-
Precis så sa min sambo också om plattan. Nu är det bara att vänta på leveransen. Spännande nu!Flaxa1 skrev 2008-08-17 20:57:21 följande:Tackar! Lääängtar tills vår platta ligger på marken! Känns som att bara plattan ligger där (och all schaktning och där till hörande ev. problem) är ur vägen så kan man börja andas ut!
-
En fråga: Är ytterpanelen med i första leveransen? Någon som vet?
-
Truffles- Åh, vad bra att den var med i första- då borde vår också vara det! Hur många lastbilar var det som kom första dagen? Kommer det fler under veckan? Nu är det ju olika hus iof, men nyfiken ändå! Det är ju så nära nu :) Inboxat dig!
-
Tack, då vet vi på ett ungefär hur det kommer bli för oss.
-
Vi ska också ha ekparkett i hela huset förutom vid entren, tvättstugan och badrummen förstås då.
Busungensmamma- Visst är det svårt? Det är ju ingenting man ändrar direkt om man inte blir nöjd heller...Tror vi bestämt oss för vita stora rektangulära kakel på väggarna, brun våtrumsmatta på golvet och mörkbruna badrumsmöbler. Haha vad fult det lät när jag skrev det! Ser fint ut i mitt huvud när jag tänker på det iafVad tycker ni om? Vad funderar ni på?
-
Svårt men jag skulle nog måla väggarna vita till det som du beskrev. Skönt det ska bli sen när allt är klart ;)Busungens mamma skrev 2008-08-21 11:46:42 följande:Ja, det är verkligen skitsvårt...Vi vill ha vita möbler, antagligen blir det beige klinker på golven.Funderar på att ha beige, brun och vitt kakel ovanför badkar och i duschhörna, samt ovanför tvättställskommod.Sedan kanske man skulle måla resten av väggarna vita? eller ljust, ljust beige?Eller också vit panel?Vad tycker ni?Lilla badrummet behöver inte vara samma...Varför blir det så mycket? Förstår inte? Ska ni göra mycket på huset själva?Flaxa1 skrev 2008-08-21 12:01:10 följande:Ny offert på byggfelsförsäkring idag. 35 257 kr!Många funderingar nu. Känns som det är läge för Lozec ...
-
Ok, ja det låter ju som att ni borde hitta en annan! Surt!Flaxa1 skrev 2008-08-21 21:16:26 följande:Vår försäkring blir dyr för att byggaren har anmärkningar hos Kronofogden. Han har försökt går runt detta på olika sätt men det funkade inte så bra.Det är så mkt krångel så helst skulle jag bara vilja ha en ny entreprenör, en som man känner att man kan lita på. Om någon har ett tips på en sådan i norra Halland som kan rycka in med kort varsel så tipsa mig gärna!Vi har så dåligt med tid nu (säljarens fel som har förhalat hela tiden och försäkrat att det inte skulle bli nåååågra problem aaaalls) så frågan är om vi inte måste skjuta på allt ett halvår till. Men det låter som en dyr lösning.
Vi var på byggsamrådsmöte (visst heter det så?) idag. I sista sekunden eftersom första leveransen kommer på måndag! -
Hör med den snickaren om han kan betala mellanskillnaden i er försäkring? Det är ju ändå hans fel att den blir dyr. Har hört om en annan som gjort så eftersom den också hade betalningsanmärkning.Flaxa1 skrev 2008-08-23 20:01:26 följande:Enda anledningen att byggfelsförsäkringen var dyr är snickarens anmärkningar. 17 000 skulle den kosta annars.Ingen som kan tipsa om någon snickare/byggföretag i Halland-/Göteborgstrakten som är dukig och sugen på jobb? Brunt/vitt/beigt är skitsnyggt!
-
Sambon säger att färdigställandeskyddet ingår i byggfelsförsäkringen. Funderar ni på att inte ta den? Det måste man väl?Flaxa1 skrev 2008-08-23 11:03:42 följande:Nu har kommunen godkänt vårt badrum. Vi skickade ju in nya ritningar från FH som skulle visa att det visste följde reglerna och vips, bara så där, så blev det godkänt. Fast vi måste "hålla noggrann koll på snickarna att det verkligen håller måtten i slutändan".Suck. Att man inte ska kunna lita på att någon vet vad de pratar om. Särskilt när de är HELT SÄKRA UTAN NÅGRA SOM HELST TVIVEL OCH DET FINNS INGET SÄTT ATT KOMMA UNDAN REGLERNA PÅ. Kommunen kräver även färdigställandeskydd. Hur är det hos er? Tre gånger har jag pratat med kommunen om det här och alla tre gångerna har de varit mkt tydliga med att det krävs en av två saker: antingen en färdigställandeförsäkring (dyrt och liten nytta) eller en bankgaranti på arbetet. Men snickaren och säljaren säger att det inte har krävts på något av deras andra byggen p.g.a. att man alltid betalar i efterskott med FH. Ska förstås ringa en fjärde gång och fråga om det stämmer, men nog tycker man att kommunen borde kunna nämna det?? Det är inte som att det är första gången det byggs en FH-villa i kommunen precis, och så unika kan väl dessutom inte FH:s regler vara??
-
Ok, vi har bara byggfelsförsäkringen och en brand- o stöldförsäkring på huset. Tycker det är konstigt med den där byggfelsförsäkringen att man måste ha den, men den gäller ju ändå inte på det man gör själv och vi ska ju göra det mesta själva. Bortkastade pengar.Flaxa1 skrev 2008-08-23 22:08:54 följande:Byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring är två olika saker. Det är möjligt att det ingår någon typ av färdigställandeskydd i byggfelsförsäkringen, men den försäkringen är det typ aldrig någon som har fått ut något på (en ökänd och mkt märklig försäkring eftersom den är obligatorisk), så därför är det inte en försäkring man kan förlita sig på. Om jag minns rätt så fungerar färdigställandeförsäkringen (köps på samma ställe som byggfelsförsäkringen) så att den kostar typ 15-20 000 och så kan man bara få ut 10 % av försäkringssumman (för att färdigställa sitt hus om det händer något som förhindrar att entreprenöre slutför jobbet).