Inlägg från: Busungarnas mamma |Visa alla inlägg
  • Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Nanna 79 skrev 2008-08-25 15:56:09 följande:
    Jättekul, men overkligt att det är vår tur nu. Var där och kikade i morse när grejerna kom (då gick allt som det skulle iaf). Hoppas att sambon tagit kort så vi kan uppdatera bloggen med nya kort. Det är inte långt kvar nu tills det är er tur att komma igång!
    Det börjar ju att närma sig i alla fall. I morgon är det 5 veckor kvar...
    Sambon ringde precis och berättade att han bokat tid för gjutning den 5 september

Nu i helgen har vi fått ut alla kantelement och idag ska vi börja med isoleringen.

Det finns en hel del bilder i mitt galleri.
    Jag föreslår att man börjar bakifrån för att det ska bli rätt
  • Busungarnas mamma
    Tossitoss skrev 2008-08-26 16:23:02 följande:
    Hej!!Vi drömmer om att bygga ett hus, helst från fiskarhedenvillan. Har fastnat för "Tranan". Vet ni ungefär hur lång tid det tar från första kontakten till inflyttningsbart hus?Hmmm... jag har hittat ett jättefint ställe att bygga hus på. Vi ska fråga svärfar om vi kan få köpa lite mark av honom. Kruxet är mest att man antagligen inte får bygga där för luftfartsverket (ligger 1 mil från Arlanda), och ev också kommunen då det ligger i en by med flera forntida minnen...
    Vi var och beställde huset vecka 9 och har leverans vecka 40.
    Så ungefär 8 månader tar det för oss få husleveransen.
    Vi ska göra väldigt mycket själva på huset och räknar med att flytta in i januari/februari.
    Alltså en byggtid på 4-5 månader.
  • Busungarnas mamma
    Vi lyckliga som är på gång, eller redan igång med att bygga ett hus från FH:

Busungens mamma - Lärkan (leverans vecka 40)
    fejk77 - Tärnan www.husbabbel.blogg.se
    Truffles - Domherren (leverans vecka 21 -08/bygget pågår) www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com
    Flaxa1 - Doppingen (leverans vecka 39-40 -08)
    MillaJ - Tranan (bygget pågår)
    Icka - Trasten
    Fullt hus - Domherren (leverans vecka 37 -08) nilssonshusbygge.blogspot.com/
    vist - Svanen (bygget pågår)
    Lisamargareta - Lövsångaren (breddad) (bygget pågår)
    Nane - Domherren förlängd (leverans vecka 42 -08)
    Nanna 79- Lommen (Bygget pågår)
    Förälskad- Entitan (river sommarstugan till hösten och beställer huset v.32)
    Mamma Till Astrid - Lommen (med hallvägg utflyttad)
    FH Morkullan - Morkullan (bygget pågår) morkullan-otterslatt.blogspot.com/
    lollo83 - Doppingen
    Alayah - Hägern (leverans vecka 47 -08) blandbarnochdammrattor.blogspot.com/

Vi lyckliga som redan bor i ett hus från FH:

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Suzziluzen- Breddad Lövsångare
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
    Susstuss - Förlängd Lommen
  • Busungarnas mamma

Idag har "vi" börjat med att lägga golvvärmen, jag kan inte fatta att allt gått så fort att vi redan är där
    Igår var det 3 veckor sedan vi började med avschaktning.

På fredag ska vi gjuta, det är allt lite spännande

Flaxa1
    Hur går det för er?

• Busungarnas mamma
    Nanna 79 skrev 2008-08-31 21:48:01 följande:
    Oj. nu går det undan för er! Kul!
    Ja, det är riktigt kul
    Grunden kommer hinna stå i 3½ vecka ungefär, innan den första husleveransen kommer.
    Då hoppas jag att vi får tid för att vila lite.
  • Busungarnas mamma
    Truffles skrev 2008-09-01 15:31:54 följande:
    Svar på #242Jätteroligt att det nu börjar rulla på bra för er, det är så kul men kan ju också bli lite jobbigt och tufft att bygga mycket på egen hand men det är ju bra för er som ändå bor såpass nära byggplatsen!
    Ja, det är verkligen skönt att bo så nära.
    Om jag ställer mig på gatan utanför där vi bor idag så ser jag tomten
    Det är också mycket smidigt när jag går dit med fika och mat eller när någon behöver uträtta sina "behov"

Min sambo har varit och grejat varenda dag sedan vi började.
    På vardagarna blir det cirka 4 timmar och på helgerna runt 10 timmar varje dag som han är där.
    Jag har också varit där varje dag, men absolut inte de timmarna
    Det finns ju faktiskt ett hushåll med trädgård att ta hand om medans det byggs ett nytt

Men vi tycker att det är roligt båda två trots att det inte blir så mycket tid över till att rå om varandra.

Vad tycker era barn om att ni bygger hus?
    Felix tycker det är spännande och vill ha på sig sina snickarbyxor varje dag och hjälpa pappa.

Häromdagen sa han något kul, det lät ungefär såhär:

Felix: Mamma?
    Jag: Ja, vad är det?
    Felix: Ska vi ha sprinkler i taket?
    Jag: Skrattade lite och sa, nej det ska vi inte. Varför undrar du det?
    Felix: Jo, jag bara tänkte eftersom vi ska bygga ett trähus att bo i.
    Det brinner ju ganska lätt. Idag bor vi ju i ett tegelhus och det brinner inte på samma sätt.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara....
    Men man kan ju undra varifrån en 5 åring hört talas om sprinklers?
  • Busungarnas mamma

Truffles - Domherren (leverans vecka 21 -08/bygget pågår) www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com
    Icka - Trasten
    lollo83 - Doppingen

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
  • Busungarnas mamma
    Truffles skrev 2008-09-01 19:52:17 följande:
    Svar på #249Från början var det ju vår äldsta tjej som mest såg fram emot att flytta men sedan länge nu är båda inne på att flytta så snart som möjligt. De har ju redan börjat i nya skolan och verkar än så länge trivas. Den yngsta har kommit in, vad jag upplever, bra i klassen och har redan varit med två olika flickor hem. Den äldsta som börjat sjuan har inte kommit in lika lätt i sin klass, tyvärr. Men jag hoppas ju naturligtvis att det ska ordna till sig och att hon snart ska ha lika många vänner som i gamla klassen. Hon tycker iallafall att det är roligt att åka till skolan och det hooooppas jag ju ska hålla i sig! Men just nu är det ju alltså ett himla skjutsande, det blir ju någon mil på morgonen vilket gör att jag blir sen till mitt jobb och får gå hem senare och sedan ut till bygget och jobba litegrann/hämta upp flickorna för att sedan åka hem och laga en seeen middag. Vi som brukar vara så ordentliga med sovtider och läxläsning har minst sagt en liten svacka just nu...
    Så som du beskriver med mat,läxor osv är nog mer vanligt än ovanligt då man bygger hus.
    Vad roligt att barnen trivs i sin nya skolor  Det betyder ju mycket att sånt stämmer bra.
    Att hon som är lite äldre inte har kommit in lika bra som den yngre är nog bara "normalt"
    jag kommer ihåg då jag själv började sjuan. Det var inte så lätt med kompisar i början.
    Det är ju trots allt en lite komplicerad ålder, med för en del mycket olika känslor   

I och med att vi inte kommer att flytta någon längre bit, så blir det ju ingen skillnad för Felix med kompisar och dagis.
    För honom är det bara att flytta till ett hus på en annan gata och fortsätta som vanligt.
    Fast något som är positivt är att han börjat leka med ett par jämngamla barn som han inte lekt med tidigare. De bor i det området där vi bygger.
  • Busungarnas mamma
    Alayah skrev 2008-09-03 10:29:44 följande:
    Hej allihopa!Tänkte kolla med er som har lite koll, hur lång tid åtagande 1-3 beräknas ta. Så man kan börja planera upplägget för vårt eget arbete.
    Hej
    Jag vet inte riktigt hur lång tid det kan tänkas ta.
    Vi har ju köpt åtagande 1 och det tar för dem 4 dagar att göra, OM det är "bra" väder.

Sedan kan jag tänka mig att det varierar väldigt på vilket hus det gäller.
    Det tar naturligtvis längre tid om det är ett 1½ plans hus osv.
  • Busungarnas mamma

I fredags gjöt vi, det gick jättebra.
    Trots ösregn de första timmarna innan vädergudarna förstod att vi behövde uppehåll

Vi var färdiga kl 18 så det tog exakt 11 timmar.
    Precis när det var färdigt började det att regna igen, men det gjorde inget för vi behövde knappast tänka på att vattna grunderna.

Nu blir det lite lätt vila för oss i 3 veckor, det enda vi ska göra är att återfylla matjorden i "trädgården" och lite annat småplock.

Hur går det för er andra?

• Busungarnas mamma

Icka - Trasten
    lollo83 - Doppingen

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
  • Busungarnas mamma

Icka - Trasten
    lollo83 - Doppingen
    FHLärkan - Lärkan (leverans vecka 47 -08)

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
  • Busungarnas mamma
    FHLärkan skrev 2008-09-13 08:07:18 följande:
    Det här såg ut att vara en tråd som passar mig bra. Sign Me Up.Jag och min sambo väntar på ett Lärkan som sägs komma V.47Just nu håller jag och svärfar på att göra grunden och vi har gjort mycket men vi har väldigt mycket kvar också,Vi Ritade om planlösningen lite annars är ritningarna orginal.
    Hej och välkommen till tråden!
    Vad roligt att ni också ska bygga Lärkan, nu är det ju någon mer än jag i tråden
    Vad har ni gjort för ändringar i planlösningen?
    Vi har "tagit bort" sovrummet som är brevid vardagsrummet.
  • Busungarnas mamma

Det sovrummet vi har tagit bort, där har vi ändå sparat väggen som är mot hallen, för att ha något mer att möblera mot. (dörrhålet är naturligtvis inte kvar)
    Vi tror det kan bli kanon att ha tv:n mot den väggen och soffan under det fönstret mitt emot, det blir som en tv-del.
    Sedan kommer vi ha matsalsbordet vid de andra fönstrena.
    Hoppas du förstår min kassa förklaring

Vi har valt att ha stående panel till fönstren och resten liggandes, huset kommer antagligen att bli beige med vita knutar.
    Vi har även valt att ha ett halvvalmat tak.

Smart idé att ta bort klk/bastu för att få större tvättstuga
    Vi kommer att använda den delen till klk till att börja med.
    Planen är att det ska bli en bastu där om något år, har även lite större planer som är att sätta en dörr ifrån bastun och ut och där ha ett kar att bada i...
    Men huset och garaget ska som sagt bli färdigt först, för att inte glömma trädgården

• Busungarnas mamma
    Nane skrev 2008-09-14 17:05:58 följande:
    Hur många veckor efter plattan gjöts la ni in golvet?Jag börjar inse att vi ligger lite tajt i planeringen då vi fått veta att plattan ska torka mellan 3 och 6 månader innan man lägger golvet. Har ni väntat så länge???
    Vi har ju inte kommit så långt ännu, men vad jag har förstått så beror det lite på vad man gör för att plattan ska torka...om man använder sig av avfuktare mm...
  • Busungarnas mamma

Flaxa1 - Doppingen (leverans vecka 40 -08)
    Icka - Trasten
    lollo83 - Doppingen
    LizLind - Doppingen (leverans vecka 40 -08)

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
  • Busungarnas mamma

Hej och välkommen till tråden LizLind Glad
    Jag la till dig i listan ovan...Vi är många som snart har leverans, roligt tycker jag Glad

• Busungarnas mamma
    Truffles skrev 2008-09-17 09:10:56 följande:
    Tiden flyger nog ganska lätt iväg för de flesta husbyggarna och vad gör det om inte varje list är på plats vid inflytten så länge el, vatten och avlopp fungerar? Något jag tycker att vi i tråden (eftersom de flesta av oss iallafall är tjejer) ska tänka på att även fast vi alla naturligtvis är glada och stolta över det jobb våra partners lägger ner på husbygget behöver tänka på att vi faktiskt också gör en stor insats då vi också gör det vi kan/hinner på husarbetet samt under denna period i mångt och mycket får ett totalansvar över nuvarande bostad och barn inkl olika aktiviteter m m. Detta inlägg kan ha att göra med att jag åter fått höra hur "duktiga" alla karlar är som bygger hus. Jo, för vi, den andra hälften, ligger banne mig bara på sofflocket och äter praliner och dagdrömmer under tiden! Eller?
    Jag håller med om allt du skriver

Jag var helt slut för några helger sedan då jag trimmat och klippt gräset, tvättat och städat bilen, klippt häcken och rensat ogräs samt tvättat och städat hemma...

Sambon tyckte synd om mig trots att han själv varit cirka 12 timmar vid tomten både lördag och söndag, så på söndag kväll ställde han sig i köket och gjorde matlådor för en hel vecka trots att han själv var vääldigt trött...

Får ni mycket hjälp från släkt och vänner?
  • Busungarnas mamma

Flaxa1 - Doppingen (leverans vecka 40 -08)
    Icka - Trasten
    lollo83 - Doppingen
    LizLind - Doppingen (leverans vecka 40 -08)

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen