Inlägg från: Ylva Li |Visa alla inlägg
  • Ylva Li

Tråden för oss med IBS, del 7

Eh, ny i gemet här...

Har inte diagnos IBS men jag tar för givet att det är vad jag har. Mådde som en prins(essa) under graviditeten men fick tillbaka mina "kramper" efteråt.

Till min fråga: Efter förlossning gick jag på extremt skonsam diet då sonen hade kolik=inga kryddor, ingen mjölk/mjölkprotein, inget syrabildande, inget fiberrikt. Ja, det var typ vitt bröd, potatis, fisk och kött med salt och peppar, men inte sjutton blev magen bättre! Har inte kosten betydelse?!? Verkar ju inte så på mig...

• Ylva Li

Hej igen...

som sagt, jag är ju väldigt ny här... har två frågor (detaljerat, sorry)

1) Kan någon bara förklara sambandet mellan IBS och gallblåsbesvär? Jag tog bort min när jag var 20 (8 år sedan) och har inte alls kopplat den till mina nuvarande magbesvär, som jag mest härlett till sviterna av operationer i magen efter trafikolycka.

2) Symptomen då... är det IBS jag lider av? kanske är det inte det då jag inte blir klok på kriterierna? Mina problem är enligt följande: normal mage tidvis men alltid svullen som en ballong. Sen helt plötsligt, ibland ofta, ibland sällan, får jag sådana kramper i magen att jag blir kallsvettig. Det gör verkligen sjuuukt ont och jag måste få tag på toalett på stuberten! Snackar inte dålig-i-magen-smärtor nu alltså utan det gör VERKLIGEN ont.

Långt jag vet...

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7