Restless Legs Syndrome och brukar bli värre när man är gravid (pga hormonerna).. kolla med husläkaren om hur du kan lindra detta. Lycka till!

• knäppisen

Min BM sa att det ofta beror på vätskebrist så se till att drick mkt mkt mkt.
    Jag tog en alvedon då det var som jobbigast, det hjälpte faktiskt.

• Nintendo

Vad skönt att jag inte är ensam om det, trodde jag hade fått nån knäpp. Haha.
    Riktigt jobbigt ät det iaf. Kan man prata med bm om det kanske? Eller ska jag vända mig till vc?

• versan

Ja tyvärr är det normalt.
    hade det själv och jag spolade benen med iskallt vatten och det funkade tills jag hunnit somna.
    drick vatten och spola benen med vatten. .-)

• versan

Prata med Bm om det du. så får du garanterat höra att det är normalt.
    mitt kom i samband att jag slappnade av och skulle sova eller vila.

• Eazy

Jag är i vecka 33 och har haft det sedan vecka 26... Hade det i slutet på graviditeten med min dotter också och det är verkligen skit jobbigt! Det ända som lindrar för mig är att duscha benen i iskallt vatten innan jag skall sova och sedan måste jag somna inom en halvtimma annars börjar det igen... SUCK!

Har hört att man kan få detta om järnvärden är lågt, så kolla upp det... Mitt är lite lågt men jag kan inte äta järntabletter för jag blir totalt förstoppad av dom! Får reglera så gott jag kan med kosten istället...

• Nintendo

Får ringa bm kl 11, då har dem tele-rådgivning. Finns det inget annat man kan göra åt det? Någon medicin eller så? Det är megajobbigt när det sätter igång. :( Nu på dagen är det inte så farligt men på kvällarna är det nästan outhärdligt ibland.

• JohannaL

e jätte vanligt, enligt min bm handlar det om att man har brist på nått ämne kommer dock inte ihåg varför och man kan inte "bota" det. när det händer så spänn inte ut tårna vilket känns mest naturligt utan tryck istället åt med hälen mot typ sängstommen, om du ligger ner.

Ett husmorstips som funkade för mig var att dricka schweppes tonic water på kvällen, e dock den ända som funkar då den innehöll stora mängder av nått ämne som ingen annan hade..

• Guido

det är som ovan sagt - riktigt kallt vatten innan du somnar, ISkallt alltså, på benen. funkar också med alvedon ibland.
    Har samma problem och det är väl troligen ngn form av cirkulationsgrej eftersom det uppträder när man lägger sig/ska vila sig och att det oftast blir värre på kvällen. riktigt att det heter RLS (restless legs) och är vanligt i senare delen av grav.

Svar på tråden Kryper i benen på kvällarna! Normalt?