Bordercollie/schäfer?
Hej. Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhe tav blandningen bordercollie/shäfer. Vi har tittat lite och hittat en valp som är 75% bordercollie och 25% schäfer. Är det en bra blanding?
Hej. Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhe tav blandningen bordercollie/shäfer. Vi har tittat lite och hittat en valp som är 75% bordercollie och 25% schäfer. Är det en bra blanding?
Finns väl ingen blandras som är en "bra" blandning....
håller med udda.. har inget emot dom allmänt.
hade en schäfer en gång..rätt modig kille men snäll
min vännina hade en bordercollie..en feg misstänksam bitare..
vi skämtade om hur hämsk blandningen skulle bli....
dock har jag träffat trevliga hundar av den blandningen, men rent krasst om man ser vad hundraserna har i sig så är det inte den bästa mixen enligt mig.(finns ingen bra mix som ovan här skriver)
Har haft 2 hundar av den blandningen. Har gillat båda två. Den jag har nu är helt underbar.
Det har varit mycket mycket energi i båda hundarna. De har krävt mycket aktivering och en konsekvent matte.
fråga dig om du skulle vilja ha en ren schäfer och fråga dig om du skulle vilja ha en ren BC. Vill du ha så mycket aktiv hund? Om svaret är ja - visst då kan du överväga det hela genom att titta på båda föräldrarna:
Är dom mentalt stabila, är dom sociala med främmande, säkra i normala vardagsmiljöer dvs utanför sin vardag? Är dom friska - båda raserna dras med flertalet ärftliga sjukdommar som lika lätt dyker upp i en blandras som i en renras.
Min erfarenhet är tyvärr lättstressade, högt aktivieringsbehov, rädslor för ljud o människor samt allergier.
lycka till
Lättstressade kan jag känna igen till viss del, högt aktiveringsbehov till 100%, rädslorna kan jag inte känna igen alls och inte heller det med allergier.
Det finns faktiskt rätt många vovvar av denna blandningen i södra skåne och jag har träffat både bra och extremt dåliga exemplar, men det beror helt på vem som håller i andra ändan av kopplet. Det är INTE en hund man skaffar för att ha hemma i soffan och gosa med. Jag hade ju personligen inte skaffat denna blandningen.
Får man fråga vart du hitatt hunden och vem som säljer den?
Vi har en blandras med 87,5% BC och 12,5% schäfer. Han är världens goaste och trevligaste hund. Lugn, samarbetsvillig, vänlig mot allt och alla, och relativt aktiv. Skulle säkert gilla att arbeta på hög nivå men hos oss är han en sällskapshund som får uppgifter i vardagen. Självklart är han med på arbetet varje dag, och där får han en hel del intryck och uppgifter att fylla sin dag med. Är också med i stallet på långturer och detta tycks räcka för honom.
Men när man tar en hund som i sig har raser som är mkt aktiva brukshundar, så ska man vara medveten om detta och i de allra flesta fall får man en hund som är för aktiv för att bara vara sällskap. Så det ska ni veta och ni måste också, självklart, ta hänsyn till hundens behov. Det kan bli en hund som helt enkelt måste få valla, och det kan bli en hund som inte vill annat än lunka i skogarna med matte tätt efter. När man tar en blandrashund så är man en mycket anpassningsbar hundägare som kan tänka sig vara allt från gosehundsägare till seriös träningshundägare. Men det har ni väl redan tänkt igenom hoppas jag.
Det man kan säga om Border Collien är väl det att det är en ren arbetshund. Som kennel/uppfödare får du inte ens registrera din verksamhet i SKK om du inte vallar med dina hundar och avlar för det ändamålet. Mao är alla Border Collies arbetshundar. Sen finns undantag bland individer men alla registrerade uppfödare av rasen, avlar fram VALLHUNDAR. Och detta är dessutom en ganska extrem vallhund, som är otroligt uthållig, har en enorm arbetsvilja och mycket, mycket energi. Skaffar du dig en blandras med BC i så ska du räkna med att du kan få en sådan individ. Och tänker du skaffa dig en blandras med BC så måste du kunna erbjuda den hunden precis det som man måste kunna erbjuda en renrasig BC. Dvs. regelbundet vallningsarbete.
Min BC-korsning visar inga tydliga tecken på vallningsbeteende, trots att både BC och Schäfer är vallhundar. Hans mor kommer från en kennel som avlar på denna korsning med syfte att de ska fungera som en aktivare sällskapshund, alltså inte som brukshund. Men där (hoppas jag iaf) att man använder individer som för det första ger bra hundar men också själva har det temperamentet, i sig själva och längre bak i leden, som man är ute efter. Dvs så lite vallning som möjligt och som är lagom mycket aktivitetskrävande.
Utgå aldrig från att du skaffar dig en sällskapshund när du skaffar din en hund med bruksraser i. Det är både dumt och orättvist mot djuret. För att inte säga naivt och oansvarit som hundköpare/-ägare.
Men som sagt, är du villig att anpassa dig efter hunden med så stor spalt, så finns det ingen anledning att inte skaffa en sådan hund. De blir ofta intelligenta, trevliga och dessutom är blandraser friskare än renraser. Så man ska absolut skaffa en blandras om man kan tycker jag.
Jag blir så varm om hjärtat av alla kloka hundfolk här på detta forumet! Vad jag får slåss för mina åsikter bland folk runt omkring mig i vardagen och så är alla vettiga härinne.
TS - lyssna på alla ovanstående inlägg.
Jag har en tjej som har mamma bordercollie och pappa schäfer. Båda föräldrarna lugna o trevliga och välartade individer. Båda föräldrarna friska o hälsosamma med bra stamtavlor.
Min hund är en trevlig och otroligt tillgiven hund. Hon är lugn sansad och otroligt lättlärd. Stark flockkänsla och älskar att aktiveras på alla möjliga sätt. Hon ogillar dock andra barn och är inte överförtjust i andra vuxna heller, men söker inte heller dessa kontakter.
Min hund är inte det minsta lättstressad eller stressad överhuvudtaget! Tror att hundar som inte är trygga och tillräckligt aktiverade blir stressade.
Så summa summarum hunden blir vad man gör den till i stor grad. Har den bra förutsättningar rent föräldramässigt, samt får en bra ägare så blir det troligen en bra hund.