Snälla hjälp mig, min 15-åring & mat.....
MIn 15-åriga dotter har slutat äta kött. Allt kött. Korv, kyckling, fisk....Det enda hon äter är frukt, grönsaker och kolhydrater i form av pasta, potatis och ris.
Det är så konstigt, för först trodde jag det handlade om vikt. Hon klagade på sina "feta lår" och att hon var rädd att bli tjock.
Men det kan inte handla om det eftersom hon med glädje äter godis, pommes frites (när nu det serveras) och annat snacks.
Hon säger att hon inte gillar konsistensen på kött och det kan jag köpa. Men hon vägrar ju baljväxter och bönor också....
HUR får jag i henne proteiner. Jag börjar få panik nu. Hon växer ju och behöver en allsidig kost. Hon klagar ofta på att hon känner sig svag och är allmänt trött och i mina ögon lat, eftersom hon inte gärna rör på sig det minsta. Det ska vara ett bilsäte under arslet vart hon än ska. Det är ju också en sak som gör att jag inte riktigt oroar mig för att allt handlar om vikten.
Jag har försökt att resonera med henne, försökt förklara vikten av att äta en allsidig kost som innehåller alla beståndsdelar. Jag har försökt berätta hur viktig en bra frukost är. Ibland är ett glas vatten det enda hon får i sig innan hon går till skolan...
Allt känns så frustrerande. Jag har erbjudit mig att ta kontakt med en dietist som kan förklara för henne om hur det här med mathållningen påverkar oss människor, men hon skulle aldrig gå till en sån säger hon.
Just nu vet jag inte vad jag ska göra. Hennes små pytteportioner, helt i avsaknad av proteiner, gör mig så frustrerad. Jag vet inte alls hur jag ska hantera henne....
Någon som varit i liknande situation? Någon som själv krånglat med maten när ni växte upp och som har några tips att ge mig??