• emlis

Grekiskt flicknamn!

Någon som vet nått fint grekiskt flicknamn och som vet vad det betyder?
    Vi letar efter grekiskt namn för att ev. ha som andranamn till vår dotter..

• Svar på tråden Grekiskt flicknamn!
  • Nadjis
    TessBeck skrev 2008-06-24 22:04:44 följande:
    Jag tycker att Melina är jättefint, men vet tyvärr inte vad namnet betyder.
    Antagligen något med honung eller sött eftersom Meli betyder just honung.
  • TessBeck
    Nadjis skrev 2008-06-25 21:24:22 följande:
    Antagligen något med honung eller sött eftersom Meli betyder just honung.
    Ah, då blev ju namnet ännu sötare...
  • Annelie samos

melina, Diana, Nikki heter barnens tremänningar som är av grekisk härkomst.

• Bennett78

Min dotter heter Alexia som är grekiskt. Kommer tyvärr inte ihåg vad det betyder, men kollade upp det när vi valde namn.

• Mali86

Hej..Har en släktning som heter Pauvlina o hon är grek, detta namn betyder "den lilla", hon är lilla-syster i familjen.

• pagaki

Jag tror att vi väntar en flicka och som halvgrek vill jag självklart också ha ett grekiskt namn. Vi har fastnat för Melina som betyder "sötare än honung". Det är jättegulligt tycker jag.

• trisha
    Svar på #10
    anastasia är ett ryskt namn
  • pagaki

Trisha, jag tror att du har fel. Anastasia är ursprungligen grekiskt och kommer från ordet återuppståndelse. Det finns även med i Wikipedia sv.wikipedia.org/wiki/Anastasios där både det manliga och kvinliga namnet nämns.

• Miss geisha

Zoi betyder liv, det e väl fint!

• Sofiko

Jag bor i Athen och vi har tank lite pa fina namn till en eventuell framtida syster till var Errikos (Erik. Vara favoriter ar: Melina (sotare an honung), Niki (segrarinna), Aglaia (skinande), Irini (fred), Eleni (fackla), Kyriaki (sondag), Chrysa (gyllene), Ella (kom) och var favorit Nefeli (som ar ett namn taget fran grekiska mytologin och betyder "everything above and beyond", gar inte att oversatta bra tycker jag).

Svar på tråden Grekiskt flicknamn!