• VNmamma

Bättre eller sämre? Fråga till vegetarianer/veganer

Eftersom det vimlar av vegetarianer och veganer här skulle det vara roligt att få del av era erfarenheter. Hur är det, tycker ni det har blivit bättre eller sämre att vara vegetarian? När det gäller möjligheten att få god mat (när man blir bortbjuden, på restaurang, i affärer, etc)?

Mitt eget svar:
    Ur mitt 20-åriga vegetarianperspektiv har det på många sätt blivit bättre. Fler produkter, fler alternativ på matsedeln, etc.

Me på senare år har det skett en tillbakagång. Exempel:

I frysdisken med färdigmat har det inte hänt mycket. Samma rätter sedan länge. Nytillskotten är ofta fisk/skaldjursbaserade.

På restaurangerna står det still. Wokade grönsaker eller trist färdigbiff. Många tror dessutom att man äter fisk/skaldjur när man äter vegetarian och höjer förvånat på ögonbrynen när man inte vill ha tonfisk i salladen. Det hände mig aldrig för 20 år sedan.

Kanske hänger mitt missnöje ihop med att jag blivit kräsen.

Hur är det för er?

• Svar på tråden Bättre eller sämre? Fråga till vegetarianer/veganer
  • Sagofe

Nu har jag inte varit vegetarian lika länge som du, men jag tycker ändå att det blivit något bättre under mina år. Inte mycket, men något.
    Däremot är det fortfarande svårt på en del restauranger tycker jag. Wokade grönsaker, som du säger, eller kronärtskocka som jag tycker är skitäckligt.

• Namaste72

Kan bara svara för egen del och jag tycker det har varit stillastående de sista åren. Jag är vegetarian sen ca 15 år tillbaka, och visst, då fanns det inte mycket att välja på. Nu finns det ju sojagrädde och lite färs + quornjox att köpa, men vi gör mest egen mat numera.

Att svenska restauranger inte är bättre på vegetarisk mat är pinsamt. "Vi får se vad köket kan fixa" brukar ju vara svaret. Och så får man betala 250:- för wokade grönsaker

Numera frågar jag alltid vad de kan erbjuda exakt och kräver dessutom protein i någon form. Ofta blir det okej, men inte alltid. Stockholm är bättre än Göteborg, by the way.

Och allra bäst är England! Fantastiskt god mat, t.om på puben! London rules

{} Allt har en mening {}
  • Familjam

Jag växte upp som vegetarian och är veg idag med. Tycker absolut att det blivit bättre med käk både i butiker och ute på stan. När jag var liten (åttio-nittotalet) fanns det bara sojakorv på burk i butiken, det var nog det enda köttsubstitutet, nu finns det flera olika sorter endel helt veganska också.

Tycker det finns få restauranger som inte har vegetariska alternativ. Dock brukar jag ha problem med att de gärna använder nötter i vegrätter (och det är jag allergisk mot).

Litet lyckorus fick jag häromveckan när jag gick förbi en vanlig korvgubbe på ett avlägset ställe och såg att han hade "vanlig korv, vegkorv och kycklingkorv (för muslimer)."

Jag tror inte du har "fel", jag tror dock att det beror mycket på var man bor vilket utbud som finns.

• VNmamma

Visst har det delvis att göra med var man bor. Stockholm är ok om man vet vart man ska gå. Göteborg är hyfsat (har bl a ett bra gatukök på Avenyn). Men alla dessa halvstora städer; Örebro, Linköping, Norrköping, Västerås, Sundsvall, m fl - öken!

I mataffärerna tycker jag att det vegetariska alternativet delvis trängts undan av "smalmaten". Där har det hänt en hel del, magra kötträtter, fisk och skaldjur i mängder.

Smaltjafset har också drabbat de vegetariska hamburgarna som säljs på gatukök. Allt oftare serverar man de där äckliga friterade grönsaksburgarna i stället för de smaskiga sojaburgarna.

Familjam skrev 2008-06-23 13:42:35 följande:
    Jag växte upp som vegetarian och är veg idag med. Tycker absolut att det blivit bättre med käk både i butiker och ute på stan. När jag var liten (åttio-nittotalet) fanns det bara sojakorv på burk i butiken, det var nog det enda köttsubstitutet, nu finns det flera olika sorter endel helt veganska också.Tycker det finns få restauranger som inte har vegetariska alternativ. Dock brukar jag ha problem med att de gärna använder nötter i vegrätter (och det är jag allergisk mot).Litet lyckorus fick jag häromveckan när jag gick förbi en vanlig korvgubbe på ett avlägset ställe och såg att han hade "vanlig korv, vegkorv och kycklingkorv (för muslimer)."Jag tror inte du har "fel", jag tror dock att det beror mycket på var man bor vilket utbud som finns.
  • Jennie med ie

Det där med att man antas äta fisk och skaldjur som vegetarian tror jag egentligen bottnar i en positiv grejen även om det blir negativt av det. Jag tror nämligen det har mycket att göra med att fler och fler faktiskt inser fördelarna med vgetarisk kost och därmed ser vegetarian som nåt bra att vara, tyvärr får det många att kalla sig det fast de inte är det och därav förstärks missuppfattningen att vegetarianer äter fisk.

• Veggiemom75

Jag blev vegetarian 1988, tror jag (det var ett tag sedan). Då var det ovanligt med vegetariska alternativ. Nu finns det ju hur mycket som helst och hela attityden har blivit så mycket bättre (jag jobbar inne i Stockholm och bor lite utanför). Jag tror att klimatdebatten har gjort hela veggierörelsen mer rumsren.

Svar på tråden Bättre eller sämre? Fråga till vegetarianer/veganer