Inlägg från: lollsanT |Visa alla inlägg
  • lollsanT

Fiskarhedenvillan, del 4

Busungens mamma skrev 2008-07-09 13:43:09 följande:

Okej, som vanligt är det massa saker som ska klaffa och oftast sådant som man inte kan påverka själv...Nästa jul kommer ni garanterat vara färdiga När vi beställde huset i februari så trodde vi att vi ska kunna flytta in till jul med marginal, men som det ser ut nu så känns det inte lika troligt längre...Eftersom vi inte har levernas förrän vecka 40. Det skulle betyda att vi har ganska exakt 3 månader på oss att bli inflyttningsklara. Vad jag har förstått på de som bygger själva så bör man räkna med 4 månader, men jag vet inte riktigt...sambon sparar lite semester som han ska kunna ta till hösten/vintern för att kunna jobba på så bra som möjligt med huset.Har ni något boende idag som ni ska sälja innan? eller bor ni i hyres?Undrar när vi kan säga upp våran marklägenhet? Det är ju 3 månader i förväg som gäller.
    Ja, det tar väl ungefär 5 dagar med stomresning om man tar det alternativet. Sen är det bara jobba på som satan Vi har ett gäng kompisar här som kommer att måla - vi har lockat dem med öl och kött *hehe*
    2 jobbarkompisar till maken har redan sagt att de kommer och bygger om vi vill och sedan kommer mamma och hennes man upp.
    Men vi har nog räknat med 5 månader för säkerhetsskull.
    Har en hyreslägenhet idag. Ska bli såååå skönt att flytta från den (vi älskar inte direkt våra grannar).
    Jag tror att vi kör på en månad, ser hur mycket vi hinner och känns det som att det går bra så säger vi upp lägenheten. I värsta fall får man väl campa sista tiden
  • lollsanT

Busungens mamma skrev 2008-07-09 14:24:12 följande:

Vi har ju valt att köpa steg 1 så byggarna kommer den tisdagen som vi får husleveransen och de räknar med att vara färdiga på fredagen.Vi har också turen att ha en del "bra att ha husbyggarsläktingar"Det finns både snickare, rörmokare och en del som helt enkelt kan sånt här med att bygga och greja. Det är bra Det mesta kommer väl sambon och hans pappa att göra. Något som är skönt är att vi bara bor cirka 100 meter från tomten idag, så det blir ju inga resor fram och tillbaka, det känns som ett stort plus
    Ah, fusk ju!! själva bor vi på andra sidan av stan mot där tomten ligger.
    Maken kommer få längre till jobbet, nu har han 500m och han kommer få 7km sen *moahaha* kommer han få gå upp lite tidigare oxå

Hoppas ni får huset klart snabbt!!! Så får du lägga upp massor med bilder under tiden så man får suga åt sig idéer
  • lollsanT

tjohoo tomten ska avstyckas redan på tisdag!!! det tog en dryg vecka från det att kommunen beslutade att man får bygga på den tills avstyckningen blir klar!!! Tänk om man alltid kunde ha sån tur i allt...

• lollsanT
    Truffles skrev 2008-07-12 17:16:30 följande:
    Lollo83. EN vecka!? Ja, det är väl bara att gratulera. Det kan (vilket jag alltså vet av erfarenhet) ta betyyyydligt längre tid.
    Jo jag vet, de sa upp till 4 månader och hade vi otur kunde det ta ännu längre tid iom semestertid. Tyvärr så har vi otur med annat istället
  • lollsanT

Igår var vi och beställde duschväggarna som vi ska ha nere i duschrummet. Hafa har 20% rabatt på hela sortimentet så vi passade på. Nu har vi duschväggar och tapet till hallen så vi närmar oss

• lollsanT

Flaxa1

Varför anses badrummet nere för litet? Nu blir jag lite orolig att det ska anmärkas på det för oss oxå =(

Hoppas det löser sig med allt för er!

• lollsanT

Trodde inte att det fanns såna regler. Det är ju väldigt många husförsäljare som har pyttebadrum.
    Hur litet är det?

• lollsanT

Skumt! Har kollat massor med hus och de flesta badrum på bottenvåningen ligger runt 3,5-4kvm. Då är det vid nybyggnation så det verkar kontigt att i stort sett alla hustillverkare skulle gå emot nån lag och dessutom få det godkänt...

• lollsanT

Flaxa

Ska ni göra så eller vill kommunen att ni ska göra det. Har nämligen redan pratat med maken om att "fälla" ut hörnet men han tyckte det var onödigt.
    Tror ni att det kan bli annorlunda om man har duschdörrar man kan fälla in helt i hörnet?

• lollsanT

Flaxa

Har bara sett Svanen irl men jag kan tänka mig att det blir bättre som det är ritat från början. Förhoppningsvis så är de inte så griniga här. Jag hoppas att de slutar bråka med er nån gång!

• lollsanT

Här blir det nog ingen gjutning av grund i år. Ena grannen har ju överklagat och igår skulle de haft sammanträde på kommunen men tydligen så är detta ärende lämnat till en jurist. Nu hade bonden vi ska köpa av på sig till 5 september att lämna in synpunkter men det har han redan gjort så nu skulle han ringa och tjata på dem igen. Nu kan vi få vänta upp emot 4 månader innan detta beslut är taget

Dessutom så väntar vi fortfarande på våra duschväggar från K-rauta eftersom Hafa har skickat fel reservdelar flera gånger. Dålig dock av K-rauta att inte höra av sig och berätta varför vi har fått vänta så här länge.

Hoppas detta är över snart!!

• lollsanT

Nu var det länge sedan jag skrev här. Vi väntar fortfarande besked från Länsstyrelsen om det blir godkänt nu ändå efter överklagan. Var ut till tomten och tittade igår då Telia har varit dit och grävt ner teleledningen som gick över ena tomten.
    Marken ser bra ut så förhoppningsvis är det bara matjord som kommer behöva fyllas på med sen.
    Däremot så blir vi lite förbannade på de som har överklagat. Inte nog med att de har överklagat (enbart för att dra ut på tiden för de har sagt själva att de vet att de inte har något att komma med) utan de beter sig som barnungar! De vägrade prata med maken förut när han försökte presentera sig och nu har de även varit och ryckt upp ena tomtpinnen som lantmäteriet har satt ut och BRYTIT SÖNDER DEN i smådelar och slängt i en hög!!!
    Jo, jag vet att de är förbannade för att de inte fick köpa tomten (de erbjöd 50.000:- för 4000kvm hett eftertraktad tomt) och kommer dessutom förlora sin ena uteplats som de har anlagt på privat mark (utan lov från markägaren) men man kan väl ändå bete sig som en vuxen? *morr*

• lollsanT

Vad många vi börjar bli

Ni som har byggt/ska bygga doppingen - har ni tagit bort väggen mellan köket och vardagsrummet? Hur hade ni då tänkt lösa det med möblering och ev. braskamin? Vi sitter och velar om vi ska ha braskamin nu men vet inte hur man smidigast löser det då.
    Har ni några ritningar på husen som man kan få kika på? *ler stort*

• lollsanT

Flaxa

Tack! Vi hade inte tänkt att vardagsrummet skulle bli mindre som det är gjort där. Får se hur det blir. Ska åka och kika på ett Doppingen på husvisningarna nu i oktober iaf

• lollsanT

Liz

Jo jag tror att jag förstår Vad kostade det för er att få det omritat så?

Flaxa

Ah ok. Vi vill båda två ha öppen planlösning men man vill ju veta att man kan möblera ordentligt. Men jag tror att jag kanska börjar få till det... frågan är ju vad kostnade blir :(

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4