• Fizzzy

Låg progesteron!

Hej,...

jag har tydligen svårt för att bli gravid, och när jag äntligen blev gravid slutade det med ett missfall i lördags i vecka 7+2

när jag var hos läkaren samma kväll tog han ett hormon prov på mig, hcg visade 3600 medans ett annat prov på något hormon progesteron att det var väldigt lågt, och läkaren undrade om jag hade regelbunden mens pga av att detta hormon var så lågt?

jag har altid haft normal mens 26-29 dagar.

men nu undrar jag om det finns någon mer som haft lågt progesteron och ändå blivit med barn? eller har någon tagit extra progesteron och sedan blivit med barn??

Jättetacksam för svar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-24 11:43
    Jag vill tillägga att jag befinner mig på semester i Frankrike och här tar man ett progesteron prov automatiskt i graviditeten, vilket man tydligen inte gör i Sverige!

Så nu vet jag inte om mitt låga prog värde berodde på att det var ett missfall gå gång eller att jag har lågt prog överlag!

• Svar på tråden Låg progesteron!
  • Amazina

Hej! Vad trist! Förstår att du är ledsen!

Jag har också lågt progesteron och tar progesteronsupplement i lutealfasen varje cykel. Hittills har vi inseminerat och testat med Pergo men utan att ha blivit gravida. Nästa steg är ICSI. Det jag vet om min progesteronbrist är att den orsakas av en korpus luteuminsufficiens. Jag har med andra ord lite klen ÄL och det som blir kvar av folikeln när ägget släppt (korpus luteum) släpper ifrån sig för lite progesteron. Det hela orsakar hos mig spottings 6 dagar efter ÄL och min mens kommer efter 11 dagars lutealfas. Jag har heller aldrig haft speciellt riklig mens. Visst har jag blött, men aldrig haft t ex mensvärk eller blött igenom eller så. Troligtvis pga att jag haft tunn slemhinna i livmodern. Nu när jag tar progesteron blöder jag uppskattningsvis dubbelt så mycket och har för första gången i mitt liv lätt mensvärk. Om jag skulle bgli gravid skulle jag få ta 400 mg progesteron fram till typ v 20 misstänker jag. Allt för att undvika missfall och ge goda förutsättningar för implantation.

Lycka till!

• Fizzzy

Så symptomen när man har för låg progesteron är att mensen inte är så riklig och att man inte har ont?

Jag har altid haft "vanlig" mens med "normala" blödningar samt att jag altid haft en hemsk menssmärta!

Jag fick ju någon sorts tablett av doktorn, men det var nog för sent för jag fick missfall dagen efter!

• Amazina

Det är mina symtom. Vet inte om alla har dem.

• Fizzzy

vad heter medicinen som du tar?

• Fizzzy

jo och en fråga till....

har du provat på akupunktur?

• Amazina

Nej, ingen akupunktur. Jag tar Utrogestankapslar två ggr om dagen. Motsvarigheten i Sverige är typ apotekets progesteronvagitorier.

• Lilldusan

jag har låg progesteron och har börjat äta det denna månad så nu väntar man med spänning på om det kommer ge resultat.

• Amazina
    Lilldusan skrev 2008-06-24 11:15:31 följande:
    jag har låg progesteron och har börjat äta det denna månad så nu väntar man med spänning på om det kommer ge resultat.
    Äta eller ta vagitorier???
Svar på tråden Låg progesteron!