Inlägg från: Alayah |Visa alla inlägg
  • Alayah

Fiskarhedenvillan, del 4

Hej alla Fiskarhedenbyggare!

Är ny på forumet och undrar om man kan hänga på er tråd.

Vi ska bygga ett Hägern och har byggstart vid årsskiftet. Känns väldigt långt borta just nu... men vi har en del att göra på tomten först.

Men jag längtar sååå mycket tills vi till slut får flytta in
    (även om det nog inte blir förrän nästa sommar)!!!

• Alayah

Tack tack!

Angående golv val, så ska vi faktiskt gå lite emot strömmen och inte välja ekparkett. Även om det är väldigt fint.

Vi ska ha målat massivt furugolv (vill inte ha obehanslad furu!). Svart (eller iallafall mörkt) på nedervåningen och grått på övre plan. Tror det kan bli fint. Vi har valt till högre takhöjd på nedre plan så jag tror det kan skapa en bra känsla med trägolvet.

Men klinkers blir det i badrum, tvättstuga och hall.

Men kanske att man ändrar sig innan man är klar... eller snarare så kommer man nog ändra sig på en massa saker innan det är klart...

• Alayah

Flaxa1: På övervåningen kommer vi ev. ha golvvärme (annars radiatorer) och då har man glespanel som man fäster det vattenburna golvvärmeplåtarna i. Sedan fäster man golvet i reglarna, som jag forstod det. Alltså ingen golvspån så man bygger inte så mycket på höjden. (Golvet är 25mm högt.)

På nedervåningen kan man antingen lägga golvet på spånskiva (tror jag det var, minns inte riktigt men min man har koll) och fästa i eller så finns det nått som heter elastilonmatta (som vi kommer köra på) som man lägger golvet på. Båda sätten gör att golvet kan röra sig.Här lägger vi ett golv som är 14mm och mattan är 3mm så då bygger vi inte på höjden heller.

Men det kommer antagligen att bli springor (vilket många parketter oxå kan få med varma golv) men jag är nog den enda, tror jag, som gillar att det är lite springor i massiva trägolv.

Det finns oxå obehandlade furugolv som är limmade som lamellparketter, i tre lager just för att passa på golvvärme.

Men vi får väl återkomma när vi har lagt golvet så ni får se resultatet, även om det kanske blir i maj eller nått.

Förlåt för det långa inlägget...

• Alayah
    Flaxa1 skrev 2008-08-25 20:10:45 följande:
    Ingen som har några kommentarer kring offerthanteringen?
    Måste bara säga att jag tycker det verkar helskumt. Vi har fått reda på vad i stort sett allt kostar genom vår säljare, alla tillägg och avdrag vad gäller alla ändringar vi gjort. Bla kaminmontering.

Offerter är ju till för att få ett kostnadsförslag innan man bestämmer sig! Stå på er och kräv en offert om ni ska anlita den personen. Han borde vara mån om sina kunder speciellt när det handlar om mycket pengar. Vill han ha jobbet så får han jobba på det.
  • Alayah

Vår försäljare ringde idag och berättade att vi kunde få husleveransen redan v. 47!!!! Så nu drar allt igång på riktigt.

Vi har även startat en blogg om nån är intresserad av att kolla hur det går. blandbarnochdammrattor.blogspot.com/

• Alayah
    Flaxa1 skrev 2008-08-27 14:24:59 följande:
    Alayah: Ja, det är ju så vi skulle önska att det var. Men vi har pratat med snickaren igen idag, ingen offert. Problemet är att vi är inmålade i ett hörn. Huset kommer ju om en månad och det tar sex månader att få tag på en ny entreprenör... Och de vet att utnyttja situationen.Säljaren tycker nu att vi kan samordna vårt bygge själva. Det vet han att vi inte kan, vi bor 8 mil från platsen, har småbarn och jobbar heltid, så det var ju ett skönt förslag att få.Ska kontakta huvudkontoret så får vi se om vi kan få någon hjälp där.Fick korrekta energiberäkningar idag dock, alltid nåt! =)
    Usch, jag lider med er! Förstår inte riktigt hur man som säljare kan släppa sina kunder på det där sättet. Har du kollat att söka efter andra entreprenörer via byggahus forumet? Kanske finns någon där som har nått förslag på entreprenörer. Hoppas att huvudkontoret kan hjälpa er, de borde ju vara måna om sina kunder även fast säljarna jobbar i egen regi.

Måste kännas så j...a tråkigt att behöva anlita en person som uppenbarligen inte gillar en för att genomföra sitt drömprojekt. Då måste man ju gå med ont i magen hela tiden för att man inte kan lita på personen i fråga.

Önskar att jag kunde hjälpa er på nått sätt. Typ trolla fram en snickare ur en hatt...
  • Alayah

Nanna 79 skrev 2008-09-01 13:16:12 följande:

Jodå, de skulle ha varit målade! Skönt att det inte var vi som fattat fel...
    Vi fick besked om att taklisterna alltid var omålade pga att vissa vill lasera taket och andra måla osv och då vill ha listerna i samma nyans som taket. Vi ville ha målade taklister men det gick inte enligt vår säljare. Men nu ska vi ju ändå sprutmåla taket så då tar vi listerna i samma veva.

Kul att höra att det går framåt med byggena! Vi längtar tills vi är i gång på riktigt. Men veckorna rinner iväg rätt fort nu när jobb och skolor och dagis är igång igen. Så snart är det vår tur oxå...
  • Alayah

Nanna 79 skrev 2008-09-01 20:26:32 följande:

Jo, jag vet att taklisterna egentligen ska levereras omålade MEN vi fick igenom att få både dem och taket målat i vitt. Säljaren ringde chefen? när vi var där och då blev vi lovade att få det målat (har för mig att det kostade 26000 kr för 225 kvm tak). Han sa att det tillvalet kommer att komma så småning om.
    Åhh, vilken himla tur (eller kanske snarare skicklighet) ni har som får både taket och listerna målade utan extra kostnad. Tycker allt kostar extra just nu...
  • Alayah

Nanna 79 skrev 2008-09-01 21:32:05 följande:

Skrev nog otydligt... vi HAR betalt 26000 för att få det målat. Men var glada att vi kunde få välja det då vi saknar tiden att måla.
    Aha, då förstår jag.
    Det är nog jag som är lite trött... Men vad jag har förstått så lyckas folk få både det ena och andra billigare eller gratis så därför trodde jag att ni hade lyckats få till en riktigt bra deal på målningen.
    Jag har inte riktigt fattat hur man lyckas pruta på huset... kanske är en konst jag borde öva på.
  • Alayah

Hej allihopa!

Tänkte kolla med er som har lite koll, hur lång tid åtagande 1-3 beräknas ta. Så man kan börja planera upplägget för vårt eget arbete.

• Alayah

Tack för svaren!

Busungens mamma: Då hoppas vi på bra väder åt er!

Ina: Vad snabba dina snickare var!! Jag hoppas att våra blir lika snabba...

Får se när vi kan ta över och börja bygga. Det ska bli så kul! Men säkerligen väldigt jobbigt oxå.

Ha en trevlig kväll!

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4