• Anonym

Missade p-piller och blivit gravid?

Någon som glömt piller och blivit gravid? Hur många dagar glömde du ta?

Jag glömde mina p-piller över en resa så har varit utan pillrena i fem dagar.

En graviditet är väl inte ovälkommen så eftersom vi börjat prata om att sluta med pillrena.

Vill bara se hur stor risk/chans det är att bli gravid under denna tid? Pillrena jag äter ska ju hämma ägglossningen så det borde väl inte komma så snabbt?

• Svar på tråden Missade p-piller och blivit gravid?
  • frukarlssonn

Min bästa kompis missade ett piller och blev gravid

• Anonym

Ooops.. men det kan väl inte vara så vanligt?

• Anonym

Min syrra har missat med nån timme och blivit gravid, har hänt 2 ggr t.o.m. Men sen har hon sjukt lätt för att bli gravid med. Hon fick ha de starkaste tabl. och ta dom samma tid varje dag, fick sätta larm på klockan för att inte glömma.

• Anonym

Missade två dagar, blev ej gravid. Kompis som är galet oansvarig och glömt lite då och då, har inte blivit gravid.
    Men som sagt för vissa räcker det med ett missat piller. Vet inte hur stor risken beräknas vara.

• Anonym

Kan nog vara olika beroende på när i cykeln man glömmer oxå, samt individuellt.

• Anonym

Har inte haft några blödningar alls sedan jag började med tabletterna för tre år sedan, men nu ikväll har det kommit lite grann så jag antar att det inte är någon risk att jag är gravid då. Känns samtidigt skönt att det får bli helt "rätt" och planerat när det väl kommer :)

• Anonym

Hm, blödningen jag trodde kom var bara några stänk. Har aldrig varit med om detta, kan det bli så när man missar piller? Har sån fruktansvärd mensvärk och det känns som det ska komma närsom, men inget kommer?! *förvirrad*

• Anonym

Långt info: Ja, har glömt ofta men inget har hänt, i-3 piller. Blödningar vanliga när man missar flera piller, vanligare om man blöder i vanliga fall vid piller uppehållet. Det är större risk för grav. om piller missas i anslutning till uppehållet, givetvis eftersom att det bidrar till längre period utan hormoner i kroppen. Och, desto tidigare på kartan så har kroppen i sig mindre hormoner, då ökar risken mer än vid missade piller senare på kartan då kroppen har i sig mer hormoner efter någon veckas piller ätande.
    (då man har ett uppehåll i sju dagar har man ätit så mycket hormoner i tre veckor så att kroppen "klarar sig" att undvika graviditet utan att nya hormon piller tas)
    Missade piller och särskilt nära uppehållet kan göra att hypofysen "vaknar" till liv och ger signaler om ägglossning.
    Kanske bra idé med dagen efter piller nu för att minska risken ytterligare, och så måste man ha extra skydd i en vecka framöver vid missat piller. Om det inte skulle vara välkommet med graviditet förstås:) Min bm sa att risken absolut finns för grav.vid ett missat piller.

• Anonym

Tack för ditt svar, som du märker är jag lite orolig.

Är det ok att ta dagen efter piller 4 dygn efter senaste samlaget? Eller är det försent då?

Vet inte om graviditet är välkommet eller inte. Vi vill ha barn, fast kanske inte såhär och kanske inte just nu. Men skulle inte ta bort det om det vore så. Fast eftersom jag blödde lite igår så kan jag väl inte vara gravid ändå?

Vad menar du med uppehåll? Jag äter piller varje dag, eller ska göra åtminstone, så jag gör inga uppehåll. Äter alltså minipiller om det spelar någon roll, är mängden hormoner lika hela tiden då?

• Anonym

Hej, ja med p-piller gör man ju uppehåll, därför spelar det ju stor roll vilket/vilka piller man missat...minipiller har ju så låg hormonhalt,ja lite annan sak då man glömt piller, eftersom att bara ta ett par timmar försent ökar risken för graviditet....men det är mycket vanligt med mellanblödningar lite när som helst med minipiller, så var det för mig. Dagen efter piller fyra dagar senare kan kanske ha en funktion om man tänker att ägglossning (som man kan ha ju med minipiller)kanske startar för dig en bit efter missade piller, och spermier lever ju ett tag....så skulle jag göra. Är också mycket orolig nu över en liknande situation, vore inte ovälkommet men inte det bästa just nu med graviditet för mig..Några länkar:

www.pguiden.nu/p2006/PageId=117&TopPageId=6&ParentPageId=6
    www.preventivmedel.nu/prev_minipiller.html

www.1177.se/artikel.asp&PreView=

Hoppas allt går bra!

• Anonym

Hoppas att det går bra även för dig, hur länge sedan är det sen du missade tablett?

Har ätit mina tabletter i ett antal år och har aldrig haft några blödningar innan, men har å andra sidan inte glömt att ta tabletterna innan heller så jag antar att det beror på det.

Men förstår inte riktigt hur det fungerar med ägglossningen, för de piller jag äter ska ju hämma ägglossningen, men kan ägglossningen alltså sätta igång direkt efter att man glömt ta en tablett?? Låter väldigt oroväckande isåfall. Jag åkte iväg 17 juni och hade samlag både 19:e och 20:e, kan jag ha haft ägglossning samtidigt som det då?

Var på apoteket idag och frågade dom om dagen-efter-piller, men enligt dom var det ingen mening att ta dom om det gått mer än 72 timmar så är väl bara att hoppas nu på att inget har blivit.

Men hur vet man när man ska testa sig? Jag har ju ingen mens att gå efter så jag kan ju inte vänta på den heller. Det måste ju vara för tidigt att testa nu eftersom det bara är fem dagar sedan senaste samlaget?

Går och inbillar mig hela tiden att jag känner symptom, men det går ju inte göra nu, men är väl så när man inte kan sluta tänka på det. Fast en sak förstår jag inte, det är att utsidan av underlivet, eller vad man nu ska säga hela tiden domnar av och att det kittlar eller vad man ska säga, jättesvårt att förklara. Vad kan det vara?? Är säkert bara inbillning det oxå iofs :)

Svar på tråden Missade p-piller och blivit gravid?