Inlägg från: Flaxa1 |Visa alla inlägg
  • Flaxa1

Fiskarhedenvillan, del 4

På vår prod.kalkyl står det oxå 15.000. Men vi har fått en offert på nästan 60 000. Vår säljare håller på att reda ut vad som har hänt. Enerverande att det ska ta sån tid!

Vi ska ha byggsamråd imorgon, nåt ni kan rekommendera att man tänker på?

• Flaxa1

Det är vår säljare som har fyllt i offertansökan åt oss. Det enda vi ska göra själva är lägga in golven och måla fasaden. Men när vi fick prod.kalkylen så sa vi till säljaren att vi inte tänkte göra nåt alls, så jag tycker det borde stämma.

• Flaxa1

Busungens mamma:
    Det gick väl sådär. Både KA och kommunrepresentanten hade en hel del kritik mot vår entreprenör och vår säljare. T.ex. så beror vår höga premie för byggfelsförsäkringen på att entreprenören hade två anmärkningar hos bolagsverket. Dåligt av vår säljare att inte veta/tala om för oss att det skulle bli så här.

Vi har vetat om anmärkningarna ett tag eftersom vi kollat upp byggaren på bl.a. Bolagsverket, Skatteverket osv., alltså ingen info som säljaren eller byggaren bidrog med frivilligt. Hoppades väl att vi skulle vara slarviga och inte kolla upp detta själva.

Hur som helst blev vi när vi konfronterade säljaren med de här uppgifterna försäkrade om att det inte skulle bli några problem (+ att vi på inrådan av vår bank begärde att få en bankgaranti på hans jobb). Det här är en entreprenör som vår säljare rekommenderat så jag tycker det är skitdåligt, rent ut sagt (även om han, som hans referenser säger, är jätteduktig på att bygga).

Den här byggaren vill dessutom ha dubbelt så mkt betalt för samordningen som vad som tydligen (enligt vår KA iaf) är standard. + att han inte vill stå för varken sophämtning/containrar, presenningar eller tyckte att det var hans jobb att ta emot hussatsen ... Säljaren har dock sett till att han ska fixa allt det utom sophämtning/containrar. Hur har era entreprenörer gjort??

Dessutom var badrummet på bottenplanet för litet, aldrig att kommunen godkänner det. Och vi har stångat pannan blodig med att försöka få säljaren att fatta det. "För de har byggt över 100 Doppingen tidigare och det har aldrig varit något problem.". Fast redan dagen därpå lät det från samma gubbe: "Kommunen har anmärkt på ett av våra badrum tidigare men när de väl hade tittat på det en gång till så gick det igenom. Så det kommer inte att bli några problem."

Och han på FH:s centralkontor som är ansvarig för omritningar har semester tills på måndag så nu tar det typ en vecka till innan vi vet vad som kommer att hända. Känns som att ännu fler byggstartsförseningar hänger i luften ...

Jag blir så himla, himla trött!

• Flaxa1

lollo83:

Det finns lagar på hur små badrum får vara för att man ska kunna handikappanpassa dem vid behov. Man måste kunna få in en rullstol och en medhjälpare och kunna svänga runt rullstolen. Det är en cirkel med en särskild diameter som måste få plats mellan väggar och t.ex. toastol, handfat osv. Och den får inte plats i lilla badrummet i Doppingen. Den här lagen gäller över hela Sverige och är till för att kommunen inte ska behöva lägga ut hundratusentals kronor på handikappanpassning av ert badrum om ni blir handikappade.

Tycker det är skitdåligt av FH att sälja hus med olagliga badrum!!

• Flaxa1

Jag menar, hur man kan rita och sälja hus som strider mot en lag som har funnit "i många år" (enligt handläggaren på kommunen)??

• Flaxa1

Jag har inte de exakta måtten så här på rak arm, men enligt kommunens handläggare var det såpass mkt för litet att det inte fanns en chans att få det godkänt ... Vi ifrågasatte ju det här väldigt mkt som sagt, tyckte det var hur mysko som helst men handläggarens förklaring var bara att om det här badrummet har blivit godkänt nånstans så har den handläggaren gjort fel. Han visade oss reglerna och förklarade principerna och visade skriftliga riktlinjer och bilder som han var tvungen att följa.

• Flaxa1

FH morkullan: Menar du att din snickare ringer alla övriga entreprenörer och ser till att de kommer och gör sitt jobb i tid, och det gratis? Det låter ju jättebra isf.

lollo83: Jag vet inte vad jag ska tro om toan, både KA och handläggaren är helt säkra på sin sak. Och så är även säljaren ... Men jag uppdaterar här när jag vet mer.

Förhoppningsvis löser det sig med byggfelsförsäkringen oxå, FH och byggaren tittar på det och säger att det kommer att lösa sig.

• Flaxa1

Det där med handläggningen av byggfelsförsäkringen är ett stort orosmoment för oss också. Vår byggstart är beräknad till v. 34 och då måste vi ha en gällande försäkring ...

• Flaxa1

Busungens mamma:
    Schaktning och grundläggning skulle börjat v. 31. Sen blev det uppskjutet till v. 34, och det lär bli uppskjutet igen.

Även grunden ska omfattas av byggfelsförsäkringen och med tanke på att det tar ungefär en månad att få försäkringen och det är v. 32 nästa vecka så lär schaktningen och grunden bli uppskjuten.

En annan sak som jag inte fattar riktigt är om övriga entreprenörer verkligen bara kan flytta fram saker så här. Jag menar vad är det som säger att de är lediga när de väl blir deras tur? Och då kanske allting blir uppskjutet ännu mera? Krångligt.

Hur lång tid har schaktning och grundläggning tagit för er?

• Flaxa1

Senaste nytt om vårt badrum.

Kommunen står på sig och FH har tagit fram nya ritningar. Dock tycker vår säljare att det är märkligt att det här inte kommenterades när bygglovet utfärdades. Våra ritningar har ju faktiskt godkänts en gång. Så vi ringde vår KA. Men han menar på att vid bygglovsprövningen så görs bara en grov koll, finliret kommer först vid byggsamrådet.

Hur som helst ska säljaren göra en sista ansträngning å våra vägnar på måndag. Hopppas, hoppas, för jag tycker tvättstugan blir förstörd med omritningen. För er som vet hur Doppingen ser ut inuti, så är det tänkt att det hörnet som är infällt i badrummet ska fällas ut.

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4