Inlägg från: Truffles |Visa alla inlägg
  • Truffles

Fiskarhedenvillan, del 4

Alayah skrev 2008-08-21 14:50:30 följande:
    Flaxa1: På övervåningen kommer vi ev. ha golvvärme (annars radiatorer) och då har man glespanel som man fäster det vattenburna golvvärmeplåtarna i. Sedan fäster man golvet i reglarna, som jag forstod det. Alltså ingen golvspån så man bygger inte så mycket på höjden. (Golvet är 25mm högt.) På nedervåningen kan man antingen lägga golvet på spånskiva (tror jag det var, minns inte riktigt men min man har koll) och fästa i eller så finns det nått som heter elastilonmatta (som vi kommer köra på) som man lägger golvet på. Båda sätten gör att golvet kan röra sig.Här lägger vi ett golv som är 14mm och mattan är 3mm så då bygger vi inte på höjden heller.Men det kommer antagligen att bli springor (vilket många parketter oxå kan få med varma golv) men jag är nog den enda, tror jag, som gillar att det är lite springor i massiva trägolv.Det finns oxå obehandlade furugolv som är limmade som lamellparketter, i tre lager just för att passa på golvvärme.Men vi får väl återkomma när vi har lagt golvet så ni får se resultatet, även om det kanske blir i maj eller nått.Förlåt för det långa inlägget...

Nejdå, du är inte ensam. Skulle älska ett målat massivt trägolv men maken är inte inne på samma linje och man kan väl inte få igenom allt... Välkommen också till tråden.

Flaxa, finns det inte någon annan entreprenör som kan göra jobbet lika bra men som skulle ge en billigare försäkring?

Någon som har lust och ge mig tankar och synpunkter på tvättstugan och badrum i bloggen?  www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com

Har funderat på om jag i det stora badrummet istället skulle sätta in två högskåp mellan dörren och toaletten för att istället ställa in ett "sminkbord" efter långväggen till flickorna...

Vi har bara häromdagen beslutat att vi inte ska ha kakel i hela stora badrummet utan istället måla eller möjligtvis också väv om det behövs. Glad för det då jag älskar intrycket jag fått från Dansanis Lunaserie som i broschyren visas utan så mycket kakel. http://www.dansani.se/Default.aspx?ID=6910

Den lilla toaletten funderar vi fortfarande på om den skulle helkaklas men vet inte riktigt hur vi skulle vilja ha det. Benetton har (på Bauhaus) ett 10x10 kakel i färgerna svart, grått och vitt som jag tycker är så fint men då skulle man ju göra något snyggt mönster av detta... Förslag? Något jag tycker är läckert i lilla badrummet ( och klädkammaren) är att taket ju inte är rakt i dessa utan att även de taken följer ryggåstaket. Men hur ska man få in kaklet på ett bra sätt...

• Truffles
    Christina76 skrev 2008-08-23 15:34:17 följande:
    Kikar in här i FHtråden, jag var med här i början av våren då vi skulle bygga ett FH men efter strul med dåliga säljare och bra tips från Truffles så blev det ett annat husföretag istället. (husleverans 16 sept!!!!!!!!! )Jag minns att det var någon här i tråden som skulle flytta in i sitt hus snart och så hade dom haft inbrott när dom kom till huset och blivit av med verktyg och vitvaror (om jag inte minns fel).Jag har funderat på hur det gick för dom, någon som vet????
    16 sept! Det är ju snart! Tack för kommentarer i GB och bloggen. Ert hus kommer att bli jättebra, du får visa bilder sedan.

Det var Susstuss som hade oturen att ha inbrott före inflytten, men vad jag förstod på tidigare inlägg så fick de ändå bra hjälp från försäkringsbolag och kunde flytta in som beräknat iallafall.
  • Truffles

Nanna 79 skrev 2008-09-01 13:16:12 följande:

Jodå, de skulle ha varit målade! Skönt att det inte var vi som fattat fel...
    Nähä? Vi fick reda på att taklisterna levereras omålade?!

Skojar du? Vilken säljare har ni? Du kan ju alltid inboxa mig om du inte vill outa honom här.
  • Truffles
    Svar på #242

Jätteroligt att det nu börjar rulla på bra för er, det är så kul men kan ju också bli lite jobbigt och tufft att bygga mycket på egen hand men det är ju bra för er som ändå bor såpass nära byggplatsen!
  • Truffles
    Svar på #250
    "Skönt" då att det inte bara är vi som fått det beskedet men tyvärr hade jag ju hellre fått dem vita direkt ändå eftersom vi ändå täckmålat innertaket.
  • Truffles
    Svar på #249
    Från början var det ju vår äldsta tjej som mest såg fram emot att flytta men sedan länge nu är båda inne på att flytta så snart som möjligt.

De har ju redan börjat i nya skolan och verkar än så länge trivas. Den yngsta har kommit in, vad jag upplever, bra i klassen och har redan varit med två olika flickor hem. Den äldsta som börjat sjuan har inte kommit in lika lätt i sin klass, tyvärr. Men jag hoppas ju naturligtvis att det ska ordna till sig och att hon snart ska ha lika många vänner som i gamla klassen. Hon tycker iallafall att det är roligt att åka till skolan och det hooooppas jag ju ska hålla i sig!

Men just nu är det ju alltså ett himla skjutsande, det blir ju någon mil på morgonen vilket gör att jag blir sen till mitt jobb och får gå hem senare och sedan ut till bygget och jobba litegrann/hämta upp flickorna för att sedan åka hem och laga en seeen middag. Vi som brukar vara så ordentliga med sovtider och läxläsning har minst sagt en liten svacka just nu...
  • Truffles
    Svar på #254
    Ok, då är jag med i vår tidigare Inboxdiskussion.
  • Truffles
    Svar på #260
    Nä, det är nog som du skriver helt normalt och också övergående vanor...

Blev bestämt imorse att maken måste iväg på jobb till Brasilien, vilket gör att golvet inte kommer att läggas nu utan skjutas på tills han kommer tillbaka...

Kan ju iallafall att plattsättaren som blev försenad från förra jobbet kommer imorgon då istället som bestämt och att elektrikern kan komma och installara all el senast i nästa vecka.
  • Truffles

Villavisningsdags igen i oktober.

Någon från tråden som visar upp sitt hus?

Välkommen på villavisning den 5 oktober!
    Ta en utflykt till någon av nedanstående adresser.
    Visningarna pågår mellan kl. 12.00-16.00.
    ORT ADRESS
    HUSTYP
    Borlänge Islingbyvägen 136 Tranan
    Falun Sörbo 124 (Vassbo) Domherren
    Göteborg, Gråbo Konvaljvägen 1A (Olstorp) Svanen
    Luleå Volontärgatan 40 Lommen
    Örebro Stortorp 505
    (Skyltat från Hjälmarvägen) Vråken
    Knivsta, Alsike Spillkråkegatan 23 Morkullan
    Kil Dälpestad 307 Spoven
    Mora Selbäcksvägen 49B Lövsångaren
    Gävle Godtemplarvägen 9 Doppingen
    Tollarp Sönnarslöv 109 Spoven
    Norrköping Kamomillvägen 4 Doppingen
    Ängelholm Majgårdsvägen 17 Trasten

Laholm Granitgatan Sidensvansen

• Truffles

Välkommen på villavisning den 5 oktober!
    Ta en utflykt till någon av nedanstående adresser.
    Visningarna pågår mellan kl. 12.00-16.00.

ORT ADRESS HUSTYP

Borlänge Islingbyvägen 136 Tranan
    Falun Sörbo 124 (Vassbo) Domherren
    Göteborg, Gråbo Konvaljvägen 1A (Olstorp) Svanen
    Luleå Volontärgatan 40 Lommen
    Örebro Stortorp 505 (Skyltat från Hjälmarvägen) Vråken
    Knivsta, Alsike Spillkråkegatan 23 Morkullan
    Kil Dälpestad 307 Spoven
    Mora Selbäcksvägen 49B Lövsångaren
    Gävle Godtemplarvägen 9 Doppingen
    Tollarp Sönnarslöv 109 Spoven
    Norrköping Kamomillvägen 4 Doppingen
    Ängelholm Majgårdsvägen 17 Trasten
    Laholm Granitgatan Sidensvansen

• Truffles

Äh, det gick inget vidare att försöka få informationen i kolumner...

Jag har varit i kontakt med Eric på Lasol (Fiskarhedenvillans färgleverantör) som föreslår följande färg för vårt hus:

9326 = ncs 3050-Y70R till fasaden

9010 = ncs 2005-Y20R till knutarna

så nu ska jag strax åka iväg till färgaffären och köpa två provburkar och måla upp i helgen. Så vi kanske inte alls får ett hus på landet med vita knutar som vi tänkt utan ett hus med "grå" knutar...

Hur har ni andra gjort när ni bestämt fasadfärgerna? - jag tycker att det varit ett av de största ångestmomenten under byggnationen måste jag säga.

• Truffles
    Nane skrev 2008-09-14 17:05:58 följande:
    Hur många veckor efter plattan gjöts la ni in golvet?Jag börjar inse att vi ligger lite tajt i planeringen då vi fått veta att plattan ska torka mellan 3 och 6 månader innan man lägger golvet. Har ni väntat så länge???
    Tror det till stor del kan bero på vilken sorts betong man använt sig av. 16 veckors bränntid är nog det som jag hört från flest ställen. Ett test som rekommenderats är att ta en 1x1m stor plastbit och tejpa på ett på plattan centrerat ställe och låta sitta över natten. Är det kondens på morgonen så är det inte klart men annars ska det tydligen bara vara att köra...

Då maken varit iväg på jobb ligger våra golv (enligt min planering) nu två veckor efter i tidsplaneringen. Bara att hålla tummarna för att vi ändå kommer att vara klara med det mesta då vi ska flytta in i slutet av nästa månad.
  • Truffles
    Svar på #272
    GLÖM Färgförslaget från LASOL. Det är INTE aktuellt!

Knutfärgen var ok men den "röda" var inte alls vad varken jag eller maken tänkt för huset!

Nu MillaJ ska jag springa in på din sida för att se om du har några kort i galleriet...
  • Truffles
    vist skrev 2008-09-12 21:33:14 följande:
    Hinner inte vara så aktiv här inne längre, har själv precis börjat jobbat igen efter mammaledigheten (100%)Vårt husbygge går i rask takt framåt, jag är såååå stolt över sambon som bygger allt själv.Köket kom igår, vitvarorna, diskbänkar + garderober förra veckan, allt enligt schemat.Från början var tanken att vi skulle flytta in i ett färdigt hus, men eftersom tiden har flugit ifrån oss så kommer allt nog inte vara färdigt. Flytten sker okt/nov - shit! det är ju mindre än 2 månader dit Så här ser huset ut:www.familjeliv.se/hem/vist/gallery/phpikjvui....
    Tiden flyger nog ganska lätt iväg för de flesta husbyggarna och vad gör det om inte varje list är på plats vid inflytten så länge el, vatten och avlopp fungerar?

Något jag tycker att vi i tråden (eftersom de flesta av oss iallafall är tjejer) ska tänka på att även fast vi alla naturligtvis är glada och stolta över det jobb våra partners lägger ner på husbygget behöver tänka på att vi faktiskt också gör en stor insats då vi också gör det vi kan/hinner på husarbetet samt under denna period i mångt och mycket får ett totalansvar över nuvarande bostad och barn inkl olika aktiviteter m m.

Detta inlägg kan ha att göra med att jag åter fått höra hur "duktiga" alla karlar är som bygger hus. Jo, för vi, den andra hälften, ligger banne mig bara på sofflocket och äter praliner och dagdrömmer under tiden! Eller?
  • Truffles

Nanna 79 skrev 2008-09-16 20:23:14 följande:

Ah, vilken skitstövel truffles! Vad arg jag skulle ha blivit! Har själv bara råkat ut för flera stycken som bokat tid då de skulle komma och sedan inte dykt upp och inte hört av sig. Morr!
    Kan ju faktiskt vara lika illa det!

Ibland blir man ju bara så less på allt man får på sig och som gör att man själv känner sig sååå totalt oviktig... Då kan man behöva "morra" av sig lite ibland.
Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4