• Anonym

Vad bör man veta/tänka på när man ansöker om enskild vårdnad?

Vårt samarbete fungerar inte så bra. Han är agressiv och hotfull stundtals och nu har jag fått dra gränsen vid att bara ha den absolut nödvändigaste kontakten om vårt barn (1 år). Just för att undvika gräl. Om det ÄNDÅ inte fungerar har jag fått rådet både från FR och andra håll att söka enskild vårdnad.

Vad gälller då? Vad händer? Vad gör man?

• Svar på tråden Vad bör man veta/tänka på när man ansöker om enskild vårdnad?
  • Anonym (varit där.)

Det som händer är att en domstol i slutändan bestämmer var barnet ska höra hemma och vem som ska ha vårdnaden om det. De bestämmer också över umgänget med den andra föräldern osv.
    Det man ska tänka på är att efter en vårdnadstvist utses en av föräldrarna som får enskild vårdnad. Det behöver ju tyvärr inte bli du.

• en glad

ensam vårdnad söker du i tingsrätten. Men troligast är att de först skickar er till samarbetssamtal i familjerätten - så varför inte börja där? Kan ni inte enas utan det är stämningen som gäller, blir det en muntlig förhandling där man tar ställning till ev interimistiska yrkanden och troligen sänder en begäran till familjerätten om en vårdnadsutredning där barnets bästa skall utredas ... efter den blir det huvudförhandling och dom..

• en glad
    Svar på #1

Anonym (varit där.) skrev: "Det man ska tänka på är att efter en vårdnadstvist utses en av föräldrarna som får enskild vårdnad. Det behöver ju tyvärr inte bli du."
    - domstolen kan också stanna vid att den gemensamma vårdnaden skall bestå, om det är vad den ena föräldern önskar..."
  • TyraPaloma

Jag ligger snart i vårdnadstvist. Anlledning vill jag inte gå in på.

Jag kontaktade en jurist som har vårdnadstvist som specialité. Hon drog snabbt igång allting. Skickade brev till min exsambo och om han inte svarar inom en väcka kommer han stämmas inför tingsrätt. Det kommer bli en otroligt jobbig tid, men det ser ut som att det kommer ordna sig till slut.

• Anonym (varit där.)

en glad skrev 2008-06-25 14:51:43 följande:

Svar på #1Anonym (varit där.) skrev: "Det man ska tänka på är att efter en vårdnadstvist utses en av föräldrarna som får enskild vårdnad. Det behöver ju tyvärr inte bli du."- domstolen kan också stanna vid att den gemensamma vårdnaden skall bestå, om det är vad den ena föräldern önskar..."
    nej, inte om den andra föräldern motsätter sig det.
  • en glad
    Svar på #5

Anonym (varit där.) skrev: "nej, inte om den andra föräldern motsätter sig det."
    Svårt att förstå hur du menar, men gemensam vårdnad kan bli domstolens beslut trots att en förälder motsätter sig det, men inte om båda gör det...
  • Anonym (varit där.)

Jag menar att domstolen så gott som aldrig dömer till delad vårdnad om ena parten motsätter sig det, även om den andra föräldern vill ha det.
    Delad (Kallad "gemensam" vilket inte är helt rätt) vårdnad bygger på ett fungerande samarbete och då krävs två samarbetsvilliga föräldrar. Det är svårt att få till stånd när den ena föräldern tycker att samarbete är omöjligt.
    Så förklarar vår advokat det för mig.

• Anonym

Vi har varit och skall på fler samarbetssamtal. problemet är att även om vi är överens där så funkar det kanske inte i verkligheten...

hur lång tid tar en sådan process och hur gör man med barnet under tiden? vad kostar det?

• ternandez

Det du måste fokusera på är att samla in bevis på att han inte är samarbetsvillig. Så har jag gjort. Sikta in dig på att avslöja varenda lögn, om han nu ljuger. Spela in era samtal, spara alla sms:en, gör backupp på allt, transkribera och lägg fram det som bevis i Rätten. Det finns inget annat sätt. Jag har själv barn med en psykopat och mycket av min tid har gått åt att motbevisa honom. Nu är jag ensam vårdnadshavare.
    När du talar med honom se till att spela in och se till att framförallt inte tappa besinningen själv. Håll dig så sansad som möjligt så kommer du att bevisa att det är han som strular.
    Lycka till!

• en glad
    Svar på #7
    Gemensam vårdnad är det korrekta juridiska begreppet... Delad vårdnad brukar definieras som att ha flera barn tillsammans och föräldrarna har ensam vårdnad om olika barn i syskonskaran ...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (varit där.) skrev 2008-06-25 14:59:22 följande:
    en glad skrev 2008-06-25 14:51:43 följande: nej, inte om den andra föräldern motsätter sig det.
    Om båda föräldrarna motsätter sig gemensam vårdnad så kan de inte döma till det, men om det bara är en som motsätter sig så kan de det!
  • Kloss

Har du inte starka skäl för ditt yrkande och bemötts av din motpart med resonemanget att du utan orsak vill skilja ert barn från möjligheten till att ha båda sina föräldrar delaktiga under sin uppväxt kan du mista vårdnaden helt.

Kan han styrka detta trovärdigt kan vårdnade överföras till fadern och då ska DU SENARE ÖVERTYGA RÄTTEN OM DIN FÖRMÅGA ATT SAMARBETA MED FADERN FÖR ATT FÅ DOMEN OMPRÖVAD.

Den som föräldrer som utan starka skäl går till domstol för att skilja ett barn från den andre förälren är de fakto olämplig att ha ensam vårdnad.

Far som just har ensam vårdnad efter en lååång bitter vårdnadtvist som finns redogjord i min presentaion

Läs och ta lärdom

Svar på tråden Vad bör man veta/tänka på när man ansöker om enskild vårdnad?