• Yrvädret

cystor på njurarna

Skriver här inne då oron gnager i mig..

en liten från är det någon som fått barn som haft
    cystor på njurarna.. båda njurarna..?
    hur har det gått och vad kan jag förvänta mig?

Har fått veta på UL i v 36 att vår bebis har 1 vätskefylld cysta á 3 cm på vardera njure.

Vill gärna veta mer men det är så svårt att få fram information.
    Är nu gravid i v 38 och oroar ihjäl mig..

läkaren trodde det inte va ngn fara men hur kan han veta det?
    de ska göra prover när jag fött men ändå...

• Svar på tråden cystor på njurarna
  • Mamma S

Min äldsta dotter hade en cysta på ena njuren, detta upptäcktes då jag gjorde första ultraljudet. Jag fick göra ul med några veckors mellanrum under resten av graviditeten. Hon mådde bra när hon föddes och cystan gick såsmåningom bort. Sen hade hon mycket urinvägsbesvär, det upptäcktes även att hon har tre urinledare, alla välfungerande... Hon hade lite strul med ena njuren sedan, efter en elak njurbäckeninflammation, med nedsatt funktion på ena njuren som resultat. Men hon blev helt bra igen och sedan dess (tio år sedan) har njurarna funkat alldeles bra. Tror inte att infektionerna hade något med cystan att göra heller.

Förstår att du oroar dej, det gjorde jag också! Man vill ju såklart att ens barn ska vara friska och krya när dom kommer till världen. Och läkare är oftast inte ett dugg bra på att förklara och mildra ens oro...

Hoppas allt går bra med din bebis och att cystorna är helt ofarliga! Inte så lång tid kvar av graviditeten nu i alla fall.

• Yrvädret

Vad skönt o höra!
    Tack för att du svarade..

man får ju tyvärr en massa funderingar kring detta
    och alla tankar far ju runt.

min tös snart 4 år hade njurbäckeninflammation när hon var 2
    och det var inte alls roligt men det har man ju gått igenom o vet vad det är..
    kanske hade hon samma när hon var liten utan att de upptäckts.

hoppas att det kommer att gå bra för vår bebis..
    den kikar ju ut snart förhoppningsvis (börjar bli tungt nu)

Nu kan jag nog sova lite lugnare i natt!

Kram

Svar på tråden cystor på njurarna