• Humörmamman

Referens - nuvarande chef?

Har någon annan varit med om att på en intervju bli ombedd om att lämna den nuvarande chefen som referens?

• Svar på tråden Referens - nuvarande chef?
  • SecretAgent

Jag ringde på en tjänst och när hon fick veta att jag arbetade ville hon ha min nuvarande chef som ref

• Humörmamman

Jag tycker det verkar jättekonstigt, jag lämnar mer än gärna andra referenser, har flera som är aktuella. Jag villju inte att min nuvarnade chef ska veta att jag kanske ser mig om efter något annat, är det så konstigt?

• SecretAgent

Förstår dig faktiskt. Jag ville heller inte uppge min chef

• Tecken

Ja, och jag tycker inte heller att det är konstigt - din eventuellt nya blivande arbetsgivare vill ju veta hur du jobbar _idag_, inte för två år sedan eller åtta månader sedan.

Det kan också vara så att din eventuellt nya blivande chef vill höra om du har några lik i garderoben...

• Hannamia

Jag brukar lämna min nuvarande chef som referens, men jag förstår ändå din känsla, för det är obehagligt att nuvarande jobbet vet om att man söker nya jobb...

• Åsa Ystad

Jag har väntat med att lämna nuvarande chef som referent innan jag blivit kallad till intervju. Men det är klart att den tilltänkta arbetsgivaren vill veta hur du fungerar på din nuvarande arbetsplats.

• Humörmamman

Jag tog iallafall mod till mig och ringde upp och sa att jag inte ville lämna honom som ref, vilket den nya chefen förstod när jag förklarade varför.

Några dagar senare rinde hon iallafall upp och undrade om jag ville ha tjänsten!

Svar på tråden Referens - nuvarande chef?