• Mamsingen

Ge mig ditt bästa rabarberpaj-recept!

Precis som rubriken låter. Jag behöver ett supersmarrigt recept på rabarberpaj.

Tack!
    -Linda

• Svar på tråden Ge mig ditt bästa rabarberpaj-recept!
  • Ia87

Den här är supersmarrig
    Rabarberpaj

Linda skugges knäckiga paj är väldigt god

500 g rabarber i små bitar
    Lägg dem i ungsform, strö på socker

Smält 150 g smör, häll i 0,5 dl ljus sirap och 1 dl grädde. Vispa ihop, dra av från plattan.

Blanda i en skål:
    2 dl mjöl
    2,5 havregryn
    1 tsk bakpulver
    2 dl socker

Blanda detta med den varma geggan. Bred geggan över rabarbern. Grädda i 25-30 min i 175 grader. Ytan ska vara knäckig.
    Ät till glass eller vaniljvisp.

• Mamsingen

Tack! Ingen annan som "sitter" på världens godaste rabarberpaj-recept?

• AnLeNo

rabarber i botten, ev strö socker.

Blanda:
    2 dl mjöl
    2 dl socker
    2 dl havregryn
    200 gram smör

grädda i 200 grader ca 20 min.

(kallar det mitt 2-recept....)

Jag dyrkar satan och säljer mej på gatan!!!
  • Matulda

Rabarberkaka

DEG:
    150 g smör
    3 ½ dl vetemjöl
    1/4 dl vatten

FYLLNING:
    50 g smör
    1 dl strösocker
    2 ägg
    100 g mandelmassa
    rivet skal av ½ citron
    300-400 g späd rabarber

Nyp ihop smör och mjöl till en smuldeg, eller använd kniven i matberedaren. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop en deg. Slå in degen i plastfilm eller lägg den i en plastpåse. Låt degen vila i kylen i ca 1 timme.

Sätt ugnen på 200?225°C. Smält smöret till fyllningen och rör ner sockret. Vispa ihop äggen lätt och rör ner även dem. Sjud på svag värme under ständig vispning tills krämen tjocknar, vilket kan ta en stund. Obs, får ej koka.

Ta äggkrämen av värmen. Grovriv mandelmassan och rör ner den och citronen. Låt krämen svalna något. Skiva rabarbern fint och vänd ner den.

Kavla ut degen och klä en pajform med den. Nagga bottnen och slå i krämen. Grädda kakan mitt i ugnen i 20?25 minuter, eller tills den har fin färg.

• Mela78

Hittar inte vårt recept just nu, men kan försöka beskriva den. Det är ungefär som en vanlig pajdeg med socker, fast det annorlunda är att man ska ha i ca 2teskedar med vaniljsocker i degen. Behöver inte förgräddas. Fyllningen är rabarber i ganska små bitar, ca 1cm, potatismjöl, strösocker och återigen vaniljsocker. Bakas länge i ungen, ca 45minuter brukar va lagom.
    Blir hur gott som helst!

• mai

Prova Jamie Olivers recept - mums !!

SMULPAJ MED RABARBER OCH INGEFÄRA

1 kg rabarber, skalad och delad i stora bitar
    200 g råströsocker
    rivet skal och saft från 1 apelsin
    100 g vetemjöl
    100 g kallt smör
    100 g havregryn
    2 bitar syltad ingefära, hackad

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg rabarbern och hälften av sockret i en
    kastrull. Tillsätt apelsinsaft och skal, lägg på ett lock, koka upp och
    småputtra några minuter. Ta av locket och fortsätt koka på låg värme tills
    rabarbern har mjuknat lite, cirka fem minuter till. Häll över rabarbern i en
    ugnsfast form eller i portionsformar.

Pajdegen: Blanda mjöl och smör med fingrarna tills blandningen liknar fina
    brödsmulor. Rör ner havregryn, resten av sockret och ingefäran. Om du vill
    kan du göra smuldegen i matberedare i stället. Lägg bara i mjöl, smör,
    socker och ingefära och tryck på knappen. Tillsätt havregrynen de sista
    sekunderna. Strö degen över rabarbern och grädda i ugnen tills rabarbern
    börjar bubbla och degen har fått fin färg, det tar 40-45 minuter.

• Nicke Nyfiken

Ta recept på en vanlig smulpaj men smält smöret i en kastrull och blanda i alla ingredienser pluss 1/2 dl kokos. Skala rabarbern och dela i bitar, blanda 1 dl socker 1/2 dl vetemjöl och 1 1/2 tsk kanel i en plastpåse. Lägg i rabarbern i påsen och skaka runt så alla bitarna får socker/mjöl/kanel blandningen på sig. Häll ner allt i en pajform klicka över "smuledegen" och grädda 25-30 minuter i 225grader.

• elviraesther

Vispa 6 ägg och 4½ dl strösocker pösigt och rör ner 4½ dl vetemjöl.

Häll det i en liten långpanna som är smord och bröad (brukar ta kokos).

Skala och skär 8 till 10 små rabarber till små bitar och fördela jämt över smeten.

Skiva margarin och lägg bitarna som ett lock över smeten och strö sen på pärlsocker.

Mitten av ugnen i ca 40-45 minuter på 200 grader.... SÅ GOD!

• L J K

Jag har VÄRLDENS BÄSTA paj recept funkar lika bra till bär äpple eller rabarber

175g smör (smält)
    1 dl socker
    3 dl vetemjöl1
    1 tsk bakpulver
    1 krm salt
    (över kanel och socker)

Bred ut bär/äpplen/rabarber i botten på en pajform.
    Blanda alla torra ingredienser i en bunke, häll sedan på det smälta smöret och rör samman till en ganska lös deg, platta ut över bären eller vad man nu vill ha, Strö på rejält med kanel och lite pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 200 grader i ca 20 minuter

SUUUUPEEER GOOOOTTTT!

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Amelia och Akilles betyder ALLT för oss♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • L J K
    elviraesther skrev 2008-06-24 12:32:55 följande:
    Vispa 6 ägg och 4½ dl strösocker pösigt och rör ner 4½ dl vetemjöl.Häll det i en liten långpanna som är smord och bröad (brukar ta kokos).Skala och skär 8 till 10 små rabarber till små bitar och fördela jämt över smeten.Skiva margarin och lägg bitarna som ett lock över smeten och strö sen på pärlsocker.Mitten av ugnen i ca 40-45 minuter på 200 grader.... SÅ GOD!
    Wow det där lät riktigt gott, det blir en mjuk kaka el?

Den skulle väl funka med äpple och kanel oxå?
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Amelia och Akilles betyder ALLT för oss♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • elviraesther

Det tror jag säkert funkar. Ja den blir som en "sockerkaka" nästan men ytan blir lite "skorpig" och margarinet gör att det blir lite salt i smaken också. Servera med vaniljvisp eller glass. Gärna om pajen är lite ljummen till glassen.

LYCKA TILL!

• Mamsingen

Åh mums vad många goda recept här är nu. Då börjar det tuffa arbetet med att välja ett (!) recept som får förgylla vår lördag. Hmmm...Tack alla!

• Sofi 83

Här kommer ett recept till:
    Rabarberpaj med turkisk joghurt
    Pajdeg:
    175 gr smält margarin (tror 125-150 g skulle räcka bra!)
    3 dl vetemjöl
    1 dl socker
    1 tsk bakpulver

Fyllning:
    3 dl turkisk joghurt
    2 ägg
    1 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    rabarber (kanske 300-400 g, eller så det täcker hela pajen)

Smält margarinet och låt svalna. Blanda mjöl och bakpulver och blanda ner sockret. Rör ner margarinet och knåda ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform. Nagga degen och förgrädda i 200° c. 10 min.

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt joghurt och vaniljsocker. Sätt rabarbern i pajskalet och häll över joghurtblandningen. Grädda i 200° c. 25 min. Kan ätas både varm och kall.

Svar på tråden Ge mig ditt bästa rabarberpaj-recept!