• ÄngelBängel

Induktionshäll?????

Spisen i vår lägenhet håller på att falla i bitar. Vi har varit runt och kollat på nya hällar men inte bestämt oss. Min man har en (o)vana att glömma på plattor och det har hänt mer en en gång att vi kommit hen från jobbet eller ut i köket på morgonen och en platta står på. Om man har en induktionshäll blir ju inte själva plattan varm och brandrisken borde väl vara lägre?

Finns det någon som har erfarenheter av induktionsspisar? Vi är intresserade av både positiva och negativa åsikter.

Stora kramar/ Ängelbängel

• Svar på tråden Induktionshäll?????
  • nassepånken

jag tycker att det verkar vara en riktigt bra idé men jag har inte sån själv. tydligen ska värmekontrollen vara jättebra, nästan som en gasspis. enda nackdelen är väl att aluminiumkastruller inte går att använda (om du nu har någon sådan)

• Dinturiel

Är det inte en sån som man kan sätta handen på utan att bränna sig? I så fall har jag för mig att de funkar med hjälp av magnetisk, vilket innebar att man bara kan använda typ stålkastuller som är magnetiska.
    Vet inte säkert, men har som sagt för mig...

• cia75

Vi har en induktionshäll och jag rekommenderar den varmt!! Den är snabb och svalnar direkt... Dessutom stänger vår av sig självt när man tar bort kastrullen. Underbar!

• Älvan

Vi har också en och den är suverän!
    Man kan lägga handukar under kastrullen så det inte blir så mkt spill.
    Det ända neg är att det är svårt att hitta stekpannor som är magnetiska. Jag har hittat på IKEA nu men det är ju inte jättebra kvalitet men det duger.
    Det tar halva tiden att koka upp vatten till pastan och den stängs av när ingen kastrull är på.
    Lycka till

• Älvan

Det ända neg är att det är svårt att hitta stekpannor som är magnetiska. Jag har hittat på IKEA nu men det är ju inte jättebra kvalitet men det duger.
    Det tar halva tiden att koka upp vatten till pastan och den stängs av när ingen kastrull är på.
    Lycka till

• Älvan

Lycka till

• Älvan

Lycka till

• cia75

Vi har en Hackman stekpanna som är suverän!

• Jessa med 3

Gjutjärn funkar också bra - och om man tittar runt så blir det allt vanligare att den lilla induktionssymbolen finns med på nya produkter. Vi är kanonnöjda med vår häll! Finns inget bättre!

• Älvan

Oppssss......
    Vad många det blev

• ÄngelBängel

Hmmmm, låter ju onekligen positivt Just nu tar det drygt 5 minuter att koka upp en liten kastrull vatten till makaroner.

Vi har testat våra kastruller med en vanlig kylskåpsmagnet och det verkar bara vara gjutjärnspannorna som är magnetiska.

Om vi till slut skulle lyckas med vår fert.behandling måste ju induktionshällen vara mycket barnsäker.

Någon med negativa erfarenheter?

• Isanna

Vi har också induktionshäll och är otroligt nöjda, finns inget bättre anser jag. Det ska vara det saftiga priset då. Men den är suverän.

• Signatur

Urk och fy! Mina föräldrars häll är helt värdelös, det tar 20 min att koka upp en liter vatten. Och det är svårt att hålla rent, ser lätt sunkigt ut.

Men de kanske har blivit bättre sedan mina föräldrar köpte sin.

Dessutom rekommenderar jag trådstartaren att skaffa en säkerhetstimer till spisen!!

• ÄngelBängel

Signatur: Om vi köpte en timer skulle vi sätta på makaronvattnet, efter en kvart börja fundera på varför det inte bubblar, sedan dra igång timern

Det är ju helt klart den billigaste lösningen, gjorde igår magnettestet på vår tefalstekpanna och vår fina pastagryta och ingen av dem funkade, trots att de är relativt nya och dyra.

Hur gammal är dina föräldrars häll?

Svar på tråden Induktionshäll?????