Inlägg från: 3barnsmor35 |Visa alla inlägg
  • 3barnsmor35

Tråden för oss med IBS, del 7

Vroooooom skrev 2008-08-25 14:59:46 följande:
    Aftonbladet har en plus-artikel idag om en kvinna med IBS.Detta är dom råd man får i artikeln: 7 råd för ett IBS-fritt liv:       Se till att ha regelbundna mat- och sovvanor.     Ät många små mål i stället för få och stora.     Sitt ner och ät i lugn och ro. Tugga maten väl. Drick efteråt.     Aktivitet och motion styrker tarmfunktionerna.     Minska stressituationerna i tillvaron.     Gå din egen väg och lev som du vill. Jämför dig inte med andra.     Kräv inte för mycket av dig själv. IBS är ett tecken på att du gör det.
    Sluta jobba då m.a.o.
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • 3barnsmor35
    Trasig Udda Strumpa skrev 2008-08-23 08:24:01 följande:
    Hoppar in i tråden.............min läkare tror att jag har IBS men jag har inte fått någon diagnos då jag vägrar att genomgå en Coloskopi då jag tycker inte att mina besvärt är så stora så att en sådan undersökning behövs plus att jag är livrädd för den jag har alla symptom på IBS och inget tyder på något allvarligare jag har mest problem med diarré funderade lite på ni i tråden som har svårt att gå ut m.m för att ni måste ha en toalett i närheten är det diarré ni har problem med eller? det finns en bra medicin mot diarré som heter Imodium jag har ätit den medicinen nu i flera år och det är min räddning mot diarrén
    Jo, jag äter själv Immodium plus (hjälper mot gaserna också), men man får inte äta det om man är gravid för det finns risk för fosterskador. Utan immodium hade jag inte klarat av att jobba, så tufft har det varit sen jag fick det. 6-10 ggr diarré per dag, ont i magen, ont i baken, hemorojder...the list goes on and on.
    Jag blev sövd när jag gjorde min coloskopi, så det enda jag kände var alla gaser efteråt (de blåser upp tarmarna för att kunna se). Laxeringen var ju sådär, men det gick. Jag tycker det kändes skönt att veta att det inte var ngt allvarligt.
  • 3barnsmor35
    IrenerI skrev 2008-08-23 09:58:42 följande:
    Trasig Udda Strumpa skrev 2008-08-23 08:24:01 följande:Hej hej.För min del är de diarrér som är ett av de större problemen men med tillhörande magont.Jag har levt på imodium och dimor ett tag nu och problemet för min del är att jag kan inte ta dom i "förebyggande" syfte allt för ofta för då blir magen helt körd.Utan när jag är dålig och då tar de ju ett tag innan dom verkar.Och just nu får jag inte äta nånting sånt pga av graviditetenI natt har varit en jobbig natt, höll på att slita ut micron och toan. Värma vetepåse, lägga sig en stund kuta på toa, förbi micron och lägga sig igen åsså på toa. Är alldeles matt och förstörd i dag..Men tror min minsta dotter hade på lur att nånting var fel för hon sov sm en stock nästan hela natten. Ananrs brukar hon vakna lite då och då..
    Men vad tar du nu under graven då? Man kan ju inte vara helt lämnad åt sitt öde?
  • 3barnsmor35
    Vroooooom skrev 2008-08-25 12:33:30 följande:
    Har du testat naturläkemedel mot diarré? T ex Vi-Siblin, Husk Psyllum osv..
    *antecknar*
  • 3barnsmor35
    Almanackan skrev 2008-08-26 08:20:20 följande:
    Har ni sett reklamen om Valio Max? Den ska enligt min mamma med IBS-mage rekommendera. Hon skulle köpa till mig!
    Jag har letat i butik men inte hittat den
  • 3barnsmor35
    tilda den vilda skrev 2008-08-30 18:18:43 följande:
    här vill jag hänga med. kan bara tala om för er att jag en sk. skitardag dag idag( ursäkta att jag är så tydlig)
    Jag med, riktig svavel-mage ajjee
  • 3barnsmor35

Idag köpte jag Guaribs, ska testa imorgon bitti!

• 3barnsmor35

Jag har käkat Guaribs nu i två dagar, jag är inte genomkass så lite har det ju hjälpt! Annars om jag håller upp med Immoudium bara exploderar magen, men inte nu. Lite semi-konsistens om ni hajar *sorry för detaljerna* Jag har inte fått ont i magen av det och det var verkligen smaklöst och gick bra att dricka i vanligt vatten.
    Gaserna försvann inte dock, så jag får väl komplettera med tabl mot det.

• 3barnsmor35

Varit en helt ok mag-dag idag! Vaknade m knip men jag visste nästan det eftersom jag åt lite onyttigheter sent igår *dumt* Dagen ok, rätt mkt gaser men behövde inte gå förrän på kvällen när jag kom hem! Väldigt skönt att slippa på jobbet måste jag säga.
    Har ni inte provat Guaribs så rek jag det verkligen!

• 3barnsmor35

Tilda den vilda,
    Immodium?

• 3barnsmor35

Det blir ju lätt mkt SKITsnack i den här tråden, men det får vi ta
    Ang hemorojder så är jag ngt av en expert, fick skador i ändtarmen efter min första förlossning (klocka som de drog tre ggr - allt gick sönder). Så länge magen sköts så mår tarmen ok, annars är det ett h-e. Jag använder SINOL-salva till vardags och Alcosanal-suppar om det är illa. Det viktiga är att inte använda de med cortison för ofta (tex Xyloproct), för då förstör man slemhinnan o det blir ond cirkel. Jag har även köpt AC3 gel (dyr!) och den svider rätt mkt, men funkar på lindriga problem. Det är lite joxxigt med rengöring av införelsegrejen också.

• 3barnsmor35
    3barnsmor35 skrev 2008-09-06 13:15:02 följande:
    Det blir ju lätt mkt SKITsnack i den här tråden, men det får vi ta Ang hemorojder så är jag ngt av en expert, fick skador i ändtarmen efter min första förlossning (klocka som de drog tre ggr - allt gick sönder). Så länge magen sköts så mår tarmen ok, annars är det ett h-e. Jag använder SINOL-salva till vardags och Alcosanal-suppar om det är illa. Det viktiga är att inte använda de med cortison för ofta (tex Xyloproct), för då förstör man slemhinnan o det blir ond cirkel. Jag har även köpt AC3 gel (dyr!) och den svider rätt mkt, men funkar på lindriga problem. Det är lite joxxigt med rengöring av införelsegrejen också.
    Jag rek verkligen SINOL om ni inte provat den, läker o skyddar KANONbra
  • 3barnsmor35
    Almanackan skrev 2008-09-06 14:48:12 följande:
    Jag använder Xyloproct :SSka kanske byta nu när supparna ändå börjar ta slut.3barnsmor35 skrev 2008-09-06 13:15:02 följande:
    Ja det tycker jag nog, varva m Alcosanal iaf! vet vilket h-e det är...skiter frätter sönder tarmen på två toarundor.
    kram

En allmän fråga, vilket toapapper har ni? Jag har medelhårt typ, klarar inte det supermjuka det går inte att förena nytta m nöje där...
  • 3barnsmor35
    68an skrev 2008-09-05 23:52:37 följande:
    Sen rekomenderar jag att prova Inolaxol granulat för dom som har problem med diarré och/eller förstoppning. Superbra av egen erfarenhet. Det är till för alla konsistenser.
    Inolaxol funkade inte på mig, men det ska vara bra generellt vad jag har hört.
    Jag kör på Guaribs! Mkt lättare att dricka och bättre effekt på mig.
  • 3barnsmor35

Inte bra

• 3barnsmor35
    Bruden1 skrev 2008-09-18 19:51:44 följande:
    Ni som har IBS!Hur gör ni för att må så bra som möjligt?Vad äter ni då?Hur är era symtom?mer än att magen krånglar....Hur uppträder er mage?Nån som har små barn och/eller bebis och har IBS? Hur orka ni med allt???(Jag har inte IBS konstaterat... men läkaren säger att det förmodligen är det jag har... inga prover eller undersökningar visar på nån sjukdom osv!)Hur gör ni om ni måste gå på nåt möte, sitta hos frissan, åka kollektivit, gå på bröllop mm mm...... tänk om man bara måååååste springa på toa!!! Hör löser ni det???
    Immodium när jag jobbar, annars är det bara att springa hemma o lära sig gå m öppen dörr typ.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7