• Zeo

Lön anges väll alltid före skatt eller?

I massor av trådar säger någon sin lön och det blir alltid frågor om lönen är efter eller före skatt?
    Men man pratar väll alltid om lön före skatt?
    När man disskuterar löner är det ju alltid före skatt. Annars blir det ju helt missvisande.
    Blir så irriterad på detta...

• Svar på tråden Lön anges väll alltid före skatt eller?
  • gormisen

Man talar alltid om löner före skatt dvs brutto.

• Jennie med ie
    Zeo skrev 2008-06-25 17:13:39 följande:
    I massor av trådar säger någon sin lön och det blir alltid frågor om lönen är efter eller före skatt?Men man pratar väll alltid om lön före skatt?När man disskuterar löner är det ju alltid före skatt. Annars blir det ju helt missvisande.Blir så irriterad på detta...
    Uppenbarligen inte alltid, jag har en viss trollbindande ekonomitråd i färskt minne....
  • Butterscotch
    gormisen skrev 2008-06-25 17:15:01 följande:
    Man talar alltid om löner före skatt dvs brutto.
    Håller med. Det blir ju jättemissvisande annars.

Men jag har noterat (bara på FL, inte ute i den verkliga världen) att många talar om lön efter skatt, så bevisligen måste man vara övertydlig i ts om man undrar över inkomster.

Dessutom talar man nästan alltid om månadslöner (eftersom det är vanligare än t ex tvåveckorslöner) men alltid är det någon som missuppfattar det också.
  • Nellee

Jag svarar innan skatt och blir lite förvirrad när andra svarar efter. Speciellt här när någon frågar, så svarar hälften innan skatt och hälften efter skatt.

• Zimlis

Japp generellt är det före skatt som gäller, men så ibland så kan man ju prata om vad man får _ut_ i lön och då är det ju efter skatt.

Som sagt man måste vara övertydlig

Svar på tråden Lön anges väll alltid före skatt eller?