Synpunkter är alltid bäst om dom kommer i form av kompletterande uppgifter från läkare, så det är bra att du tagit kontakt med en sådan. Men visst kan du ocks lämna synpunkter, men när det gäller ditt tillstånd ska det ju styrkas av läkare...
Dina planer på att ta semester, föräldrapenning och sen havandeskapspenning påverkar inte din SGI. Du har "skyddad frånvaro" från arbetet. Även om du nu inte får beviljad sjukpenning från FK har du under utredningen också skyddad tid. Det låter som att beslut inte är taget i ärendet ännu, det är under "kommunicering", det betyder att du har en viss tid på dig att inkomma med synpunkter och andra handlingar, efter detta fattas ett beslut. Först när beslutet är taget och du fått brev om detta upphör den "skyddade" tiden och du måste återgå i arbete för att inte din SGI ska sänkas.
Jag vet inte hur långt i förväg man kan söka havandeskapspenning men jag skulle rekomendera att skicka in papperen så snabbt som möjligt, med tanke på handläggningstiderna som kan vara ganska långa.
Mycket att tänka på, eller hur?
softisch skrev 2008-06-26 20:50:53 följande:
Stod i pappret att jag kan lämna mina synpunkter, nu har jag skrivit om hur besvären påverkar mig så jag att i nuläget inte kan återvända till arbetet, skickade in det igå
r.om dom ändå inte godkänner sjukskrivningen kan jag ringa FK och säga att jag tar ut semester istället och efter semestern söker jag havandeskapspenning.innan jag blev sjukskriven hade jag tänkt att ta semester v25 föräldraledigt v 26, v 27, semester v 28, v 29,v30, sedan havandeskapspenning till bf i september.(kan jag göra så som jag hade tänkt från början om de inte godkänner sjukskrivningen, då påverkas inte sgi:n eller?blev sjukskriven 29 april, så från 29 april till v 25 , 48 dagar har jag varit borta från jobbet