• hejlis

SÖMN för 8 månaders ?

ts: min 7 1/2 månaders sover ganska exakt som din! Har däremot inte tänkt på det som ett "problem", då jag vet att hans sömnmönster/beteende kommer att ändras x antal gånger under det närmaste året/åren. Utan att man gör någonting. Eller rättare sagt, även om man försöker 100 olika knep...Min dotter sov i 2, max 3 timmars intervaller nätterna igenom fram tills ca 1 1/2- 2 års ålder, så jag har faktiskt tyckt att sonens nattsömn varit guld. Att han är mer kvällspigg än sin syster tar vi med ro. Hellre det än gå upp vi 5-snåret! Ser det som att man kan inte både ha kakan och äta den. Så vi kör på med de rutiner vi har. Rätt som det är fungerar det säkert som vi önskar!

• hejlis

morsan2007: Om han är så mkt vaken på nätterna, se över sovtiderna på dagen. Varje barn har ett individuellt sömnbehov, under ett dygn. Blir det för mkt sömn dagtid, så dras det ner på sömnen på natten. Pröva att antingen dra ner på sömnen dagtid, gå upp tidigare eller att lägga senare. Eller en kombination. Man kan ändra lite i taget, och det kan ta upp till ett par veckor innan man får ngt "resultat". Sen, och det vet du säkert om, så ta inte upp och lek med honom där vid 23-tiden...Försök att ta några kvällar (nätter!) då det är sova (ja, iaf inte lek!) som gäller. Blir han ledsen så klappa/krama, men försök att ha det mörkt/tyst så långt det går. Ju fortare de lär sig vad natt/dag är dessto bättre för dom. Men om ni drar ner på sömnen dagtid kanske det kommer iaf, att han somnar om bättre på natten.

Svar på tråden SÖMN för 8 månaders ?