Inlägg från: Truffles |Visa alla inlägg
  • Truffles

Fiskarhedenvillan, del 4

Gnista skrev 2008-07-12 22:16:29 följande:
    Hoppar in här om det är ok! Vi funderar starkt på Tranan, har ett läskigt och supersunkigt (porslinet på toan är orginal!) mexitegelhus från 70-talet nu och har inte lust att renovera...vi har alltså grunden klar och tänker ändra en del i inredningen också.Ni som redan har FH-hus, är ni nöjda med standarden vad det gäler typ innerdörrar mm? Elller har dom känts "billiga"?
    Nu har vi inte fått upp innerdörrarna än men känt på dem på Fiskarhedenvillankontoret. Tycker överlag att jag är nöjd med standarden och snickarfirman vi har tycker att det är jättebra, rejäla, hus.

Hur menar du att ni har grunden klar, tänker ni riva huset ni har nu och bygga på den grunden? Fundersam
  • Truffles
    Nanna 79 skrev 2008-07-14 17:04:41 följande:
    Jag tycker att den är intressant. Ska man bygga ett Domherren är det ju toppen att kunna titta steg för steg på ert bygge och se vilka val ni gjort. Tror förresten att de knoppar/handtag som ni beställt kommer passa jättebra.
    Vad gullig du är. Jag har blivit sååå himla velig. Ingenting känns det som att jag är säker på längre. Dock har jag nog hållit kvar vid de ursprungliga tankegångarna och håller tummarna för att jag (vi) ska bli riktigt nöjda med allt då det är klart.
  • Truffles
    Nanna 79 skrev 2008-07-14 19:46:34 följande:
    Det är ju så avgörande med alla val som man ska göra! Känner lite så med våra kommande badrum. Vill ju inte ha klinkers på golven i badrummen och är lite rädd att det kommer bli "fult" med våtrumsmatta samtidigt som jag inte vill ha något annat heller. Hmm...tror ändå det är bra som du säger att köra så mycket som möjligt på ursprungsidéerna. Man blir så förvirrad under resans gång!
    Har också funderat på våtrumsmatta och det kanske är bättre? Varför har ni bestämt er för matta?

Kolla i det här galleriet vilken fin matta de just lagt in i sitt badrum de håller på och renoverar. http://www.familjeliv.se/hem/mimmi006/galleri.php 

Ska ni ha kakel på alla väggar?
    Funderade från början på att ha målade väggar med kakel i dusch o s v. ( www.familjeliv.se/Forum-5-87/m26162459.html ) 
  • Truffles
    fullt hus skrev 2008-07-16 12:56:29 följande:
    Ni har kommit långt märker jag när jag läser vad ni håller på med. Skoj!
    Jodå, med tanke på att huset "bara" levererades för knappa åtta veckor sedan så. Men det är ju sååå mycket kvar och det mesta kommer framöver att ligga på oss själva...

Golv och klinker räknar vi dock inte med att det blir aktuellt förrän ca vecka 35-36 men å andra sidan hoppas vi på att så mycket annat ska vara klart då att det i stort skulle kunna vara det vi får gå och vänta på...

Tror vår försäljare sa att vi skulle räkna med ca 20 veckors byggtid och det är ju alltså vecka 40, första veckan i oktober.

www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com
  • Truffles
    Nanna 79 skrev 2008-07-16 19:42:45 följande:
    Tittar in från BB och berättar att lille Olle kommit ut  
      Grattis till en liten pojk!  
  • Truffles
    suzziluzen skrev 2008-07-17 15:13:33 följande:
    s96.photobucket.com/albums/l162/Modigsvillan/Altanbygget går framåt! Snart så är vi klara med räcket och sen är det "kjolen" och trappan kvar! Är så skönt att sitta där ute nu. Och imorgon åker vi troligtvis och köper möbler!
    Underbart! Hoppas vi också är på väg mot en altan nästa år vid den här tiden...
  • Truffles
    Tilcha skrev 2008-07-16 23:49:17 följande:
    Måste man skaffa hantverkare å allt sånt själv när man ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan eller kan man få det nyckelfärdigt?
    Busungens mamma skrev 2008-07-17 00:07:10 följande:
    FH har hantverkare som de samarbetar med och på så vis kan det köpas nyckelfärdigt
    Nane skrev 2008-07-17 21:18:55 följande:
    Det är utan hantverkare. Det omfattar enbart materialet.
    Panictjej, I vårt område hade tyvärr inte FH entreprenörer inom alla områden så vi har fått trixa en hel del med olika hantverkare på egen hand. Och även om man anlitar alla FHs samarbetsentreprenörer så blir det en hel del att hålla i, jämfört med ett hus som man verkligen får nyckeln i handen på då det är färdigt.

Det omfattar som sagt bara material och ingen montering. Dock är det en hel del material som inte är med i hussatsen. Badrumsinredningar, golv, kakel/klinker alternativt våtrumsmattor, färg, tapeter, el, rörmokeri och säkert många andra saker som jag inte kommit ihåg här.

Ta kontakt med en säljare för FH så hjälper de dig att ta fram siffror som kan komma att överensstämma bättre med vad ni kan räkna med för ett komplett och uppbyggt hus.
  • Truffles

Flaxa, vi ska måla takpanelen heltäckande vit.

Jag stod i garaget och målade 4 buntar panel åt gången så jag var inte i vägen för snickarna. Vår snickarboss sa åt mig direkt då jag började att vara noga med att inte måla för tjockt lager för om det skulle bli problem att få upp det så skulle vi få göra det själva.

Först kvistlackade jag vilket jag rekommenderar att du gör även om du köper en lasyr med mer pigment i, jag har nämligen hela min mammas hus som avskräckande exempel. De har jättefin takpanel, innerdörrar, dörr-och fönsterfoder, MEN, de har gula kvistmärken precis överallt genom lasyren! 

Taklisterna kommer jag också att måla heltäckande vita på bockar före uppsättningen. Golvlisterna köpte vi faktiskt vita, de har anlänt bygget färdigkapade och numrerade för varje rum. En rejäl tidsåtsparing.   (Vilket känns bra efter att jag sett hur mycket spillbitar det blev).

Jag använde ett färgat kvistlack från min lokala färgaffär (Beckers nya hem) skulle dock rekommendera dig att istället köpa ett ofärgat då det blir lättare att täcka fläckarna vid målningen med detta men istället behövdes det bara ett lager kvistlack av modellen jag använde mig av...

Därefter köpte jag deras häftgrundfärg (olja) den kallas för "greppen" och fanns i 10 litersburkar. Efter att du kvistlackat är det nämligen bra att ha en oljefärg direkt på för då hjälper även den till att hålla kvistfläckar i schack.

Därefter har jag, för att jag vill ha ett halvblankt tak i gammaldags stil, valt en råvit Aqua lackfärg "Elegant", den finns tyvärr dock bara i trelitersburkar så jag kommer nog att få handla några fler, har handlat fyra än så länge. Att jag väljer att lägga vatten på oljegreppen är att den vita lackfärgen inte gulnar på samma sätt som vit oljefärg gör. 

Men vill du ha ett modernt matt tak så kan du istället bara måla med greppen hela tiden, tror dock att du iallafall behöver måla två lager efter att du grundat för att få ett jämnt och oflammigt resultat.

Man kan alltså blanda olja och vatten så länge oljan är den som ligger i botten!

10 l grepp kostar strax under 1000 och 3 l lackfärg kostar strax under 500.

Hör av dig igen om det är något om vår målning jag glömt berätta trots denna roman.

www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com   

• Truffles
    Busungens mamma skrev 2008-07-20 00:00:23 följande:
    TrufflesVar inne och kikade på er hemsida.Snart har ni verkligen ett hus att bo i, känns det inte lite skumt efter alla turer ni har varit med om? Att det verkligen blir ett hus till slut?Det ser förresten superbra ut
    Det känns konstigt men på att jättebra sätt! Ska säga upp lägenheten i dagarna, vi har dragit på att göra det men nu känns det som att det måste göras... Hemlis

Kul att du tycker om våra val, tror nog att det ska bli rätt för oss, även fast inte alla beslut om t ex badrummen är fastslagna ännu...
Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4