• Amazina

Låg progesteron!

Hej! Vad trist! Förstår att du är ledsen!

Jag har också lågt progesteron och tar progesteronsupplement i lutealfasen varje cykel. Hittills har vi inseminerat och testat med Pergo men utan att ha blivit gravida. Nästa steg är ICSI. Det jag vet om min progesteronbrist är att den orsakas av en korpus luteuminsufficiens. Jag har med andra ord lite klen ÄL och det som blir kvar av folikeln när ägget släppt (korpus luteum) släpper ifrån sig för lite progesteron. Det hela orsakar hos mig spottings 6 dagar efter ÄL och min mens kommer efter 11 dagars lutealfas. Jag har heller aldrig haft speciellt riklig mens. Visst har jag blött, men aldrig haft t ex mensvärk eller blött igenom eller så. Troligtvis pga att jag haft tunn slemhinna i livmodern. Nu när jag tar progesteron blöder jag uppskattningsvis dubbelt så mycket och har för första gången i mitt liv lätt mensvärk. Om jag skulle bgli gravid skulle jag få ta 400 mg progesteron fram till typ v 20 misstänker jag. Allt för att undvika missfall och ge goda förutsättningar för implantation.

Lycka till!

• Amazina

Det är mina symtom. Vet inte om alla har dem.

• Amazina

Nej, ingen akupunktur. Jag tar Utrogestankapslar två ggr om dagen. Motsvarigheten i Sverige är typ apotekets progesteronvagitorier.

• Amazina
    Lilldusan skrev 2008-06-24 11:15:31 följande:
    jag har låg progesteron och har börjat äta det denna månad så nu väntar man med spänning på om det kommer ge resultat.
    Äta eller ta vagitorier???
Svar på tråden Låg progesteron!