Folk som klagar på "fartdårar", omkörningar och sådana som "trycker på"
Jag är irriterad på folk som alltid klagar på "fartdårar", omkörningar och sådana som "trycker på". Sedan skriver de att de blir sååå oroliga och känner sig stressade, oroliga för att de har barn i bilen, etc.
Nu undrar jag hur många av de här människorna har insett att det kan ha med deras eget körmönster och deras egen körstil att göra?
Exempel (endast sådana exempel som vi sett ofta, d.v.s. inte baserat på ett enda fall): Finns massor med andra, nöjer mig för stunden med nedanstående.
- Ensam mor (inte så ofta jag träffat på killar) med bilbarnstol med barn i, i bilen. Kör ryckigt, håller ej farten. Håller på och petar och fixar med ungen bredvid sig. Skiter i att hon faktiskt är ute i TRAFIKEN inte i myssoffan.
- Flera barn i baksätet som studsar runt. Föraren kör ojämnt, över hela körfältet, t.o.m. i två ibland, fullt ståhej i bilen där förarens huvud spinner som en karusell för att hålla koll på ungarna därbak.
- Kvinnor i övre medelåldern - helt enkelt livrädda och som på nålar. Kör saaaaakta, kan inte bedöma bilens storlek och hur långt det är till vägrenen, till mittlinjen och till andra bilar. Omkörning av stillastående bilar i stadstrafik är en omöjlighet eftersom de "inte får plats" tycker de. Kör helst en cityjeep eller minibuss.
- Pensionärer som kör 50-60 på 70-väg, 80 på 90-väg, o.s.v. Helst så nära mittlinjen som möjligt.
- Växelspår 2+1 - gasa på som galningar när det är 2-filigt så man inte kommer om, sakta ner till snigel igen när det är 1-filigt för "det är sååååå smalt". Har man så dålig manövreringsförmåga så borde man låta bli att köra.
- Kollar inte trafik som kommer bakifrån, byter bara fil rakt av. Blinkar eller inte, skit samma, blinkning ger inte automatiskt rätt att svänga ut. Väldigt vanligt vid motorvägspåfarter (annars med) då folk inte verkar veta att man ska anpassa farten så att andra kommer ut. Det är inte "bara" att svänga ut i ytterfilen där flera får lägga sig på bromsen p.g.a. EN ENDA idiot.
Så mitt råd är, innan ni spyr galla över "fartdårar" och andra: Lär er köra bil och fundera åtminstone 1 minut över vad det är som orsakar andras beteende.
- De flesta "fartdårar" är faktiskt mer fokuserade på sin körning än många puttrande sniglar. De kan hantera sin bil bättre än många av ovanstående exempel. Man KAN smälla i 50 eller 70 och man KAN dö av det. Så det är ingen ursäkt.
- De flesta som vill köra om gör det för att de framför antingen kör orimligt långsamt eller ryckigt (allt mellan 70-95), vinglar och kör ologiskt.
- Många som "trycker på" ogillar ungefär samma saker som föregående för att inte snacka om föraren framför en som klistrar sig på mittlinjen i helst 5-10 km under fartbegränsningen och leker polis. Samma när de gasar på 2-filigt (20-30 km över fartbegränsning) så omköraren inte kommer om och sedan saktar ner till 5-10 km under fartgränsen då det åter blir 1-filigt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-25 10:32
Otroligt... Igår på väg hem, (vägarbete yttre ringvägen Malmö), lång kö. Finns det inte då idioter som fortfarande ska om på vänster sida då det är en lång kö på höger?
Speciellt en gubbjävel med en spritt ny Civic. Han trängs och har sig, flera stycken försöker markera och blockera, då kör han upp på "vägrenen" mot mitträcket och ska fortfarande om. Helt jävla senil, pressar sig förbi massor med bilar. Sedan tar vägarbetet slut efter ett bra tag, så ska jag av på E22-an. Innan man kommer fram till Lund Södra, vem är det som sitter där och puttrar på? Gubbfan. Men det är klart, han är ju såååå duktig, han körde ju inte mer än 110 på motorvägen. DET ni!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-25 17:08
Om någon undrar: jag kör drygt 6000 mil per år bara till och från jobbet. Har gjort det i flera år. Spenderar mer än 24 dygn i bilen per år (normala förhållanden, annars längre).
Aldrig kört på något förutom ca 5 småfåglar som flög in i bilen från det höga gräset. Bor i skogsområde med hjort, rådjur, grävling, räv, vildsvin, fasan, etc. Katter finns det gott om. Ryttare likaså.
Har råkat ut för 2 olyckor, en med en som druckit bakom ratten och en annan som var på fel sida av vägen. Polisrapport på båda, ingen var mitt fel. Så jag kan påstå att jag har lite erfarenhet och troligtvis mer än en hel del här.