• Linny

Halloumi är det säkert?

Ingen fara. Så länge den är pastöriserad kan du även äta den kall. Är du orolig så kan du ju alltid grilla och då gör det inget ens om den är opastöriserad

Du kan äta värsta mögelostarna när du är gravid, om du bara hettar upp det ordentligt.

Men som sagt; opastöriserad halloumi eller tex. mozarella är helt ok!

• Linny
    La Lola skrev 2008-06-23 15:06:47 följande:
    Denna förbannade Amelia!De skriver alltid fel i kostråden! Läs de riktiga hos Livsmedelsverket istället! www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Ja man undrar ju vad deras researcher sysslar med egentligen
  • Linny
    Saza skrev 2008-06-23 15:14:10 följande:
    Fast ostarna ska väl vara pastöriserade?
    du kan äta även opastöriserade bara du hettar upp dem ordentligt, alltså bubblande heta. Du kan tex. äta sås på grönmögelost om du vill...

Men om det inte är tillräckligt hett, eller till och med helt "rått" så ska det vara pastöriserat. Man ska undvika "råa" kittostar även om de är pastöriserade. Kan inte äta kall brie bara för att den är pastöriserad alltså..
  • Linny
    Krabbolina skrev 2008-06-23 15:20:26 följande:
    Äkta fetaost är inte gjord på patöriserad mjölk, så jag kollar alltid innehållsförteckningen på fetaost man kan köpa i butik.Är halloumi alltid pastöriserad?
    nä, det är kanske inte alltid pastöriserat. Inte mozarella i alla fall. Jag kollar alltid.
  • Linny

Citat från livsmedelsverkets hemsida:

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.
    "

• Linny
    Saza skrev 2008-06-23 15:28:56 följande:
    Jo alltså jag vet om det där =) Men jag trodde bara du hade skrivit fel, skoja lite bara
    hahaha, jo nu såg jag ju vad jag skrev
  • Linny
    Ellpi skrev 2008-06-23 18:13:39 följande:
    Vad menas med att de ska vara nyförpackade!?
    ah, man menar egentligen att man inte bör köpa en som går ut vilken dag som helst.

Om du imorgon ska köpa nåt vacuumförpackat och den ena går ut om en vecka medan den andra går ut om tre månader; välj den sistnämnda.
  • Linny
    Ellpi skrev 2008-06-23 19:58:15 följande:
    Ah okej. Så gör jag ju ändå så då är det ju lugnt .
    Ja, och ju mer nyförpackat desto bättre. Jag är extremt noga med sånt i vanliga fall också, och skulle inte köpa nåt som ligger närmare bäst föredatum än tillverkningsdatum

Idag har jag köpt ett kilo parmaskinka och massa salami och lagt i frysen. Om tre dygn kan jag frossa
Svar på tråden Halloumi är det säkert?