Visst är det skillnad på "bonus"barn och biobarn
Det är en jäkla skillnad på bioföräldrar och bonusföräldrar i barnets ögon, också.
Jag har skilda föräldrar och så småningom flyttade min mamma ihop med en ny man och hans barn. Det absolut största skälet till att det fungerade så bra som det gjorde var att vi aldrig behövde låtsas att vi var syskon, att vi älskade varandra eller att våra respektive bonusföräldrar kände lika mycket för sina bonusbarn som för sina biologiska barn. Däremot var det uttalat att vi skulle behandla varandra med respekt och vänlighet och att alla skulle hålla sig till samma regler - ingen särbehandling, alltså.
Det, och att våra föräldrar lät det ta tid, de var tillsammans i flera år innan de flyttade ihop.
Tack vare ovanstående så fungerade vår styvfamilj bättre än många andras, och jag älskar inte mina styvsyskon men jag tycker mycket om dem och är fäst vid dem! Och min styvfar fick chansen att vara just det, han behövde aldrig försöka fylla ut någon papparoll och därför kunde han bli en annan manlig förebild.
Men om man avskyr sin partners barn eller är totalt ointresserad av dem, eller särbehandlar sina egna barn med andra regler och förmåner, då ska man vara särbo istället. Och då är det den biologiska förälderns skyldighet att se till det om den andra parten är för korkad.