säger ni bakterier eller baciller?
Vad säger ni?
Sa ni det även hemma då ni var små?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-24 08:55
baciller ska det såklart stå som nedersta alternativet
Vad säger ni?
Sa ni det även hemma då ni var små?
Bara baciller borde kanske stå med som alternativ...?
Både och. Det beror ju på vad jag pratar om? Bacill är ju endast en typ av (stavformiga) bakterier.
mest bakterier, ibland baciller
Oftast baciller, eftersom jag inte har bacillskräck! Jag säger väl bakterier när jag är seriös och baciller när jag ondgör mig över folk som jag tycker är överdrivet ängsliga.
Annat: Jag säger baskelusker...
50-50
Bakterier om jag pratar om dem i mer positiv bemärkelse.
Baciller om det är i negativ.
Varför vet jag dock inte, har bara blivit så antar jag.
Om jag pratar allmänt säger jag bakterier. Som tecken säger är baciller en speciell typ.
Säger aldrig baciller... sist måste ha varit när jag var barn och det diskuterades killbaciller...
Det är olika saker anser jag.
bakterier är mer i fast form och baciller mer luftburna virus och sånt ..tycker jag..
har inte slagit upp det.
Bacillusker
Eller, oftast baciller, då brukar jag mena bakterier och virus, som ett samlingsnamn. Förmodligen har jag fel, men så säger jag.
Bakterier. Om jag inte pratar om baciller specifikt
Säger mest bakterier ibland kan jag säga baciller.
Sa mest baciller då jag var liten.
Bakterier. Eller baselusker
Baciller om jag pratar om just den undergruppen till bakterier, exempelvis Bacillus cereus. Bakterier om jag pratar mer allmänt. Mikroorgansimer om jag också inkluderar virus, jäst och mögel. Patogena mikroorganismer om jag talar om de som jag skyr. Eftersom jag undervisar i livsmedelsmikrobiologi/livsmedelshygien är jag väldigt noga med att använda rätt begrepp.
Folk tenderar ju att blanda ihop det där, ofta på mitt jobb iaf:
"brokig, det är mögel i brödet. Ska vi ta baktprov?"