• Annelitan

Jag har köpt ny datorskärm, men det är så dålig skärpa hur ställer jag in den?

Har köpt en Samsung 22 tums skärm men det är ingen bra bild jag fick med en cd med instruktioner, men den är så krånglig kan man ställa in skärpan på något annat vis, bilden är så ljus och otydlig.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Jag har köpt ny datorskärm, men det är så dålig skärpa hur ställer jag in den?
  • Nallepigan

Du kan börja med att prova en annan upplösning.
    Högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper, välj fliken inställningar, ändra skärmupplösningen till t ex 1680x1050.

• R Franklin

På en plattskärm måste upplösningen vara "Native" dvs det skärmen är gjord för, annars blir det ingen bra bild. Vilken upplösning skärmen har kan du läsa i manualen.

• Annelitan

Hm...tack för era svar...vad krångligt...trodde det bar var att stoppa i sladdana ja...*ler*

Jag har datakörkort men är inte så insatt i det tekniska... inställningar och sånt...*suck*

• Annelitan

Nä...får inte in inställningarna på skärmen ja...får ont i ögonen av den här nya skämen...*suck*

Jag undrar en annan sak också...

Varför står det analog i längst upp till vänster när jag sätter på skärmen?

• R Franklin

Berätta vad det är för skärm och hur du kopplat in den så kanske någon kan hjälpa dig

• Jesspa80

Testa en upplösning i taget...tills det ser bra ut, då har du med all sannolikhet native.

Analog står det för att du valt den kabeln. Fick den med en dvi så kommer den nog hitta rätt bild direkt. (om skärmen var billig kanske det inte är dvi på den)

• Annelitan

Tack för ditt svar...

Hm...vad är native?...och dvi?...

Är så dålig på det tekniska tyvärr...*suck*

Jag fick med en dvi kabel...såg jag nu och en till kabel som ser likadan ut...

Det var inte jag som kopplade in datorn...så jag vet inte hur sladdarna ska sitta...tror du det blir bättre skärpa om jag fixar om med kablarna på någotvis...*ler*... kan ju inte sånt här ja.

Så jag blir jätte tacksam om någon vill hjälpa mig.

• Nallepigan

VGA och DVI är olika standarder. DVI ska ge bättre kvalitet, men du kommer inte märka någon skillnad.
    Native = den upplösning som är optimal för skärmen.

Svar på tråden Jag har köpt ny datorskärm, men det är så dålig skärpa hur ställer jag in den?