• Soffiloppi

SÖMN för 8 månaders ?

Min tjej vill inte sova förrän runt 22-22.30 på kvällen. Vaknar oftast en gång för att amma mellan 01-04 på natten, lite olika. Vaknar vid 07 på morgonen för att amma somnar oftast om till 9, sen går vi upp.
    På dagen sover hon nån timme före lunch och nån timme på e.m. (runt 14-15), sen brukar hon sova en halvtimme runt 20-20.30 på kvällen, sen vaknar hon och kan inte somna om förräns vi 22-tiden !!! Undrar om det är vanligt !?

Vi har försökt allt för att hon ska fortsätta sova för natten vaggat, amma osv, men inget har funkat. Hon är väl kvällspigg helt enkelt. Hon är väldigt aktiv, glad och nyfiken med hett temperament och en stor upptäckar lust. Sova verkar vara något som hon tycker är tråkigt.

Nattamning har inte alltid sett ut så här. När hon var 6 månader trodde vi att hon sov på natten. Det höll i sig en månad sen började hon vakna 1-2 ggr. på natten igen.
    Hon håller på att få sina första tänder så det kan vara det som spökar kanske ?
    Nattningen har blivit svårare och längre också. Hon krånglar mer sen hon var 7 månader, är jättevild och rullar runt i spjälsängen som en tok och nattlampan som gjorde henne lugn tidigare har blivit en rolig sak som är spännande att titta på, och alltså inte ett dugg sövande. Likaså med godnattmusiken verkar det som som funkat tidigare. Ammar gör hon fram och tillbaks på kvällen, ena stunden vill hon och nästa sekend vill hon inte utan bara rulla runt i famnen. Verkar tycka det är allmänt tråkigt att sova och tycker det är så jobbigt så att hon skriker.

Skulle gärna vilja få sova en hel natt, börjar bli väldigt sliten nu.

Någon som känner igen sig i det jag skriver ?
    Hur sover era barn på 8 månader ?

• Svar på tråden SÖMN för 8 månaders ?
  • cizzon

min son är 7½månad, han sover oftast bra men ibland kommer det ju sämre perioder..
    vi har försökt hålla vår son vaken lite längre på förmiddagen då sover han oftast längre tid och bara en gång på dagen, men har då blivit tröttare lite tidigare på kvällen!
    vår son brukade också vakna 7 men sen somna om till 9. mot min vilja steg vi upp 7 och då tog han bara en halvtimmes lur på förmiddagen och en längre på eftermiddagen, då kanske er dotter skulle hoppa över kvällsluren?!

• Familjen Heimer Öhlin

Hej!!

Ser rätt lika ut..förutom att Alva somnar för natten runt 21.30-22..sen sover hon hela nätter utan att äta och vaknar mellan 8-8.30..vissa nätter vaknar hon men drar bara på täcket så somnar hon om..
    Trodde för ett par veckor sen att sista luren skulle falla bort men icke..hon vill ha sin 20-30 min lur runt 18.30 för att sen vara vaken tills det är nattning..och nu de senaste dagarna har hon sovit mer än vanligt och då sover hon ändå rätt mycket.
    På fm blir det 1½-2 timmar på em 1-1½ beroendes på hur länge hon sov på fm och sen en lur där på kvällen..men det funkar för oss..hon är rolig att ha att göra med och sdet händer mycket nya saker..det är väl det att vi inte får egentid..men den dagen kommer också komma..Alva har aldrig varit att hon somnat tidigt från första början..
    Men snart faller nog kvällsluren bort och kvällarna blir lite tidigare..men hon får sova som hon gör tills den dagen man märker att hon inte vill sova sista luren..

• Anksan

Min 8 månaders kille gillar att sova. Oftast somnar han runt 19-20 och sover nonstop till 7-8. Sedan sover han 2 ggr på dagen också, 1,5 h vardera gång kanske, ibland längre. Det händer att han sover 3 ggr på dagen också men då lite kortare.

Han har justerat in si na sovtider själv.

Han har innan varit väldigt lätt att söva. Dvs lägga ner honom så somnar han. Men nu så ska det härjas ett bra tag innan han kommer till ro. Krypa runt och ffa ställa sig och gå runt i sängen. Men han är väldigt glad och får hållas.

• hejlis

ts: min 7 1/2 månaders sover ganska exakt som din! Har däremot inte tänkt på det som ett "problem", då jag vet att hans sömnmönster/beteende kommer att ändras x antal gånger under det närmaste året/åren. Utan att man gör någonting. Eller rättare sagt, även om man försöker 100 olika knep...Min dotter sov i 2, max 3 timmars intervaller nätterna igenom fram tills ca 1 1/2- 2 års ålder, så jag har faktiskt tyckt att sonens nattsömn varit guld. Att han är mer kvällspigg än sin syster tar vi med ro. Hellre det än gå upp vi 5-snåret! Ser det som att man kan inte både ha kakan och äta den. Så vi kör på med de rutiner vi har. Rätt som det är fungerar det säkert som vi önskar!

• Soffiloppi

Det skulle funka hur bra som helst om hon bara nöjde sig med att komma till vår säng för att sova bredvid om hon sedan sov hela natten. Problemet är att hon, om hon sover bredvid mig påminns om att det finns en möjlighet att amma, och skriker efter bröstet efter två-tre timmar, ammar, somnar om direkt, skriker efter två timmar igen osv...
    och om det vore så väl att jag också somnar om direkt, men det gör jag inte !
    Utan jag ligger där kanske 2.30 på natten helt utmattad och vill inget hellre än att sova men har svårt att bara somna om.
    Snart är det väl sömntabletter som gäller, men det kanske man itne kan ta om man ammar ?
    Nån som vet ?
    Behöver nog hjälp med insomningen, för den här sömnbristen som i princip funnits sen dagen hon föddes har väl lett till en sömnstörning.

• morsan2007

Åhhh, vad skönt att höra att det är fler som har stökiga guldklimpar, för vi har en riktig vilde. Han blev nyligen 9 månader och vi har det riktigt tufft just nu. Han somnar för natten vi 20.00 för att sedan vakna för välling runt 23.00. Tro inte att han somnar om då, utan han rullar runt i sängen och till slut är han så vaken så då vill han upp o leka, annars gnäller han och blir ledsen som bara den. Då får han tillslut komma upp och kan då vara vaken i ca 2 timmar och somnar sen av trötthet. Inatt vakna han vid halv 4 och var vaken till 5 ungefär, och det är inget kul när man ska gå upp o gå till jobbet vid halv 7. Så alla tips på vad man kan göra emottages tacksamt. Man blir ju inte direkt pigg o glad av det här, det sliter ju på förhållandet oxå och man kunde sett yngre ut =( Lycka till, och kämpa på!

P.S jag misstänker att detta kommer bli än jobbigare när dom kan stå upp i spjälsängen och vägrar ligga ner om ett par månader, puh D.S

• hejlis

morsan2007: Om han är så mkt vaken på nätterna, se över sovtiderna på dagen. Varje barn har ett individuellt sömnbehov, under ett dygn. Blir det för mkt sömn dagtid, så dras det ner på sömnen på natten. Pröva att antingen dra ner på sömnen dagtid, gå upp tidigare eller att lägga senare. Eller en kombination. Man kan ändra lite i taget, och det kan ta upp till ett par veckor innan man får ngt "resultat". Sen, och det vet du säkert om, så ta inte upp och lek med honom där vid 23-tiden...Försök att ta några kvällar (nätter!) då det är sova (ja, iaf inte lek!) som gäller. Blir han ledsen så klappa/krama, men försök att ha det mörkt/tyst så långt det går. Ju fortare de lär sig vad natt/dag är dessto bättre för dom. Men om ni drar ner på sömnen dagtid kanske det kommer iaf, att han somnar om bättre på natten.

Svar på tråden SÖMN för 8 månaders ?