3,5 ¨år och gnisslar tänderna hela nätterna
Kan man göra något åt det beteendet på en sån liten?
Kan man göra något åt det beteendet på en sån liten?
Det gör alla mina barn. Har fyra.
Har frågat tandläkaren men inte fått några vettiga svar. :(
En gång så sa dom att det kunde vara ärftligt....??? Jag gör det men ärftligt vet jag inte om jag tror på!!
Sen så spänner jag käkarna väldigt mycket när jag tex blir stressad och arg och det är ett betende som barn kan ta efter. Och då kan man gnissla tänder när man sover.
Till mej har tandläkaren sagt att innan jag somnar så ska jag "tappa hakan". Mao så ska jag slappna av helt i hakan. Det är ju inte lätt att förklara för en 3,5-åring!
Lycka till.
allt som MS74 skrev skulle jag lika bra kunnat skrivit. Min son (4 år) gnisslar också tänder hela natten (HÅRT gnisslande), jag gör det också så pass mycket att min tänder förstörts (ska få skena snart). Så som jag förstått kan du inte göra nåt.
Men ett tag gnisslade min son så hårt att jag låg bredvid när han sov en månad, och jag vakande av hans gnisslande så jag blåste ganska hårt upp i näsan på honom och då slutade han och efter ett par veckor slutade han helt (vet inte om det var pga av det jag gjorde eller inte) i ca ½ år men nu är han igång igen.
Min mamma gnisslar tänder och min största son gör det, det är en vanlig sak att göra...
När de blir stora sedan så ska man helst skaffa bettskena till dem hos tandläkaren, då skadas inte tänderna och gnisselrelaterade problem undviks, min mamma hade alltid ont i huvudet och nacken och det försvann efter att hon fått sin skena.
Sonens problem kommer tas upp med tandläkaren vid nästa besök.
Om man inte får ett vettigt svar från en tandläkare/läkare så fortsätter man att fråga nadra läkare.
Min tandläkare säger att man gör det för att käken letar efter skön possition där tänderna passar ihop perfekt. För vissa, som mig då, gör dom inte det så jag får fortsätta mitt malande. Tandskena är att rekomendera om man fått sina "vuxentänder" så man inte biter sönder sina tänder. Om jag vore dig skulle jag ringa en annan tandläkare och kolla!
Hmmm min 2½ åring gnisslar också tänderna, men ingen annan i den närmaste släkten....hmm