• Selma77

Ska man undvika pilates och core när man är gravid?

Hur ligger det egentligen till när det gäller denna sortens träning när man är gravid? Känner att jag egentligen borde träna lite bålstyrka men det är kanske bättre att avvakta tills bebisen är född.

/MVH Semla

• Svar på tråden Ska man undvika pilates och core när man är gravid?
  • Poloc

Det bästa du kan göra är att lyssna på din egen kropp. Träning som grav är inte farligt, så länge det känns bra och du inte har ont/hälsoproblem. Graviditeten och förlossningen innebär ju en hel del belastning på kroppen, så det är jättebra att träna så gott man kan.

Tala om för den som leder träningen att du är gravid, så att den personen vet och kan tipsa dig om alternativa övningar där det kan behövas.

• pyretochbönan0809

vanlig pilates ska man inte träna när man är gravid. Magträning i allmänhet ska man undvika...Tror det finns pilates för gravida m annars rekommenderar jag verkligen gravidyoga! Har själv gått det

* ~ * v.37 - bf 16/7 * ~ *
  • Poloc
    Svar på #2
    Varför undvika magträning generellt ?
    (givetvis så länge man håller sig inom sina begränsningar och det känns bra - som med allt annat)
  • GodisTokig

Här i Helsingborg har vi "pilates för gravida"
    de uppmuntrar träningen för att kunna vara i god form inför förlossningen.
    Vi lärde oss bla övningar att använda under förvärkarna

• pyretochbönan0809

Jag vet faktiskt inte just varför man ska undvika magträning....Kanske för att livmodern blir större och större...?

* ~ * v.37 - bf 16/7 * ~ *
  • GodisTokig

Anledningen att man ska sluta med magträningen beror väl på att magmusklerna delar på sig.. Och när de väl sitter på sidan av magen så käns det väl inte så lönt att "träna magen"

• Poloc

Magen: jo visst töjs musklerna ut osv, men jag kan inte tänka mig att det är något 'farligt' med att stabilitetsträna så länge det funkar och känns bra. När magen växer så KAN man inte göra tex situps längre; det blir ju en naturlig nedtrappning.

Har någon en saklig hänvisning till om/varför man ska avstå magträning och pilates så vore det mkt intressant. Annars ser jag ingen anledning att frångå den generella principen att det som funkar & känns bra är ok.

• NeaVida

Anledningen varför man säger att man inte ska träna magen under graviditeten är för att om man tränar för hårt (olika för olika människor) så _kan_ magmusklerna dela sig för mycket (mer än 2 cm) vid linea alba ("vita linjen", dvs mellanrummet mellan högra och vänstra magmusklerna). Om de delar sig mer än 2 cm så säger man att man inte längre kan träna magen normalt utan att riskera komplikationer. Mellanrummet kan tydligen gå tillbaka efter graviditeten, men min gjorde aldrig det.
    (Det är inte bara av kosmetiska skäl som man inte vill ha för stort mellanrum mellan magmusklerna).

• Poloc
    Svar på #8
    NeaVida skrev 2008-06-28 17:22:15 följande:
    Anledningen varför man säger att man inte ska träna magen under graviditeten är för att om man tränar för hårt (olika för olika människor) så _kan_ magmusklerna dela sig för mycket...
    Men detta gäller rimligtvis endast raka bukmuskeln (det är den som delar sig) - Rectus Abdominis. Att köra raka situps tills man är helt färdig känns generellt långsökt som gravid... Den sortens träning räknar iaf inte jag in i "stabilitetsträning", vilket är vad jag i första hand skulle rekommendera en gravid; dvs kvalitet inte kvantitet.

Alla officiella/seriösa källor jag sett rekommenderar träning efter förmåga för gravida (vid 'normal' graviditet, vilket självklart är utgångsläget) inklusive träning av mag-/bål-/ryggmuskler. Skapar bra förutsättningar för att orka bära magen då den växer. (+ återhämtningen efter förlossningen bör underlättas; min kommentar)
  • NeaVida

Med tanke på att mina magmuskler delade sig mer än 2 cm trots att jag faktiskt _inte_ tränade min mage alls under min förra graviditet (bortsett från att jag aldrig kände ett behov av att "rulla på sidan upp" när jag skulle upp ur sängen etc utan då istället använde mig av magmusklerna) så är min slutsats att det hel enkelt är väldigt individuellt hur mycket man kan träna utan att vara "för mycket". Sen är det ju så att raka bukmuskeln tränas även när man gör andra magövningar än just raka situps.

Stabilitetsträning är en sak, pilates och core, är en annan - det finns gott om övningar inom core och pilates som är "hårda" och om man inte känner sin kropp ordentligt (vilket få faktiskt gör under graviditeten) så kan man provocera fram både det ena och det andra. Men med en duktig instruktör som är informerad om att man är gravid så borde man kunna få en liten heads-up på de övningar man bör göra på ett annat sätt. (Jag som t.ex är överrörlig i vanliga fall blir ju läskigt överrörlig när jag är gravid, och med tanke på att jag hade SI leds dislocation (typ foglossning) redan _innan_ jag blev gravid så var det faktiskt så trist att det inom core och pilates knappt fanns några övningar jag kunde göra på "vanligt sätt" och då är det ju faktiskt inte så kul att gå dit. Inte ens Bodybalance var särskilt roligt (jaaa, jag erkänner, jag är en Les milles-freak)

• Poloc

Jag ser fortfarande Inget Sakligt Argument för varför man bör avråda gravida generellt från denna typ av träning...

Bara för att vissa enskilda gravida har vissa besvär betyder det inte att Alla gravida har/får samma besvär.
    (Och Nea - nu säger du att din delade magmuskel inte ens berodde på träning; då är ju kopplingen du gör till träning inte relevant, iaf i ditt fall.) Alla måste utgå från sin individuella situation.

Att säga till alla gravida att "en minoritet klarar inte/mår inte bra av detta, så då bör alla avstå" skulle leda till att vi gravvisar fick låsas in i madrasserad cell i 9 månader, för att dra resonemanget till sin spets. Vi är gravida, inte sjuka !

(Jag är själv kroppsterapeut & kan min anatomi rätt så bra; har även tränat mycket i olika former, bla blivit lärd pilatesövningar av en kollega som är pilatesinstruktör. Jag ser inga problem i att använda många av pilatesövningarna - ibland med viss modifikation - som gravid. Varför göra de "hårda" övningarna; det finns nästan alltid en snällare nybörjarvariant.)

Jaja, alla gör som de känner såklart. Och passar inte den ena träningsformen så kan förhoppningsvis de flesta hitta andra alternativ som känns bättre för just dem. Min huvudsakliga poäng är att man då ska kunna välja utifrån sin egen situation och saklig information, utan att begränsas av onödig och osaklig skrämselpropaganda.

• NeaVida

aLs: Fattar inte vad du menar. När har jag avrått gravida från att träna generellt? Jag bara förklarade varifrån "varningarna" kommer ifrån... och vad det är man eventuellt riskerar.

• Poloc
    Svar på #12
    Nea - mitt senaste inlägg var inte specifikt riktat mot dig (utom den del där jag hänvisade till dig).

I början av tråden påstods att gravida generellt ska avstå aktuell typ av träning + magträning. Jag uppfattar det som att jag är ensam i tråden om att, på ett tydligt sätt, säga emot detta påstående. Jag kanske tolkat fel, men jag tolkar trots allt även dina inlägg som "stöd" för inställningen att det är korrekt att avråda gravida från aktuella träningsformer, eftersom du (som du själv säger) fokuserar på varningarna & riskerna...
  • NeaVida

Jaha. Intressant.

NeaVIDA skrev tidigare:
    "om man tränar för hårt (olika för olika människor) så _kan_ magmusklerna dela sig för mycket "

"Men med en duktig instruktör som är informerad om att man är gravid så borde man kunna få en liten heads-up på de övningar man bör göra på ett annat sätt."

Svar på tråden Ska man undvika pilates och core när man är gravid?