Inlägg från: FH morkullan |Visa alla inlägg
  • FH morkullan

Fiskarhedenvillan, del 4

Svar på #2
    katt Tass:
    Min kompis fick brandkåren att använda hennes hus som övningshus -kostade inte dem ett dugg.. mer än transportera bort det som blev kvar.. och det var inte mycket.

Vi bygger en Morkulla - och än så länge så har endast det som har blivit fördyrande varit saker som säljaren "missat" att informera oss om...... så fråga fråga fråga och framför allt få det på pränt. Ställ alla frågor via mail eller brev och se till att få svaren på samma sätt så har ni något som bevisar det han lovat.

Vi är supernöjda med själva byggsatsen - allt har funnits och det som ev. varit sönder (ytterdörr karmen) byttes snabbt och lätt....
  • FH morkullan
    Svar på #133
    Hej
    Även vi betalade 15000 kr.. men det beror helt på hur mycket man har anmält till dem antar jag. Vi har haft schakt, grund, vvs, och hjälp med att resa huset (val 1-3). Hur har ni valt? och vad har ni anmält att vad var och en sak skall kosta? för det är ju en viss procent på produktionskostnaden av huset som de debiterar er för.
  • FH morkullan
    Svar på #145
    Hej
    Tänkte ge min åsikt till några här ovan ställda kommentarer / frågor....
    1) toan - det är väl bara toan på nedervåningen som skulle handikappsanpassas - detta för att en handikappad skall kunna bosätta sig på nedervåningen. Vi har inte haft några problem med vår toa i Morkullan som både är långsmal och liten... kanske beror på hur nitisk kommunen är.
    2) min byggentreprenör stod för att ta emot huset - självklarhet tyckte han och han samordnade också allt som gällde den biten och själva bygget - vi behövde omlastning så det var lite meck med den biten men det löste Morgans (som jag för övrigt kan varmt rekomendera). Han stod inte för sopor och containrar för det står tydligt i FHs åtagande per entreprenör att det gör de inte. Ej heller för presenning - men de kan man hyra billigt (gör vi) under byggtiden. Morgan har inte tagit betalt för ev. samordning.

Är det för sent att byta entreprenör för er?
    jag hoppas det löser sig för er.
    Kram Ina
    3)
  • FH morkullan
    Svar på #147
    Vi har totalt 4 entreprenader (om vi nu inte räknar schakt och grävning och gjutning) och de 4ra är bygg, el, omlastning och VVS. Dessa har Morgan helt och kollet pratat med och kollat med. Vi har lämnat numret till honom och han har i sin tur ringt dessa om han haft frågor gällande deras entreprenader - vi har dock endast valt att han skulle göra åtagande 1-3 och sedan tog vi över jobbet. Men allt som skedde under dessa 1-3 så skötte han. Och det är ju en del - var skall tex det reglas extra för rör - var skall det tas ur för rör/el osv osv....
    De såg även till att städa efter sig när de åkte efter deras åtaganden var klara - dock till anvisad plats från oss. Och de såg till att kontakta fiskarheden om det var något som var fel alt. andra leverantörer om något missades/skadats.

Sedan det där med bygggarantin.... tycker det är synd att ni skall stå för att entreprenören har anmärkningar - det får antingen han själv stå för alt er säljare fixa.... tycker man ju.

Sedan så är det ju tyvärr så att allt kostar olika beroende på var man bor/kontaktar... tex. KA har min kompis betalat 25000kr för - vi betalar 10 000.... så även det kan säkert skilja sig.

håller tummarna för att allt löser sig för er...
  • FH morkullan
    Svar på #262
    Hej
    Vi tog åtagande 1-3´... vi fick huset 28/5 och de började med en gång att bygga. De lämnade över huset till oss under midsommar helgen. De hade då haft ca 1 veckas ledighet under perioden. Så det tog nog ca 3 veckor effektiv tid för våra byggare att göra alla tre åtaganden....

kram Ina
Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4