• Jag o mina killar

Rhododendron

Har du inget vettigt och säga, så säg inget alls
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-23 19:15
    Hrm råkade kicka innan jag hann skriva ngt..

Har en rhododendron (staving?) som ser för bedrövlig ut, ser lite små död ut och jag undrar om man kan klippa ner den på något sätt så den piggnar på sig. Och hur man isåfall klipper den. Eller ska man göra något annat för att den ska bli fin igen?
  • Svar på tråden Rhododendron
  • Jag o mina killar

Jag lägger ut två kort så ni ser hur jag menar

2008_06230007.JPG2008_06230005.JPG

• Jag o mina killar

Ingen som har något tips?

• isisisis

Rhododendron "bryter " inte.

Så den är inte lämplig att beskära.

Däremot så har den ytliga rötter,så den är flyttbar.

Jag tippar på att den är felplacerad.Att jorden är för dålig för den.

Den vill ha mullrik jord och halvskugga.Inte gassande sol.

Jag hade flyttat på den,kanske klippt av en gren här och där,om den ser FÖR risig ut.

Trädgårdsmästare.

• isisisis

Det ser väldigt torrt ut där de står också.
    Inget vidare,den vill ha fuktigare helst.

Tallbarr innehåller terpentin också,så ett överflöd av tallbarr i kombination med torka är ingen höjdare.

• Knytets mamma

Kan dessvärre inte se bilderna, men om den har "rullat" ihop bladen, så är det för att minska vattenavdunstningen och på sommaren betyder det att den är törstig.
    Sedan vill den inte ha kalkhaltig jord, mycket lucker torvmull vill den ha.

• Jag o mina killar
    Svar på #3
    Det är ju inte gassande sol på den, utan den står i halvskugga men vad tror du kan man gräva ur runt den och fylla med bättre jord ev gräva upp den och fylla i med ny fräck jord för den och sen plantera den på samma ställe. det är det enda ställe på tomten där det inte är solgass under dagen Fundersam Men den är ju så stor det är ju det, sen är ju säkert 2 metrer i dm och 1½ meter hög
  • Knytets mamma

Bäst hade ju varit att kunna sätta den i helt fräsch jord.
    Dock är det ju otympligt att flytta omkring på så stora växter.
    Den har ju ytliga rötter så de kan ju komma till skada när man gräver runt om.
    Det går att flytta så stora rhododendron. Så om du orkar, ta grepen och lyft upp den och gräv ur en riktigt, riktigt stor grop och helst även djup med okalkad torvmull och rejält med vatten.
    Är hösten torr, får man vattna sina rhododendron för de behöver mycket vatten för att sätta sina knopanlag för nästa års blomning.

• sanna77

Försök att ge den bättre jord. Inte genom att gräva upp den, utan lägg barkmull (eller tallbarr) i ett tjockt lager under busken (ca 10cm). Ge den lite gödsel varje år efter att den har blommat. Rhododenron har ytliga rötter, och behöver påfyllning av näring varje år. Har du vissna löv du vill bli av med kan du tex kratta in dem under busken om hösten.

Eftersom rhododendron bryter bra från gammal ved går det utmärkt att beskära den. Ta bort spretiga grenar, så ser den snabbt finare ut. Gör ingen radikal nedskärning, om det är mycket du vill ta bort kan du ta en liten bit varje år.

• Knytets mamma

Nu kan jag se bilderna. Ja, den ser ju onekligen lite tråkig ut. Tycker nog också att du kan ta och klippa till den så att det värsta kala kommer bort.

Där finns rhododendrongödning att köpa, som man då bara ger en gång på våren.

Frågor och svar om rhododendron
    www.odla.nu/fs/article/file_12112.html
    www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php
    www.odla.nu/forums/index.php&pid=852868&mode=threaded&start=#entry852868

• Jag o mina killar

Tusen tack för alla tips, ska ta tag i det på semestern nu tänkte jag så får vi se hur det går

Tack Tack!!

• olpansfamilj

Nr Ett: Köp rhododendron jord!
    Nr två: Vattna och vattna
    Nr tre: Köp rhododendron näring

Mina såg lika hemska ut förra sommaren men nu är dom kanon fina=)

Svar på tråden Rhododendron