• dottermorochmormor

Snälla hjälp mig, min 15-åring & mat.....

MIn 15-åriga dotter har slutat äta kött. Allt kött. Korv, kyckling, fisk....Det enda hon äter är frukt, grönsaker och kolhydrater i form av pasta, potatis och ris.

Det är så konstigt, för först trodde jag det handlade om vikt. Hon klagade på sina "feta lår" och att hon var rädd att bli tjock.
    Men det kan inte handla om det eftersom hon med glädje äter godis, pommes frites (när nu det serveras) och annat snacks.

Hon säger att hon inte gillar konsistensen på kött och det kan jag köpa. Men hon vägrar ju baljväxter och bönor också....

HUR får jag i henne proteiner. Jag börjar få panik nu. Hon växer ju och behöver en allsidig kost. Hon klagar ofta på att hon känner sig svag och är allmänt trött och i mina ögon lat, eftersom hon inte gärna rör på sig det minsta. Det ska vara ett bilsäte under arslet vart hon än ska. Det är ju också en sak som gör att jag inte riktigt oroar mig för att allt handlar om vikten.

Jag har försökt att resonera med henne, försökt förklara vikten av att äta en allsidig kost som innehåller alla beståndsdelar. Jag har försökt berätta hur viktig en bra frukost är. Ibland är ett glas vatten det enda hon får i sig innan hon går till skolan...

Allt känns så frustrerande. Jag har erbjudit mig att ta kontakt med en dietist som kan förklara för henne om hur det här med mathållningen påverkar oss människor, men hon skulle aldrig gå till en sån säger hon.

Just nu vet jag inte vad jag ska göra. Hennes små pytteportioner, helt i avsaknad av proteiner, gör mig så frustrerad. Jag vet inte alls hur jag ska hantera henne....

Någon som varit i liknande situation? Någon som själv krånglat med maten när ni växte upp och som har några tips att ge mig??

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, min 15-åring & mat.....
  • Tuvan07

googla på anna skipper o kolla in hennes vegetariska.

• annasbäbis

gör cous cous det är en del proteiner till det. Å gott är det också. Woka grönsaker och blanda ihop med färdig couscous. Gott!

Fast det är säkert bara en fas, hon lär tröttna på att äta så hur länge har hon ätit så här?

• dottermorochmormor
    annasbäbis skrev 2008-06-23 15:09:52 följande:
    gör cous cous det är en del proteiner till det. Å gott är det också. Woka grönsaker och blanda ihop med färdig couscous. Gott!Fast det är säkert bara en fas, hon lär tröttna på att äta så hur länge har hon ätit så här?
    Hon har hållit på sedan påsklovet.¨, men jag hoppas det är som du tänker, att det är en fas. Det är det hoppet som får mig att hålla ut.

Men det där med couscous var en bra idé, har för mig att hon gillar det!
  • Bevabus

Ojoj, det här är PRECIS som jag blev för 2 år sedan när jag var 15 år. Jag slutade äta kött för djurens rätt. Idag äter jag inget kött överhuvudtaget.
    Jag är världens sämsta med att äta grönsaker, bönor och all vego-mat helt enkelt. Jag lever mest på bröd, pasta och onyttigheter.
    Tyvärr!
    Jag har planerat i evigheter att gå till en dietist, men det har blivit en sån där att-göra grej som aldrig blir av.
    Jag vill ju iaf träffa en dietist. Konstigt att din dotter inte vill det. Hur kommer det sig?

Jag tvivlar starkt på att hon har slutat äta kött har något med vikten att göra, eftersom att hon äter skräpmat. Hon gillar helt enkelt inte kött.

Jag tror absolut inte att hon kommer tröttna på att äta såhär, jag har hållit på med det i tre år.

• Bevabus

Fråga henne exakt varför hon inte vill äta kött. Det kan vara för att hon inte gillar det, eller så kanske hon till o med har börjat tänka på djurens rättigheter som jag gjorde.
    Kom ihåg att respektera hennes beslut. Problemet är ju bara att få i henne nyttigare mat.

Förut så åt jag corn-nuggets. Dom var jättegoda och smakade som riktiga nuggets också. Men sen så måste dom ha slutat tillverkas eller nåt för nu hittar jag dom inte mera

• vampyria2

Äter hon mjölkprodukter? Prata med henne och säg att om hon ska hålla på att äta på det sättet så måste hon äta rätt för annars så blir hon sjuk, sätt krav på att hon ska till en dietist du är hennes mamma och kan ju bestämma sånt
    Ta även reda på vilka vitaminer som man måste ge en 15 åring som är vegeterian, det är jätte viktigt att de får i sig rätt, de växer och så fortfarande

Min 14 åring är vegeterian och jag har varit sten hård på att hon måste äta rätt om hon vill vara det, annars så får hon helt enkelt inte vara vegan

• Bevabus

Fast hon kan samtidigt inte tvinga henne till en dietist om hon verkligen inte vill. Men att köpa vitaminer till henne är som du säger extremt viktigt. Och som sagt, man kan bli riktigt sjuk om man inte äter rätt.

vampyria2 skrev 2008-06-23 23:30:10 följande:
    Äter hon mjölkprodukter? Prata med henne och säg att om hon ska hålla på att äta på det sättet så måste hon äta rätt för annars så blir hon sjuk, sätt krav på att hon ska till en dietist du är hennes mamma och kan ju bestämma sånt Ta även reda på vilka vitaminer som man måste ge en 15 åring som är vegeterian, det är jätte viktigt att de får i sig rätt, de växer och så fortfarande Min 14 åring är vegeterian och jag har varit sten hård på att hon måste äta rätt om hon vill vara det, annars så får hon helt enkelt inte vara vegan
  • Tea med tre

Äter hon ägg? Omelett, vegetarisk paj eller åtminstone pannkaka tex ger ju lite proteiner. Fisk? Vegetariska burgare/falafel (bönor och baljväxter i)? Mjölk och ost är bra också.
    Är hon trött kan det bero på järnbrist, det kan ju gå ut över skolan så ta med henne till en dietist om du så måste muta henne ! Järn finns ju i broccoli, jordgubbar mm. Men hon kanske kan behöva tillskott... Finns särskilda vitaminer för vegetarianer på apoteket.
    Har själv en sexåring som för fyra år sedan sa "jag äter inte något med ögon" och la ifrån sig kycklinglåret, ett tag var hans proteinintag ärtor och pannkaka, inget annat... Han växte bara 4 cm det året jämfört med 8-9 cm andra år...

• vampyria2
    Bevabus skrev 2008-06-23 23:43:14 följande:
    Fast hon kan samtidigt inte tvinga henne till en dietist om hon verkligen inte vill. Men att köpa vitaminer till henne är som du säger extremt viktigt. Och som sagt, man kan bli riktigt sjuk om man inte äter rätt.
    Jo det tycker jag absolut att hon kan, hon är hennes mamma och om ens barn gör nåt som kan vara skadligt så ser man till att det får den hjälp den behöver...tycker jag
  • pyretina

Sån period hade jag också när jag var 15-16 år. Höll visserligen inte speciellt länge. Men de var konsistensen som var jobbig, har det problemet än idag när de kommer till viss kött...
    Så jag hoppas att det går över.

Min pappa köpte en bok med vegetariska recept och lagade lite enligt den, men gav den till mig och sa att jag fick göra min egen mat..
    Vet inte om de var ett försök att skrämma bort mig från fasen. Funkade kanske inte så där jätte bra precis då.

Svar på tråden Snälla hjälp mig, min 15-åring & mat.....