Inlägg från: Bione |Visa alla inlägg
  • Bione

Sjukpenning för foglossning?

Man kan inte säga att foglossning alltid ger rätt till sjukpenning, det beror på hur "illa" det är och en bedömning görs i varje enskilt fall. Foglossning tillhör "normala graviditetsbesvär" enligt FK och sådana ger ej rätt till sjukpenning, är besvären däremot "över det normala" kan tillståndet betraktas som sjukdomsliknande och alltså ge rätt till sjukpenning. Naturligtvis bedömer man även i förhållande till det arbete man har, men det låter ju som att du har ett ganska tungt jobb och då blir ju besvären värre...

Tänk på att ett tungt arbete med tunga lyft även kan ge rätt till havandeskapspenning.

• Bione

Ja, tycka vad man vill om sjukskrivningsreglerna men det är så att det medicinska underlaget ska beskriva symtomen som patienten har och utifrån detta underlag ska handläggare fatta beslut och detta görs ibland med hjälp av en försäkringsläkare. En försäkringsläkare träffar aldrig någon patient.

• Bione

Ok, be läkaren beskriva dina besvär TYDLIGT på det medicinska underlaget, det ska framgå vad du har för besvär och hur de påverkar och hindrar dig från att kunna utföra ditt arbete. Det är jätteviktigt att handläggaren får ett underlag som innehåller korrekt och noggrann beskrivning. Underlaget ligger till grund för beslutet. Och som jag sa tidigare så är det inte alltid foglossning berättigar sjukpenning utan bara om de är att jämställa med ett sjukdomsliknande tillstånd.

Men du har helt rätt inställning, även om FK skulle säga nej, så finns ju andra möjligheter att vara hemma, får du inte havandeskapspenning så kan du ju alltid ta ut Föräldrapenning i slutet av graviditeten. Viktigast är ju att bebisen mår bra!

Lycka till med allt!

• Bione

Jag förstår inte exakt vad du menar med att det påverkar föräldrapenningen...

Men det är helt klart ett jätteproblem när FK säger att man kan jobba och personen ifråga inte anser sig kunna. Anledningen till att det i brevet står att du ska återgå i arbete inom tre månader (är det verkligen så lång tid!?) är för att din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) inte ska påverkas. Ja, det måste vara så du menar! Om din SGI sänks, vilket den kan göra om du inte går tillbaka till arbetet inom utsatt tid, påverkar detta din föräldrapenning. =( Du förlorar då skyddet eftersom din sjukskrivning inte är "giltig".

Men försök överklaga beslutet om du anser att det inte är rätt... Det har du tre månader på dig att göra om jag minns rätt, men ju förr desto bättre ju!

Skulle du inte kunna ta ut FP, eller är det för lång tid till beräknad förlossning? Om du nu tar ut FP och sen lyckas överklaga beslutet om nej till sjukpenning så har du ju då rätt att vara sjukskriven med sjukpenning. Skulle tro att FK då betalar tillbaka de föräldradagar som betalats ut och ersätter de med sjukpenning istället. Men det är ju viktigt att du ser till att ha medicinska underlag för hela perioden, det brukar inte vara någon hit att komma i efterhand och vilja ha...

Hoppas jag inte snurrar till det för dig!

• Bione

Synpunkter är alltid bäst om dom kommer i form av kompletterande uppgifter från läkare, så det är bra att du tagit kontakt med en sådan. Men visst kan du ocks lämna synpunkter, men när det gäller ditt tillstånd ska det ju styrkas av läkare...

Dina planer på att ta semester, föräldrapenning och sen havandeskapspenning påverkar inte din SGI. Du har "skyddad frånvaro" från arbetet. Även om du nu inte får beviljad sjukpenning från FK har du under utredningen också skyddad tid. Det låter som att beslut inte är taget i ärendet ännu, det är under "kommunicering", det betyder att du har en viss tid på dig att inkomma med synpunkter och andra handlingar, efter detta fattas ett beslut. Först när beslutet är taget och du fått brev om detta upphör den "skyddade" tiden och du måste återgå i arbete för att inte din SGI ska sänkas.

Jag vet inte hur långt i förväg man kan söka havandeskapspenning men jag skulle rekomendera att skicka in papperen så snabbt som möjligt, med tanke på handläggningstiderna som kan vara ganska långa.

Mycket att tänka på, eller hur?

softisch skrev 2008-06-26 20:50:53 följande:
    Stod i pappret att jag kan lämna mina synpunkter, nu har jag skrivit om hur besvären påverkar mig så jag att i nuläget inte kan återvända till arbetet, skickade in det igår.om dom ändå inte godkänner sjukskrivningen kan jag ringa FK och säga att jag tar ut semester istället och efter semestern söker jag havandeskapspenning.innan jag blev sjukskriven hade jag tänkt att ta semester v25 föräldraledigt v 26, v 27, semester v 28, v 29,v30, sedan havandeskapspenning till bf i september.(kan jag göra så som jag hade tänkt från början om de inte godkänner sjukskrivningen, då påverkas inte sgi:n eller?blev sjukskriven 29 april, så från 29 april till v 25 , 48 dagar har jag varit borta från jobbet
Svar på tråden Sjukpenning för foglossning?