• Anonym

Tennisarmbåge???

Jag har just fått veta att jag har tennisarmbåge i båda(?!) armbågarna, jag har ingen aning om varför.. Jag har provat med att smörja med någon gelé, tabletter (just börjat iförsig) och kortisonsprutor i båda armbågarna.. Kortisonet gjorde värken 100 gånger VÄRRE än det var innan.. Jag har ringt och frågat om tips om hur jag ska bli någorlunda bättre igen och fått rådet att äta tabletter mot inflammationerna, det är något jag provar mig fram på nu.. Jag jobbar ca 85% och har småbarn hemma och min snälla sambo som ställer upp så gott han kan efter jag fick sprutorna.
    Jag har aldrig haft så ont någonsin sen jag fått sprutorna, kan få så ont i ena armbågen att jag inte kan röra den ens, och sen går det över till den andra och då får jag lika ont i den.. Fast då när jag blivit bra i den armbågen som jag hade ont i först, så har jag tappat kraften i armbågen helt lagomt till smärtan gått över till nästa.. Jag var tvungen att sjukskriva mig ett par dagar och verkligen vila upp dom ordentligt.. men det har inte hjälpt mycket alls.. Kunde inte ens göra kaffe en morgon, skära maten, laga mat eller lyfta kastrullerna från spisen.. Och andra stunder känns det lite bättre (som nu) fast det finns ändå.. Jag har haft tennisarmbåge sedan 1½ år sedan, men fick det bekräftat för nån vecka sedan.

Är det någon som har eller har haft tennisarmbåge? HUR blir man bra i dom igen? Kommer det tillbaka efter man blivit bra?

• Svar på tråden Tennisarmbåge???
  • Anonym

Är det ingen som haft något liknande alls?

• Anonym

Har börjat få värk i min högra och vill också veta om det här.

• Anonym

Puffar lite för denna tråden

• Anonym

Anonym 3: strålar det för dig med (antingen till handen eller till axeln, sade min läkare att det kunde göra)? Har du haft ont länge?

Pilliss: Jag förstår att hon inte vill ta kortison spruta, men samtidigt så har det ju så gott rykte om sig att man ska bli bra igen efter en sån, men för mig så hjälpte det inte alls.. Och alla runtomkring mig kan inte förstå varför det inte funkade för mig.. Hur länge har din mamma haft ont?

• Anonym

pilliss: jo, det blir ju värre med tiden.. :/

• Anonym

För mig strålar det mot handen både på och under armen. Vissa dagar bättre och vissa sämre. Har också ont i själva armbågen om man trycker på benen som är där.

• Anonym

Anonym: låter precis som jag hade det innan jag gick till läkaren. Jättejobbigt! Och ändå så har man tusen saker att göra om dagarna, det finns inte EN möjlighet att få vila upp sig så man kan bli något bättre, utan allting måste göras trots värken, och pengarna måste man iaf tjäna ihop.. :/

• Anonym

mammami0305: jag har oxå fått lära mig några övningar av läkarna som jag har träffat, men tyvärr så hjälper det inte och så gör det superont.. har du fått någon form av medicinsk hjälp?

• Anonym

mammami, kan du möjligen förklara övningarna lite kortfattat. Skulle vilja testa och se om dom hjälper.

• Anonym

Mammami0305: Jag kan känna så skapligt ofta, att man måste byta hand. Värst är ändå på förmiddagarna, när man är rädd att man ska tappa kaffekannan, eller helt enkelt muggen bara.. har blivit ett par gånger som jag varit tvungen att antingen be om hjälp att göra kaffe eller helt enkelt strunta i det.. Och jag har då aldrig känt mig så skamsen som när jag ber om hjälp för att kunna få lite morgonkaffe i mig.. :/ Ännu värre är när vi ska ut med barna på dagarna och jag måste be min sambo lyfta upp minsta barnet i gungan så jag kan gunga henne en stund.. Alla grannar måste tycka att man är grymt bortskämd..!

• Anonym

Jo, nu när du säger det så vet jag en till som har provat akupunktur.. tyvärr vart det inget bättre alls för henne.. Men det verkar iaf finnas en del olika alternativ för att kunna bli kvitt besvären, och det är ju skönt. Ska se hur det fortsätter med värken, snart måste jag ju göra nåt åt det...

• Anonym

Nu har gått ett tag sedan jag skrev här, har träffat läkaren ett par ggr till sedan sist jag skrev här, någon vila hinns inte med, småbarnsföräldrer som man är, så är det fullt upp hela tiden.. så det är det bara att glömma, har dessutom jobbat ganska mycket. Fick nå andra tabletter men dom gjorde varken till eller från. Nu på senare tid har (konstigt värre) gjort så himla ont i bena och fötterna, jag kan inte gå längre stunder, utan blir då tvungen att gå på tårna(?). Det var jag till läkaren för, jag fick göra lite balanstester, han testade reflexerna på knäna och armbågarna.. när han knackade på en av armbågarna så hade han sin hand emellan(mot min armbåge) och gissa om det gjorde ONT!!! Då flinar han och säger att det inte var mig han slog på utan sin hand, precis som att det inte skulle kännas då!?! Han slog på sin hand som han hade på min armbåge.. jag vet inte hur länge värken satt i efter det, men ONT gjorde det iaf, för på mig är det gör det ont på en viss punkt på armbågen, och där slog han till på mig. Ingen får röra just den punkten på mina armbågar, för då sprutar tårarna på mig!

Svar på tråden Tennisarmbåge???