• tisse sch

sjukpenning o föräldrapenning, samma dags belopp??

Nån som vet?
    ja prata m försäkringskassan ang min utbet av sjukpenning.
    den kommer ju väldigt sent så ja fråga vad dagsbeloppet e på, så man kan låna upp till det så länge. 564 kr tror ja hon sa.
    sen när ja kollar va jag har i fp så har jag 750 ca.

Stämmer detta? ska det vara så eller e det jag som glömt attt fylla i nåt i inkomstspalten på sjukförsäkran?

• Svar på tråden sjukpenning o föräldrapenning, samma dags belopp??
  • 5barnsmamman

Det ska ju var samma... Kan inte var utbetalt belopp hon sa. Jag menar efter skatten är dragen

Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman

För 750 är inte ett belopp du fått vid tillfällig fp?? För det är högre

Stolt mor till fyra
  • tisse sch

758 i föräldrapenning står det när ja loggar in på min elegitimation. hon sa att ja hade 546 i sjukpenning dagsersättning...konstigt. o ja fråga om det var innan skatt.

om jag ändrar inkomstuppgifter i föräldrapenningsblankettten, ändras det automatiskt då för alla slags ersättningar?

• 5barnsmamman
    tisse sch skrev 2008-06-24 21:55:41 följande:
    758 i föräldrapenning står det när ja loggar in på min elegitimation. hon sa att ja hade 546 i sjukpenning dagsersättning...konstigt. o ja fråga om det var innan skatt.om jag ändrar inkomstuppgifter i föräldrapenningsblankettten, ändras det automatiskt då för alla slags ersättningar?
    Ja det är ju din fastställda sgi fp baseras på
    Stolt mor till fyra
  • tisse sch

tror ni ja kan ha missuppfattat o att det var efter skatt?

• Mamma till viljestark dotter

"Taket" är högre i föräldrapenningen än sjukpenningen. Alltså har du en hög årsinkomst kan det bli så att du får mer i föräldrapenning än sjukpenning.

• tisse sch

ok. nu känner ja igen det lite... undra då om taket e 546 kr per dag?
    men 546 ggr 30 dagar är 16400. taket e väl 19000 nåt?

• Carisma95

När tog du ut FP sist? Det är inte så att din SGI är ändrad sen dess?

A stumble may prevent a fall....
  • Mamma till viljestark dotter

Hämtat från fk.se:

"Men den sjukpenninggrundande inkomsten har ett tak på 7,5 prisbasbelopp. Prisbasbeloppet för 2008 är 41 000 kronor, vilket gör att den högsta möjliga sjukpenninggrundande inkomsten för 2008 är 307 500 kronor.

Just föräldrapenningen är dock ett undantag. När Försäkringskassan räknar ut hur mycket du får i föräldrapenning räknar vi med inkomster ända upp till tio prisbasbelopp, vilket för 2008 är 410 000 kronor. Det innebär att den högsta möjliga ersättningen per dag är 872 kronor."

• Carisma95
    Mamma till viljestark dotter skrev 2008-06-25 10:02:28 följande:
    Hämtat från fk.se:"Men den sjukpenninggrundande inkomsten har ett tak på 7,5 prisbasbelopp. Prisbasbeloppet för 2008 är 41 000 kronor, vilket gör att den högsta möjliga sjukpenninggrundande inkomsten för 2008 är 307 500 kronor.Just föräldrapenningen är dock ett undantag. När Försäkringskassan räknar ut hur mycket du får i föräldrapenning räknar vi med inkomster ända upp till tio prisbasbelopp, vilket för 2008 är 410 000 kronor. Det innebär att den högsta möjliga ersättningen per dag är 872 kronor."
    Med den FP bör TS har ca 29.500 kr/mån i inkomst. Och det stämmer ju då att hon överstiger SJUKPENNINGENS tak, men däremot inte FP-taket!
    A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden sjukpenning o föräldrapenning, samma dags belopp??