Fiskarhedenvillan, del 4
Är det någon som har målat lister och takplankor själva? Gick det bra? Tog det lång tid? Vad kostade färgen? Var ni i vägen för snickarna? Finns det några praktiska problem? Kvistlackade ni?
Är det någon som har målat lister och takplankor själva? Gick det bra? Tog det lång tid? Vad kostade färgen? Var ni i vägen för snickarna? Finns det några praktiska problem? Kvistlackade ni?
Milla:
Smart idé att välja en färg med mer pigment i. Jag kan "ingenting" om färg, men blir färgen tjockare om det är mer pigment i? Har hört att det kan vara svårt att få ihop taket (plankorna ska tydligen gå i varandra) om man målar för tjockt med färgen.
Var ska ni lasera någonstans då? Varför behöver ni inte göra det i huset? Varför måste man stryka hela längden i ett tag? Är det ens möjligt, plankorna är väl långa? Kan man få tillräckligt med färg på penseln för att det ska räcka längs hela plankan?
Vad ni ska ni ha för färg på golvet/listerna? Vi tänkte först ett ljust golv, men har kommit på att det kanske blir tråkigt smutsigt.
Truffles: Precis sån info som jag är ute efter. Tack!
Och visst har jag fler frågor! *frågvis*
Vi har inget garage som vi kan stå i ... funderar på vad snickarna kan ha för åsikter om att vi vill stå i huset ... vi skulle iofs. kunna måla på helgerna. Det var inget ni tog upp med era snickare?
Hur kom det sig att ni köpte just golvlisterna färdigmålade? Är det färdigmålade materialet kvistlackat? Har för mig att man bara kan få taket laserat eller naturellt från FH. Någon som vet mer? Och hur är det med listerna, kan man få de vita från FH?
Om man kör på ett ofärgat kvistlack, hur många lager krävs det då på kvistarna?
Har jag förstått dig rätt att man med kvistlackeringen måste måla sammanlagt tre lager? Hur lång tid tog det för dig? Det låter jobbigt! =) Å andra sidan ska FH ha gott betalt för färdiglaserat (tak), vilket vi har kollat priset på. Och det var INTE kvistlackat så det blir väl jättefult om några år.
Är det lättare att måla taket plankvis före uppsättning? Är det någon som har målat lister och tak efter uppsättningen?
Hur mycket har er byggfelsförsäkring kostat? Vi fick en offert idag på över 57 000! Ska gå på 15 000 enligt produktionskalkylen.
Truffles:
Hur lång tid tar det att måla fyra buntar? Vi bor rätt långt från husbygget, så frågan är väl kanske om vi hinner ...
Någon som har målat taket när det redan var uppsatt? Har bara rollat släta tak i lägenheter tidigare, men trätak går väl inte att rolla, så det tar väl rätt lång tid?
Truffles: Och hur många buntar var det ungefär sammanlagt?
Så runt 150 timmars arbete då ... Tack!
*S* Jag räknade lite fort där. =)
Just när det är FH:s enplanshus med "citronfönster" fram så tycker jag det är så himla snyggt med rött! Det finns nån blogg med ett sånt hus och det är superfint.
Någon som minns vad er byggfelsförsäkring kostade/ska kosta?