• marjalena

Vad gör era på sommarlovet?

Vad gör era tonåringar (som inte sommarjobbar) nu under sommarlovet?

Min son är 14 år(snart 15) och han gör absolut ingenting tycker jag. Han sitter vid datorn/tv:n hela dagarna och på kvällen kan han åka iväg och ta ett dopp i en sjö i närheten men sen sitter han vid datorn igen.

Hur är det hos er?

• Svar på tråden Vad gör era på sommarlovet?
  • Maskot

Sonen är 16 år. För något år sedan var det datorn som gällde. Så är det inte alls längre. Nu träffas kompisarna och badar, grillar, går på stan, äter ihop och har roligt. Jag är väldigt glad för den här utvecklingen.
    Nu jobbar han endel i sommar också, så det känns väldigt vettigt allting just nu :)

• Suzanne72

Min 16-åring hade ett sommarjobb men hoppade av pga att han inte orkade, antar att jag inte behöver tillägga att jag har varit en aning rasande. Han vill inte göra nånting över huvudtaget, allt är jobbigt. Han orkar inte hålla efter i sitt rum, han vill inte hjälpa till här hemma. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det enda som är intressant är tjejen, datorn och han själv.

• Tilcha

Har ingen tonåring själv men en systerdotter som är 16år.
    Hon sköter om en häst några dagar i veckan och åker å hälsar på en gammal dagiskompis ett par gånger under sommaren. Sen följer hon med på semester till Rättvik en vecka och lite småturer med sin pappas båt i skärgården.
    Sitter lite vid datorn såklart och tv:n.
    Ibland träffar hon klasskompisar å umgås oftast ute då. Å moppe har hon oxå så det blir lite sånt oxå.

hon umgås ganska mycket med sin mamma och med mig.

• abnocto

Här latas det också hela dagarna coh mycket tid framför datorn. När jag kommer hem kör jag ut 15-åringen och förbjuder mer dator. 16-åringen säger att hennes dag börjar när jag kommer hem från jobbet och då är det mest kompisar som gäller halva natten. Förhoppningsvis tröttnar de efter ett tag framför datorn och inser att det inte går att sitta där hela dagarna.

• Bevabus

Jag sitter vid datorn hela dagarna
    Men det är bara för att det har regnat...den första veckan när det var sol så solade jag och planerade att åka nånstans på utflykt eller bada men dom planerna sket ju sig när molnen kom...
    Nu måste jag börja plugga till en dum tenta...måste tenta av hela A-kursen i Naturkunskap för jag klarade inte den i ettan. Roligt värre att göra det på lovet. I övrigt så tränar jag dans som vanligt. Sen åker familjen på en veckas semester till Lysekil

• marjalena

Intressant! Min son låter inte särskilt ovanlig alltså
    Tack så mycket, men jag läser gärna om vad ännu fler tonåringar gör på lovet

• Majsan70

I princip inte ett skit mer än att de sover bort dagarna just nu. Men snart skall sonen börja sommarjobba ( månad 30 juni) och sen går vi på semester v. 29 o då är slappardagarna över även för dottern. *muahaha*

Sen på kvällarna nu så pyser sonen iväg på fotboll o bio o andra roliga saker.

• FrkPalindrom

15 och 17 år.
    1 vecka i Turkiet med sin pappa, 1 vecka i Frankrike (själva sparat till), tälta och vandra 1 vecka med mig (har inte råd med annat), åkte på Rapsody in Rock med kompisar, var på Celine Dion i globen (födelsedagspresent), Leksand sommarland med kusiner, läger med handbollslaget, har sovis med bästisarna, filmkvällar, badar...
    17åringen ska sommarjobba i 14 dagar. När 15åringen blir själv hemma tänker jag föreslå promenader, spela kubb och sällskapsspel. Blir själv lätt sittandes vid datorn om jag inte har annat att göra och vet hur deppig jag kan bli om det blir för mycket.

• Merikarvia

Mina 2 äldsta (14 och 15) är just nu på konfaläger. 1 vecka i Finland lite senare m familjen. Några dagar i Stockholm finns också med i planeringen. Annars är det nog mest datorn och tv´n som gäller, tyvärr.

• tdj

Min 14-åring hade misskött skolan så han går nu i sommarskola i 3 veckor sedan har han ett uppdrag där han klipper en gräsmatta en gång i veckan och får så sina pengar i sommar han får 200 per gång han klipper gräsmattan är 2000kvm.... plus att sommarskolan blev som ett sommarjobb för honom. Sedan gör han väl inget speciellt annat än data och tv-spel plus kompisar

• Bakom molnen

Men vad ska de göra? Har de någon "hobby" så håller de väl på med det på sommaren också, typ hästar, fotboll, golf o andra sporter. Men om hobbyn är datorer så blir det väl det när man är ledig från skolan.
    Det är så hårt tryck på våra tonåringar idag att jag tycker det är helt OK att de latar sig på sommarlovet.
    Det jag kräver av min 14-åring är att inte vända på dygnet. Dvs godnatt senast kl 23, sen får hon sova så länge hon vill.

• FrkPalindrom

Man borde få vara föräldraledig alla sommarlov när man har barn mellan 12 och 17. Åtminstone om man är ensam om all oro och ansvar. För det är minst lika tidskrävande som när de var små ju. Blir helt slut av att försöka hålla koll, diskutera, medla, förhandla och dessutom aktivera två som har mer energi än jag har efter en dag på jobbet. Den som ändå vore hemma jämt och kunde ÄGNA sig i sådär helhjärtad och förtrolig samvaro som jag numera bara lyckas få till någon gång i halvåret. Bara när jag är pigg, de inte drunknar i läxor och alla inte råkar ha pms samtidigt.
    Just nu GÅR det bara varken att paddla eller tälta. Här är det sjukt mycket knott. Datorn blir lätt en tillflykt. Börjar undra hur det vore att slänga ut datorn och tvn i ett år. Skulle vi umgås, göra mer kul eller bara gå varandra på nerverna då tro?
    Barnen är tyvärr inte så jättetända på att testa...

• kolakaka

har fyra grabbar på 15, 13, 10 och 2 år. Ja vad gör de, ofta drar de till "vallen" där de spelar fotboll, basket och annat spontan spelande tillsammans med andra ungar i byn, är det badväder så badar de och när det regnar så ja data och tv-spel blir det ju en del av då, har tur att de tre stora gärna gör saker ihop vilket är skönt eftersom många kompisar är borta på lov, den lille är givetvis inte med de stora han får hålla till godo med föräldrarna har inte börjat på dagis ännu så här finns alltid en vuxen hemma, ibland får lillen vara med de stora och då blir han jättenöjd med det. Den äldsta sonen har passat lillebror vid enstaka tillfällen då vi båda har jobbat, brukar få en liten slant så lite "sommarjobb" blir det fast han är nöjd med extra pengarna såklart

• elfling

Jag gör inte särskilt mycket, sitter mest vid datorn eller tittar på tv-serier, det är svårt att t ex sola eller bada mitt i stan men om jag bodde på landet skulle jag definitivt göra det.
    Första veckan åkte vi till skåne men annars finns inget planerat för sommaren förutom typ kanske medeltidsveckan på Gotland och Pride i början på augusti. Men jag vet ärligt talat inte vad det är man ska sysselsätta sig med? Nästan alla är bortresta, det finns inte särskilt mycket att roa sig med om man inte vill ligga och trängas med halva stockholm på eriksdalsbadet.
    Speciellt inte när det är bussstrejk och man inte har nån bil. Det blir lätt att man blir innesittande :/ Tyvärr.
    Jag är 15 år.

• redheadvicky

Jag har en son som är snart 14 och han har också suttit hela sommarlovet framför datan eller framför x-boxet. Jag har tvingat ut honom ett flertal gånger med oss andra i familjen och försökt att peppa honom att ringa några polare, men är ej intresserad. Känns jobbigt!"!

• sallybuse

Min 15 åriga pojke har haft ett sommar jobb på Mac-Donalds.Och han har tyckt de har varit toppen kul.Och nu på måndag ska han börja skolan ochh de är ju inte så kul.

Svar på tråden Vad gör era på sommarlovet?