Inlägg från: Flaxa1 |Visa alla inlägg
  • Flaxa1

Fiskarhedenvillan, del 4

lollo83:
    Kommunen har inga åsikter om HUR vi åstadkommer förändringen, de kräver bara att badrummet håller vissa mått. Utfällningen av hörnet är ett förslag från FH och det är väl svårt att lösa det på nåt annat sätt. Det spelade ingen roll om vi satte in duschdörrar som skulle fällas in, min sambo tog upp det på samrådet.

Idag har vår säljare varit i kontakt med arkitekten som har ritat Doppingen och denne säger att huset absolut uppfyller kraven i lagen. Så han ska ta fram en A-ritning (?) som ska skickas till kommunen där man då ska kunna se att rummet uppfyller alla krav. Vi hoppas jättemkt på detta nu, vill inte fälla ut hörnet!

Har ni sett huset irl förresten? Jag tänkte oxå att man skulle kunna fälla ut hörnet när jag såg ritningen. Men när vi såg huset irl så förstod jag precis poängen med det där invikta hörnet. Det lilla extra utrymmet behövs inte i badrummet, men däremot gör det klädvården mkt öppnare, särskilt när man går in genom dörren från hallen.

• Flaxa1

Vi för vår del vääääntar. Det går så segt för det är flera olika saker som har hängt upp sig.

• Flaxa1

Nanna 79: Vi väntar på byggfelsförsäkringen och gubben som ska borra efter vatten. Det krävs vatten för vattning av plattan och han har skjutit upp det flera gånger nu.

• Flaxa1

Tackar! Lääängtar tills vår platta ligger på marken! Känns som att bara plattan ligger där (och all schaktning och där till hörande ev. problem) är ur vägen så kan man börja andas ut!

• Flaxa1

Ny offert på byggfelsförsäkring idag. 35 257 kr!

Många funderingar nu. Känns som det är läge för Lozec ...

• Flaxa1

Alayah: Hur kommer det massiva furugolvet att funka med golvvärmen?

• Flaxa1

*svär*

Jag skrev ett jättelångt inlägg för en stund sedan och när jag skulle skicka det så slutade sidan att funka. *muttrar*

• Flaxa1

Vår försäkring blir dyr för att byggaren har anmärkningar hos Kronofogden. Han har försökt går runt detta på olika sätt men det funkade inte så bra.

Det är så mkt krångel så helst skulle jag bara vilja ha en ny entreprenör, en som man känner att man kan lita på. Om någon har ett tips på en sådan i norra Halland som kan rycka in med kort varsel så tipsa mig gärna!

Vi har så dåligt med tid nu (säljarens fel som har förhalat hela tiden och försäkrat att det inte skulle bli nåååågra problem aaaalls) så frågan är om vi inte måste skjuta på allt ett halvår till. Men det låter som en dyr lösning.

• Flaxa1

Nu har kommunen godkänt vårt badrum. Vi skickade ju in nya ritningar från FH som skulle visa att det visste följde reglerna och vips, bara så där, så blev det godkänt. Fast vi måste "hålla noggrann koll på snickarna att det verkligen håller måtten i slutändan".

Suck. Att man inte ska kunna lita på att någon vet vad de pratar om. Särskilt när de är HELT SÄKRA UTAN NÅGRA SOM HELST TVIVEL OCH DET FINNS INGET SÄTT ATT KOMMA UNDAN REGLERNA PÅ.

Kommunen kräver även färdigställandeskydd. Hur är det hos er? Tre gånger har jag pratat med kommunen om det här och alla tre gångerna har de varit mkt tydliga med att det krävs en av två saker: antingen en färdigställandeförsäkring (dyrt och liten nytta) eller en bankgaranti på arbetet.

Men snickaren och säljaren säger att det inte har krävts på något av deras andra byggen p.g.a. att man alltid betalar i efterskott med FH. Ska förstås ringa en fjärde gång och fråga om det stämmer, men nog tycker man att kommunen borde kunna nämna det?? Det är inte som att det är första gången det byggs en FH-villa i kommunen precis, och så unika kan väl dessutom inte FH:s regler vara??

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4