• Anonym

Uppsagd med 3mån uppsägningstid - rätt till lön?

Jag har blivit uppsagt pga arbetsbrist på mitt jobb. Jag kommer att bli arbetsbefriad från och med nästa vecka. Jag har i mitt anställningsavtal 3månaders uppsägningstid. Visst är det väl så att jag får lön under dessa 3 månader även om jag blir arbetsbefriad eller hur funkar det? Någon som vet?

Om jag får nytt jobb har jag "rätt" till "dubbel" lön då (under augusti/sept blir det isåfall)? Eller måste jag tala om för min gamla arbetsgivarare att jag fått nytt jobb. Det står inget i mitt avtal om det...

• Svar på tråden Uppsagd med 3mån uppsägningstid - rätt till lön?
  • miie

Du har rätt till 3 månadslöner.

Men om du har rätt till dubbel lön brukar regleras i uppsägningpappret som jag antar att du har skrivit på. Kolla det först.

Men om det inte står något där så vet jag faktiskt inte vad som gäller. Jag antar (obs antar) att du i så fall har rätt till dubbel lön vid ny anställning.

• Anonym

Om du är arbetsbefriad på arbetsgivarens initiativ så ska du ändå ha lön, men om du får ett annat jobb ska du meddela detta, du har inte rätt till dubbel lön.

• olympia71

du har rätt till din lön under uppsägningstiden, oavsett nytt jobb eller ej, annars skulle det stått i anställningskontraktet eller det uppsägningspapper du fått...

• Anonym

Tack för svar! Jag tycker oxå att jag borde ha rätt till 3månaders lön så länge jag inte säger upp mig själv och vill be arbetsbefriad tidigare än 3mån och att man då kommer överrens.
    Det står inget i mitt avtal gällande nytt jobb. Avtalet i sig är ju inte så "formellt" står i stort sett bara att jag är fast anställd och har 3månaders uppsägningstid.

Så jag borde ju får arbeta dubbelt men mitt samvetet säger något annat

miie skrev 2008-06-25 10:48:36 följande:
    Du har rätt till 3 månadslöner. Men om du har rätt till dubbel lön brukar regleras i uppsägningpappret som jag antar att du har skrivit på. Kolla det först. Men om det inte står något där så vet jag faktiskt inte vad som gäller. Jag antar (obs antar) att du i så fall har rätt till dubbel lön vid ny anställning.
  • Anonym

OK! Vad händer om jag inte meddelar?

Jag som trodde jag kunde shoppa lite exta

Anonym skrev 2008-06-25 10:50:17 följande:
    Om du är arbetsbefriad på arbetsgivarens initiativ så ska du ändå ha lön, men om du får ett annat jobb ska du meddela detta, du har inte rätt till dubbel lön.
  • Anonym

Så då har jag "rätt till" dubbel lön under aug/sept isåfall? Förutsatt att jag börjar 1 aug på ny arbetsplats.

olympia71 skrev 2008-06-25 10:51:43 följande:
    du har rätt till din lön under uppsägningstiden, oavsett nytt jobb eller ej, annars skulle det stått i anställningskontraktet eller det uppsägningspapper du fått...
  • Anonym

Generellt gäller att man alltid måste kolla med sin "huvudarbetsgivare" alltså där man är anställd med flest timmar (om man är fast anställd alltså) innan man tar ett till jobb. De måste okeja att man har flera jobb av någon outgrundlig anledning, vet inte riktigt varför, men sån är lagen.

• Anonym

OK - det köper jag men hur är det om man är uppsagt och arbetsbefriad. De vill ju inte ha mig på plats här även om jag erbjudit mig att arbeta under uppsägningstiden.

Anonym skrev 2008-06-25 10:55:11 följande:
    Generellt gäller att man alltid måste kolla med sin "huvudarbetsgivare" alltså där man är anställd med flest timmar (om man är fast anställd alltså) innan man tar ett till jobb. De måste okeja att man har flera jobb av någon outgrundlig anledning, vet inte riktigt varför, men sån är lagen.
  • miie

För att få helt klarhet så varför inte kolla och få OK från företaget redan nu? och inte säga att du fått jobb (om du nu har det).. utan bara förutsättningslöst frågat?

Eller ta kontakt med facket (om du är med) och kolla läget med dem. De borde ju kunna svara på den frågan.

• Anonym

Jo visst skulle jag kunna göra det men vill vänta tills företaget har förhandlat med facket (vilket de gör på fredag).
    Tycker att det känns lite dumt att fråga chefen och säga "får jag lön från er om jag får jobb under min uppsägningstid". Jag tänkte även själv kolla med facket när de återkommer till mig så vet jag om jag "måste" fråga chefen. Tänkte bara om någon på FL visste svaret på min fråga innan fredag

miie skrev 2008-06-25 12:24:42 följande:
    För att få helt klarhet så varför inte kolla och få OK från företaget redan nu? och inte säga att du fått jobb (om du nu har det).. utan bara förutsättningslöst frågat? Eller ta kontakt med facket (om du är med) och kolla läget med dem. De borde ju kunna svara på den frågan.
  • miie

Aha... men om facket är med och förhandlar så borde du ju få papper på vad som gäller efter det att förhandlingen är klar.

Utgången är oviss... Flört

• Anonym

Precis Representanten skulle ringa mig när det var "klart". Ska fråga då också så jag får höra det muntligt. Tack!

miie skrev 2008-06-25 12:58:37 följande:
    Aha... men om facket är med och förhandlar så borde du ju få papper på vad som gäller efter det att förhandlingen är klar. Utgången är oviss...
  • Anonym

Precis Representanten skulle ringa mig när det var "klart". Ska fråga då också så jag får höra det muntligt. Tack!

miie skrev 2008-06-25 12:58:37 följande:
    Aha... men om facket är med och förhandlar så borde du ju få papper på vad som gäller efter det att förhandlingen är klar. Utgången är oviss...
  • jordgubbe0812

Hej.
    Generellt gäller att du inte har rätt till dubbel lön om ni inte avtalet något annat. Många arbetsgivare är dock snälla vid uppsägningar. Så fråga dem eller facket.
    Eller njut av att ha en lång semester när du verkar ha jobb ordnat.

• Anonym

Hej...! Så det ska alltså stå i avtalet att jag kan jobba "dubbelt" ...Jag tror det bäst är att jag kollar med arbetsgivaren och facket. Jag vill ju inte råka ut för trubbel

Lite långsemester är ju inte heller fel

jordgubbe0812 skrev 2008-06-25 16:53:26 följande:
    Hej.Generellt gäller att du inte har rätt till dubbel lön om ni inte avtalet något annat. Många arbetsgivare är dock snälla vid uppsägningar. Så fråga dem eller facket.Eller njut av att ha en lång semester när du verkar ha jobb ordnat.
  • olympia71
    Anonym skrev 2008-06-26 11:44:54 följande:
    Hej...! Så det ska alltså stå i avtalet att jag kan jobba "dubbelt" ...Jag tror det bäst är att jag kollar med arbetsgivaren och facket. Jag vill ju inte råka ut för trubbel Lite långsemester är ju inte heller fel
    jag har varit med om liknande situationer ett par gånger och det har aldrig sagts något om att jag inte fick behålla lönenen under uppsägningstiden för att jag fått ett nytt jobb... men det behöver ju inte på något sätt betyda att det ALLTID är så...
  • systersandra
    Låter ju mycket märkligt att den gamle arbetsgivaren ska tjäna på att personen i fråga skaffar nytt jobb. dessutom får man ju lönen i efterskott på det nya jobbeet så man behöver ju ändå ha länen från det gamla jobbet.

Är du helt säker på att det är så här och hur kan den gamle arbetsgivaren ha koll på att han fått nytt jobb.
  • systersandra
    Låter ju mycket märkligt att den gamle arbetsgivaren ska tjäna på att personen i fråga skaffar nytt jobb. dessutom får man ju lönen i efterskott på det nya jobbeet så man behöver ju ändå ha länen från det gamla jobbet.

Är du helt säker på att det är så här och hur kan den gamle arbetsgivaren ha koll på att han fått nytt jobb.
  • Anonym

Nu har jag fått besked. Pratade med facket och enligt lag så har den gamla arbetsgivaren "rätt" att inte betala ut lön om jag får nytt jobb. Så man måste allstå rapportera till sin gamla arbetsgivare om man får nytt jobb under uppsägningstiden om man inte avtalat annt. Min arbetsgivare sa att jag inte behöver rapportera om jag får nytt jobb. Så förstod jag det...

Svar på tråden Uppsagd med 3mån uppsägningstid - rätt till lön?