När bytte ni till framåtvänd bilbarnstol?
Som rubriken lyder:
När bytte ni till framåtvänd bilbarnsstol?
Ålder, längd och ca vikt?
Som rubriken lyder:
När bytte ni till framåtvänd bilbarnsstol?
Ålder, längd och ca vikt?
Ålder: 4 år
Vikt: 20 kg
Längd: 101 cm
Bytte till bältestol för att lillebror växte ur babyskyddet och behövde en bakåtvänd stol. Efter mycket dividerande så valde vi att köpa en framåtvänd stol till storasyster istället för en tredje bakåtvänd stol. Jag vet mycket väl att hon får plats bakåtvänt, men för oss som inte har egen bil och som åker kanske bil max ett dussin gånger om året så var tre bakåtvända stolar lite häftigt. Framför allt med tanke på att hon trots allt uppfyller minimikravet om 4 år.
De andra två kommer att vara äldre när de vänds.
Jag bytte till bältesstol 2 månader efter 4 årsdagen.
Då var hon 99 cm lång och 17 kg tung.
Men nu ska vi sätta i den bakåtvända igen, jag tycker inte att hon sitter bra i bältesstolen när vi åker längre sträckor och framförallt när hon somnar.
Så det får bli bakåtvänt ett tag till.
När M var 3 år och 10 månader, då växte hon ur stolen på vikten
Hon var då 116 lång och vägde 25 kilo
puffar
Vi har redan satt henne framåt fasst man inte ska göra det så tidigt p.g.a att hon är lång och vi tycker inte hon får plats. Vikt 14 kg längd 95 ålder 2.5 år. Vi har valt att göra det trots rekomendationer. Hon stortrivs och utomlands sitter man framåt tidigare än i sverige. Låter säkert jättedumt i mångas öron som fökljer allt till punkt och pricka men vi har valt det.
Jezicka: Våran dotter är 2.5år. 102cm lång och 15kg.
Vi har stor kombibil men trots det så sitter hon obekvämt ihopkurad. Vi har köpt en ny bilbarnstol till henne men har ännu inte bytt pga. negativa kommentarer. Man blir lite osäker då. Därför tänkte jag höra om det finns fler som har vänt stolen i så tidig ålder. Dottern är ju väldigt lång.
Vissa saker är ju väldigt annorlunda utomlands!
Fler???
Jezicak och Girly:
Det är ju upp till er om ni vill ta den risken. Ett barn under 4 år har inte utvecklade nackmuskler och ett väldigt tungt huvud i förhållande till kroppen i övrigt och riskerar därför att dö eller skadas allvarligt vid en krock om det sitter framåtvänt.
Rekommendationerna är minst 4 år, gärna längre.
Jag personligen skulle aldrig vänt ett barn som inte ens fyllt 3, det barnet har ju inte så stora chanser vid en krock eller häftig inbromsning.